mjuka fötter
Jag tycker att fötterna på det jag drejar ofta blir lite grova och vassa. Utseendemässigt gör det inget, men man vill ju inte att det ska bli märken i lacken på bord etc. som man ställer kopparna på.
Jag brukar försöka glätta genom att avsluta avdrejningen med att dra fingrarna lite runt fotringen så det blir slätt, men det verkar inte vara tillräckligt.
Hur gör ni? Glätta mera, också med plast? Ta på enkobe eller Terra sigillata? Sandpappra före bränning? Sandpappra efter bränning?
Köpt sådana där filtbitar med klister på. Under fina figuriner sitter ju sådana fast i gummi när man köper dom.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
Jag drar några varv med en slipkloss ifall jag tycker att det behövs.
/Eva-Karin
Finns slipmaskiner till keramik/glas som ger en helt slät yta.

Vad heter slipmaskerna…jag har kollat med hittade inga..
Ja det är en bra fråga, jag vet att det finns på ett foretag i småland där dom säljer till glasindustri, men dom är dyra. Det är horisontella skivor av diamant (delvis) och på dom håller man det som skall slipas. Men det borde finnas enklare varianter, får undersöka det.
Ju mer puts innan skråbränning ju mindre efter arbete. Efter man drejat av så brukar jag dra över med mjuka sidan på en torr svamp. När godset är helt torrt, innan bränning så torkar jag av foten igen men med en handduk i frotté. Den lilla extra finslipningen gör att vassa kanter blir mjuka. Dammar mindre kostar mindre.
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Mitt bruksgods är för det mesta i porslin som blir underbart när det slipas lätt i botten efter glasyrbränningen. Lent som siden! Jag använder en svamp med diamantyta. Jag tror jag har köpt den från Cerama. De finns i olika grovlekar. Smart och lätt.
Så här ser de ut. http://www.ravstedhus.dk/pl/V%C3%A6rkt%C3%B8j_Stenslibetilbeh%C3%B8r_Diamantsvampe_2940.aspx
Jag har den rosa som är mittimellan fin. Den gör porslinet alldeles lent men ändå grov nog till att ta bort kanter och taggar.
Köp slipklossen på en bygghandel. Kostar 50-60 spänn.
Och slipstenen på ex Claes Olsson, kostar ca 200 kr