Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1794 ggr
katarinanord
0

Berätta om er inspiration!

Vad inspireras ni alla av? Vilken musik lyssnar ni på när ni drejar? Vad gör ni när ni verkligen vill dra igång skaparlusten? Lyssnar på klassiskt? Dansar till eurodisco med hunden? Tar en kaffe i trädgården med familjen, eller en halv flaska rött i badkaret klockan 04:30? Eller drar ni på er favoritfilm? Amelie från Montmartre? Conan the Barbarian?

Berätta!

(Sjäv uppskattar jag att göra nästan alla de där grejerna + några till.)

lotta2
0

Jag älskar klassisk musik ffa opera så jag kör gärna igång La Boheme eller madame Butterfly av Puccini på stereon i verkstaden. Högt dessutom. Känner jag för lite lugnare så är det Mozarts Reqviem eller eller extra soft Simply Red eller John Legend,James Brown, Cher eller så som jag drar på.  Red Hot Chilipeppers eller R.E.M gillar jag också. Och irländsk folkmusiksinspirerat, så oj, allt beror på humöret. Ska jag dreja vill jag gärna ha opera ska jag glaser så något med  mera fart i…
Och visst går man igång när man dansat runt och skakat loss ett tag så känns det som skallen kommer på bra ideér också. Tur att ingen ser en..:D

april24
0

OskyldigHej! Det var ett tag sen jag skrev, läser dock varje dag ibland flera ggr per dag. Just för inspiration. Vet inte var den tagit vägen. Har inte haft nån sen jag försökte göra nåt märkvärdigt till min dotter och hennes blivande man. Tror det låste sej där.

Har  även börjat med fyleleran som inte uppför sig som jag förväntar mig eller är van vid. Någon skrev att den drejar sig själv men det tycker inte jag. Lyckas alltid ta i för hårt på vägen upp så den säckar ihop. Min fylelera(inhandlad i Uppsala av min dotter, tänkte jag skulle slippa fraktkostnad, men den är attans så dyr ändå) är väldigt kladdig så jag lät den stå framme + att jag jobbade in lite chamotte men det hjälpte ej så där försvann nog lusten tror jag.

Får beställa lite vanlig vit lera igen så kanske jag kommer igång. Annars är det mycket annat på sommaren också med barn och barnbarn och olika besök som "stör" rytmen eller hur jag skall uttrycka mej.  Jag behöver tid och ro för att komma igång tror jag.

Jag skall inte bli mera långrandig än så. Det är alltid väldigt kul att gå in och titta om det kommit något nytt inlägg varje dag efter jobbet och innan man går till sängs.

Hälsningar Monica

april24
0

PS! Menar till min dotter och hennes blivande mans bröllop. DS.

avalon
0

Ja musik är ju det som funkar bäst när man arbetar, för tllfället Kent, men även depeche mode, underworld, tori amos, massive attack m.m. Annars kan jag bli inspirerad av lite vad som helst, saker i tidningar, ute i naturen, filmer, vad som helst och det behöver inte vara keramik. Det är sällan jag känner att jag måste söka efter inspiration, oftast är det tvärtom att jag känner mig överinspirerad.

kinnekulle
0

Oj, vad trickigt, allt beror på humör tycker jag, men oftast när det inte blir så bra går jag ut i trädgården för där får jag energi, sätter mig gärna och rensar(har ju det som jobb oxå, kyrkogårdarb) eller något annat som är en upprepande (hi hi) upprepande-ogräs, rörelse, för då hamnar jag liksom i ett meditativt tillstånd och då kommer inspirationen och energin. Annars tycker jag att gå ut och gå, men det är väl det där med upprepande rörelser igen, kan vara en bra inspiration, tankarna går liksom än hit och än dit. Djur och natur, växter m m   Musik, ja gärna folkmusik med ös i, eller lite lugnare, typ Cohen, eller klassiskt, sedan lyssnar jag mycket på p1, men det dagar när allt bara är tyst och det är såååå skönt, ibland tror jag att jag är helt asocial och en riktig enstöring, men så är det. Hoppas det inte låter allt för melankoliskt, för det är jag verkligen inte, men jag tänker nog en hel del nu när jag tänker efter…kanske lite för mycket ibland. Tjing Marika

