Kalifältspat NGR kontra NS?
Hm.. upptäckte idag att jag råkat beställa kalifältspat NGR istället för NS som jag brukar använda..
Vilka är skillnaderna? Kan jag bara köra på med denna istället och hålla tummarna eller är det risk att det blir rinnigare glasyrer eller ändrar det vilken temperatur jag behöver upp i?
Har du analys på NS NGP finns ju analys i den andra tråden om fältspat
Hm.. såg den men tänkte jag skulle slippa tänka alltför mycket om någon satt inne på direkta svar.🥵😉
Ett svar direkt: NGP innehåller mer alkalier än NS. Det kan t ex synas om du blandar grön glasyr med koppar, den kan bli mer turkos med NGP. I de flesta glasyrer är de antagligen utbytbara.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nu forstår jag inte vad du menar med innehåller mer alkali, menr du att NS innehåller mer kiselsyra kanske?
#4 Jag har ingen analys, så jag kan inte svara på vad NS och NGP har för baser eller syra-basförhållande. Det enda jag lärt mig är att NGP är mer alkalisk.
Om du behöver detaljer får du kontakta Cebex, Kladden, men blir det skillnad är det i det finstilta. 🙂
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag forstår vad du menar, men enligt segerformeln så har ju alla samma alkalie innehåll och det som varierar är aluminiumoxiden och kiselsyran. Klart att det påverkar vilken balans mellan baser och syror det blir i glasyren, så att med NGP får man en mindre sur glasyr. Lite petigt kanske men att hålla isär begreppen så bliver det lättare för nybörjare att förstå formelberäkningen tror jag.
Tack så hemskt mycket! Än så länge har jag kvar av den första kalifältspaten men när jag byter gör jag ett litet prov helt enkelt! 🤪