Söker nån lera
Hej. Visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till.. Iaf så är jag en akvarist som söker lite hjälp. Det är så att jag o en vän satt o funderade på o göra egna grottor osv till våra akvarier men vet inte vad som finns där ute. Tänkte om det finns nån lera eller så som man kan bränna själv hemma? Och som då inte innehåller nått som är giftigt för våra fiskar?
Om man gräver upp riktig lera, som Blålera t ex, så måste den brännas till över 600 grader innan den blir till keramik. Men vid den temperaturen blir det en porös skärv, som knappast tål att ligga i ett akvarium särskilt länge.
Ska man upp i högre temperatur utan keramikugn kan man elda, men det gäller att veta hur man ska bränna för att få komma upp i tillräckligt hög temperatur. Är du så envis så du vill försöka det eller vill du ha ett lättare alternativ? Jag skulle antingen ta cernitlera i terrakottafärg, eller gå till en hobbyaffär och fråga om de har något kul material att bygga med.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Cernit lera har jag fått fram att det är giftigt så det är inte nått alternativ. Hmm på nya arbetslatsen har de mycket estetisk verksamhet förhoppningsvis kan vi där hitta nån som har tillgång till brännugn så vi kan göra saker med sån lera.
Usch då, det visste jag inte. Jag trodde cernitlera var säkert eftersom barn får leka med sånt.
Ibland tycker jag att det poppar fram keramiker ur varje källare när man ser sig omkring, så det finns säkert någon som har brännugn och låter er bränna. Lycka till! Uppdatera oss gärna om hur det går!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.