zzaga
0

Som alla andra, av det mesta. Musik jag gillar, en text stump, andras keramik, en film, nått som bara ploppar upp. Mest inspiration har jag på kvällen innan jag ska somna och på morgonen precis när jag vaknar och (vid väldigt sällsynta fall) får ligga och dra mig lite. På nätterna, när det är tyst och jag är "ensam i världen" :)

Böcker, tidskrifter, av internet, av andra, naturen, djur, serier, svartvita filmer, av folk jag tycker om, av folk jag inte gillar, kläder, tyger, tapeter, inredningstidningar, molnformationer  och ungefär en milion saker till:)

rakuLotta
0

Eftersom jag har ett socialt jobb(frisör) och har radion i bakgrunden dagarna i ända tycker jag det är skönt att ha tyst omkring mig. Även med två små barn så är det ju aldrig tyst,  så tystnad och lite lugn och ro funkar bäst för mig. Sen så är jag en morronmänniska …så upp tidigt, gärna innan barnen vaknar…då flödar inspirationen.

Man har ju sina dagar som den bara kommer…det är svårt när man går kvällskurs och ska "knäppa på" inspirationen  på en speciell tid och dag.(särskilt vintertid..OCH kväll…inte min grej egentligen då..)

Så ibland gör jag hemma istället och tar med till kursen för att få det bränt.

pyromanen
0

Musik höjer livskvalit´n i verkstan ibland, men tror inte några av mina idéer kommer från musiken.  Men från naturen - växter, svampar, insekter, saker man hittar på stranden, arkeologiska fynd på ett museum, böcker, tidningar, loppis, och så dimper idee´rna in i huvudet av sig själv också. Håller med avalon om att de finns i överflöd, jag kommer alldrig hinna göra alla i verkligheten.  På tråkiga möten man måste vara med på på jobbet brukar jag som terapi sitta och rita…  mugg-modeller…. vaser mm. I natt drömde jag om en lättelång saltglaserad "hängränna"  jag gjort för att ha blommor i… den blev såld först av allt i drömmen…  Tror nu inte på just den idén :-)

Bregotta
0

Innan jag började med keramik brukade jag undra vart alla konstnärer fick sina unika idéer ifrån. Måste vara jobbigt att ständigt komma på nya  grejor tyckte jag. Nu när jag själv har egen verkstad och är fri att utöva när jag vill kommer det idéer hela tiden. Det jag tycker är jobbigt nu (förlåt om det låter förmätet det är inte menat så) är att jag har lite för mycket inspiration. Vet liksom inte riktigt vad jag skall satsa på - det finns för många idéer som trängs i huvuvdet. Det känns som om jag måste pröva en massa för att komma fram till det som är MIN grej. Får mycket inspiration överallt ifrån. Hoppas det lugnar ner sig så småningom.Fundersam

Vavrakeramik
0

Bregotta- jag kan också känna att det emellanåt finns lite väl många ideer i huvudet samtidigt… Längesen det var heldött på "kontoret".

Sen gäller det ju att omsätta dem i fysisk form också… Där funkar tomma butikshyllor bäst för mig. Dvs att folk gillar OCH köper min keramik, det får mig att inspireras till att skapa nytt!

