Avlopp i keramikverkstad
Hej,
Jag skulle behöva snabbt svar om hur man gör med avlopp i keramikverkstad.
Vi håller på och bygger och jag undrar om någon särskild avskiljare behövs för att slippa stopp i avloppet?
Tacksam för snabba svar!
Ska du spola ut lera så behöver du vidta åtgärder tror jag. Där jag började dreja så hade dom avskiljare i vaskarna men dom fick ändå slamsuga brunnen utanför.
Och så skall man ju ta reda på glasyrrester så dom inte hamnar i avloppet!
En slamavskiljare underdiskbänken har jag och då fick jag igenom att bara ha stenkista. Men då har jag bara diskhon och ingen vattentoalett till det avloppet. Så har jag en hink som står i diskhon där jag sköljer händer och grovdiskar i för att undvika lera i avloppet. Bottensatsen av den (endast lera o vatten!) slänger jag sedan utomhus. Allt med oxider mm som engobe och glasyr diskas direkt i hon.
Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se
I min nya och ännu ej färdiga verkstad har vi gjort ett mycket low-tec avlopp. En stor hemmagjord slamavskiljare under govbrunnen och röret därifrån kommer ut ovan för mark ute där en halv tunna blir "extra slamavskiljare" ute innan resten av vattnet föler med takavvattningen till vägdiket. avloppsröret kan enkelt spolas igenom ifall det ändå skulle bli lerstopp. Obs att jag i samband med flytten till nya verkstan övergår till min giftfria tillvaro. Oxider och det som är värre stannar i gamla verkstan.
Det enklaste om man har en hink lerigt vatten är ju att låta den stå så leran sjunker till botten - samma sak borde ju funka med avloppsvattnet.
Men bara en tunna under tvätthon lär ju inte fungera så bra - det rörs om för mycket och sen följer det mesta av leran med utloppet iallafall. Man kanske kan ha en större tank och sen låta vattnet komma in i ena änden och ut i andra (inlopp och utloppsrör monteras upptill på tanken) - sen har man några skivor skumplast i tanken som vattnet får passera genom (dom släpper ju igenom vatten men inte så snabbt - om ytan på dom är stor blir ändå flödet tillräckligt men det minskar strömmarna som bildas i vattnet). Det ska sen förstås va lätt att öppna, pumpa ut vattnet och rensa där när det blir "igensatt" med lera.
Jag vet inte om det finns några standardprylar för det här, men att ha vatten som är förorenat med massa fina partiklar som tenderar att "slamma igen" är nog inte helt ovanligt inom t ex industrin. Det bästa med lera är ju att det är helt ogiftigt - bara tömma ute sen.
Glasyrer däremot går väl som miljöfarligt avfall för det mesta, så det kan man ju inte hälla ut i avloppet i vilket fall.
Tack för bra och utförliga tips!
Maria