Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3200 ggr
Jorun
3

skulptur av papperslera

Jag är novis på området men har hört att man ska kunna bränna skulptur av papperslera trots att man gjort "skelettet" av järntråd. Stämmer det att det funkar. Tacksam för råd och tips.

Ulla
1

Jag har också hört att det går, men har inte gjort det själv. Vilken temperatur bränner du till?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[ton]
0

Man kan ju ha tur, men generellt så är det inte att rekommendera.

Ulla
0

På en rakukurs som jag gått gjorde vi skulpturer av papperslera på hönsnät. Metallen blev skörare efter bränningen, men det hade vi räknat med så det gjorde ingenting.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
0

Värma ståltråd och sånt är ju saker jag lekt med endel och kan säga att om luften kommer åt kommer det bara bli skräp kvar av ståltåden om man kommer upp i dom temperaturer där man bränner stengods. Raku är väl "bara" runt 1000°C?

Men 1300°C är nog t o m tillräckligt för att järn ska brinna i luft. Klassikern med stålull och en tändare eller ett 9 V batteri har nog många gjort - så blir det även med tjockt material om tempen är tillräckligt hög (ser ut lite som ett tomtebloss då). Vid t ex svetsning är det viktigt att hålla syret borta.

Kanthaltråd kanske funkar att använda om inte utvidgningskoefficienten skiljer för mycket mot lerans. Sen kan man ju såklart bränna reducerande. Bärigheten (oavsett metalltyp) kan dock bli ett problem då metallen kommer mjukna rejält vid 1200+°C

Men - värt att testa är det ju alltid

[rolnor]
1

Metallskelettet är väl mest till för att stötta skulpturen vid själva skulpterandet?

[ton]
0

Man skall vara uppmärksam på att det är skillnad på att bygga på ett skelett eller att stoppa in ståltråden i leran.

Bo§e
0

Ja, om man bakar in ståltråd i lera, får man inte glömma att leran krymper i torkningen - men inte tråden…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Jorun
0

Tack allihop för era synpunkter. Jag vet ännu inte vilken temp. man ska bränna i. Det hade varit fint om man kunde få detta att funka. Jag ska pröva i allafall.

[rolnor]
0

Vilken temp du ska ha beror väl på om du väjer lergods eller stengods/porslin?

Jorun
0

Jag pratade om papperslera :)

sisela
1

#10 jo men papperslera är ju antingen stengods eller lergods blandat med papper, så temperaturen styrs ändå av vilken lera den innehåller. Inte papperet.

Rozzy
0

Ren papperslera går inte bränna i en keramikugn det är en hobbylera som torkar i luften eller i en vanlig ugn på låg värme. Du kan bygga runt vilka matrial som helst det spricker inte, iinte det märket jag använt i alla fall. Jag har tex fixat handspeglar med ståltråd och fickspeglar genom att baka in spegelglaset och ståltråden i pappersleran. Detta är ingen lera i den bemärkelsen som en keramiker använder detta ordet lera. Men det finns även en uppsjö keramiska pappersleror, de kan vara papper med stengods-lergods eller Porslinslera inblandat de har alla olika tempraturer de måste brännas i och olika mängd papper i sig. Jag har använt ståltråd som bas i dessa det går hur bra som helst, men oftast använder jag rent papper och tejp och gör en stomme eller grundform. Vad står det på ditt paket? Vad kallas din "Lera"? Har du kollat youtube det finns massa olika märken och sätt även massa egna recept? Lycka till

sisela
0

#12 aha, eftersom vi på en keramiksida och TS skrev om bränning, så antog jag såklart att hon menar keramisk papperslera.