Vanja-K
0

Ja, vad får man sin inspiration från. Allt möjligt. Säger som avalon. Oftast är jag överinspirerad. Det flödar bara på. Sen en lång, lång tid tillbaka ser och läser jag det mesta av arkeologiska utgrävningar, historia, religion. indianernas keramikarbeten.m.m. är mycket intresserad av olika tekniker, gamla och från olika delar av världen.För mig är historia kultur relgioner= kreativitet.Ni kan kanske tänka er hur mina lektioner kan se ut.En gång skulle vi tova ull till medeltidsfig, av lera. När jag skulle berätta om hur man tror att filtning kom till. Ni vet Noaks ark. Då berättade en muslimsk elev att samma historia finns i koranen. Den lektionen fortsatte  med att alla satt på golvet runt mig och vi snackade om lera mattor allt om hantverk.Jag ville gärna ha min rast, men inte eleverna.Så kan det gå. Sen går jag hem och läser ännu mer. Eller kollar keramik på youtube från andra länder. Musik till; Lyssnar gärna på viss operamusik och gregorianska sånger. Typ som gregorians. Annars är jag nog allätare på musik. Rockfans är jag.

Har paranoja på att plocka fossiler, vissa snäckor.Som jag gör smycken av. MMMMMmmmmmm sen kommer ideer om keramiksmycken.Det ena ger det andra.Av koppatråd från skrotade datorer stickar jag armband av med inläggningar av ker.pärlor.

Huuuuu vad detta blev långt!  Ha!Glad

Dolomit60
0

Precis i läget mellan vakenhet och sömn, när man är som mest avslappnad, och bara kan flyta in i musiken, utan att man för den sakens skulle sover, uplever jag abstrakta mönster, som rör sig, som en slags illustrtion av musiken. Därofrån hämtar jag ibland ideér till målningar (som jag pga. bristande tekniska kunskaper sällan utför) Därifrån kan jag ibland hämta inspiration till dekorationer. Det har också hänt att jag rent faktiskt drömt ihop en form, vaknat tecknat den, och senare drejat den.

Det är emellertid sällan som jag hittar inspirationen på så sätt.

Det vanligaste är mer att en ide´som förs ut i prakitsk handling, föder nästa ide´osv tills jag slutligen är ganska långt från det ställe där jag startade.

Om jag börjar med en form, och kommer på hur skulle den här se ut som tekopp, kommer automatikst frågan: hur ser tekannan till koppen ut ? När jag gjort tekannan, kommer jag på  att en tekanna med det här utseendet kräver egentligen en glasyr med rustikare utseende. När jag har gjort mig lite tankar om hur glasyren ska se ut, försöker jag göra en sådan glasyr. På vägen mot den glasyren kan jag hitta en helt annan glasyr av "misstag". när glasyren är färdig frågar jag mig: "Vad kan jag använda denna glasyr till ?" Om glasyren är "rusitk" gäller det att hitta rusitka former. Är den "sommaraktig" så gäller det att hitta sommaraktiga former. Samma sak gäller för glasyren jag hitat av misstag. kanske hittar jag en ny form, som följd av att cylindern kolapsar under drejandet en dag, och jag tvingas skära av en massa lera, men inte slänger resten utan drejar " bara nånting" av det, och så kör processen från början igen….

På så sätt hittar jag oftast inspirationen i arbetet i sig. själva materialet inbjuder lixom till nya ideér.

Och nej - jag tycker inte du låter "förmäten" Bregotta . Jag tror mycket väl jag kan följa dig; Jag har som regel själv mycket fler ideér än jag har tid att förverkliga. Däremot är det inte något direkt problem för mig. Jag tror nästan alltid det blir så så länge man arbetar med något, som rymmer ett visst mått av  kreativitet. Se´n är det en annan sak om alla mina ideer är så jävla bra - men den diskussionen tycker jag vi undviker här….Generad 

Dekorationer och helhetsintryck hittar jag ofta i ord och begrepp, som ag försöker visualisera. Det kan vara ord/begrepp som "sommar", "vinter", "distinktion" "anima/animus", Det kan låta lite luftigt, men en vinterkruka kan ha väldigt hårda former, vara isblå, eller vit, utstråla renhet, kyla, elegans etc. medans sommarakrukan kan gå i starkare färger, och vara bulligare i formen. Utgångspunkten är ofta en redan befintlig form, som jag gör om till "sommarkruka" eller Anima-kruka, genom att systematiskt tilldela den alla den typiskt "somriga", eller feminina atribut. (Och nu tycker jag att jag låter skolaktig i stället - men så är det…..)

Jag är inte någon naturmäniska egentligen, men jag hittar ändå ofta ideér i naturen. Former från träd, bark, olika djur osv. Jag använder sällan hela djuret eller växten, utan oftast en svacka i en träformation, ett mönster på en svamphatt, skölden på en sködpadda (som dom sköldpaddor min tjej har exempelvis) osv.

Jag kopierar emellertid sällan, utan nöjer mig med att hämta grundideérna därifrån. Och jag arbetar i stort sett aldrig figurativt. (Vilket kanske kan förklaras med att jag tecknar rätt dåligt ) Det sista har jag dock arbetat mycket med avtryck, vilket givetvis blir en slags kopiering. Jag kopierar strukturerna i asfalt, trä, stenbelägning (på gator) och gör avtryck med leksaker, smycken, sädesstrån, och torkade växter mm.

Nånstans i mina inre gömmor ligger det också ett lager av keramik, skulpturer, målningar, och annat som jag har sett genom åren. Ibland hämtar jag medvetet fram saker ur dessa gömmor, för att använda i min egen produktion, vid andra tillfällen hämtar jag upp dem helt omedvetet. Färger, och former ur detta lager blandar sig som regel med de ideér som jag tidigare nämnt, och bildar därvid en helhet sas.

Musik använder jag under själva arbetet - inte för inspirationens skull, utan mer för att jag tyker om att höra på musik helt enkelt. Jag vet inte varför, men helst hör jag nog musik typ Deep purple, Led Zepelin, eller black sabath. Just nu är det mycket Wofmother.

När jag vilar som tidigare beskrivet är det mer pink floyd, ELP, och yes, som gäller eller klassisk "hitmusik" ( J S Bach´s "Air", Mozarts "Serenad för tretton blåsinstrument," och "Eine kleine nachtmusik" etc.) Eller jazzmusik av det mer ut flippade tillsnittet. gammal instrumentalprogg, som Träd, gräs och stenar, eller Kebenekaise går också bra.

Sitter jag ute i solen, och bygger av plattor, så duger allt från Cornelis, eller Fred Åkerström till Rage against the mahine, eller Björk !

Bara det är musik ! Musik är fö. nästan det enda som är lika roligt som keramik.

susanne.k.wall
0

Kul att läsa om olika sätt att inspireras på. Hörde nån sa att jobba som konstnär/konsthantverkare är 10% inspiration och 90% transpiration. Lite kul reflektion. Vi sliter ju en del också.

Säger som en del ovan att idéerna är det inget fel på utan tiden att hinna göra allt. Alla måsten kommer alltid först, typ göra muggar och skålar och sånt man vet säljer. Sen hinner i alla fall inte jag så himla mycket mer.

Varje höst, även denna, har jag massor med planer. Bygga vedeldad ugn och rakuugn m m och prova nya leror osv. Hinner aldrig, men denna höst ska jag…och det har jag sagt alla andra höstar också!

Sen tycker jag att jag alltid är inspirerad att jobba, har aldrig nånsin, trots över 20 år som keramiker på heltid, kännt mig trött på det här jobbet, tvärtom, ju mer jag jobbar, desto mer kommer man på och desto roligare är det. Nu sitter inte jag på ett rosa skimmer och drejar för glatta livet, jag har också oflyt och hinder i tillverkningen exv ugnar som strular, råmaterial som ändrats och andra saker som kan gå fel. Men grundkänslan är densamma.

Tycker att känslan att jobba med lera finns som nån slags urkraft eller hur jag ska säga. Känner mig styrkt i mitt eget arbete när jag ser bra konst, annat konsthantverk, hör bra musik eller ser en bra film eller nåt sånt. Och så naturen, denna aldrig sinande källa av kraft skänker mig också styrka att jobba vidare./Susanne

koko
0

Själva arbetandet med leran i sig föder många nya idéer förutom livet i stort, upplevelser i vardagen och känslor.

Tittar mycket i bilderböcker i perioder, studerar växter och djur och naturliga processer. Flummar in i min egen värld av teckningar, ritar/skissar varje dag, flera gånger om dan.

Bruzapetra
0

Jag surfar på nätet timmavis bland alla keramik sajter och keramiker. älskar att åka runt o klämma på andras saker:)) Senast hos Saga som hade jättefina saker!! Loppis älskar jag och där kan man hitta mycket roligheter, saker att trycka mönster med tex men mycket kommer fram genom att sitta o teckna och pröva olika former. Likadant vid drejskivan är det kul att "skissa". Gillar även broderi och där kan man finna mycket fina mönster odyl. Musik är jätteviktigt för mig, kan verkligen komma igång av att spela musik på JÄTTEHÖG volym. Frank Black är en favvis, David Bowie, ja mycket gammal gubbrock. Manu Chao är också en riktig favvis! Lite svensk progg i form av Pugh, Kjell höglund, Stefan Sundstöm oxå bra. Och vad sägs om Lars Demian. Hm, nu måste jag nog digga lite:))

Rozzy
0

MITT   inspirationschema

• Surfa till frukost

• Titta känna på saker o ting

• Trädgård och natur till lunsch

• Musik i bilen åka på besök utställning eller hos en skapande vänn.

• En underbar tidning till kaffet

• blunda och göra en bild

• Mer musik surf

• God middag

• Massor av musik keramikböcker från biblioteket

• Kika på gammla skisser

• Bestämma ett tema-långsiktigt mål.

• kissa och ta ett glas rött.

• Ha morgondagen framför sig

• Leva i nuet drömma och inte titta på klockan.

Jag ser att dagen blev lång  men göra det man känner för är viktigt ibland.

avalon
0

Ja när ska du hinna göra något av all inspiration ?Flört

Nenne
0

Naturen, det är den största insperationskällan av alla. Det finns alla former och färger som tänkas kan där.

Barnen, deras fantsasi och inlevelser i saker och ting.

Vatten, tittar man så kan man finna många sköna former i bara hur det rör sig.

Tysnaden :) jo faktiskt låter man bara saker ske i skapandet i tysnaden så kan det komma fram vad som helst, saker man förundras över att de kommer fram..

Dolomit60
0

NEJ BRUZAPETRA!

Man FÅR INTE kalla det gubbrock !!

En sak är att kalla oss medelålders "herrar" för "gubbar" - Det kan jag gå med på.

Men att kalla musik typ Bowie för "gubbrock" är något HELT ANNAT !!! Det är toatlt oacceptabelt ! Det är tal om mästerlig , och tidlös musik i "storformat"! Inte ens rockpioniärer som Hendrix, eller Stones får behandlas på detta sätt.

Dessa stilskapare skall behandlas med ärebördig respekt i stil med JS Bach och "Good ol´ Wolfgang" ungefär !

MVH.

"Gubben" Frankenberg Wester ( årgång ´60)

Bruzapetra
0

Hmmm, ja ja okej då, jag tar väl tillbaks det påståendet då:) Bra musik är det i vilket fall!!

Har diggat till Manu Chao´s senaste i dag "Rainin in Paradise" Hur himla bra är inte den!!!!! 

Hoppas du kan lugna ner dig lite Dolomit, lovar att inte ta detta vedervärdiga ord i min mun här igenOskyldig

Ha en god kväll/mvh Petra

poja
0

Den är ju så himla bra, Bruzapetra!

Dolomit60
0

Känner mig fullkomligt lugn igen !

Bara jag får putsa mina ikoner i lugn och ro klarar jag det helt utan medikamenter…….

Men vid minsta vittring av blasfemi lurar anfallet om hörnet !

Sedan du nämner en hel del namn som  jag själv upfattar som klart värda att lysna till, funderar jag fö. på att höra på något av de artister du nämner, som jag är mindre bekant med.

MVH

Anders F. Wester