Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 3412 ggr
annslycka
15

Bilder på Mortel med pistill

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade för en månad sedan en fråga om hur man gör en mortel och efter all hjälp från er här på iFokus har jag gjort min första mortel. 🥳Tusen tack för hjälpen. Jag kommer snart med ny knasiga frågor om hur gör jag det ena och det andra. Någon nämnde att vi kunde lägga en tråd med bilder på Mortlar. 

Det var kul och faktiskt mer tidskrävande än jag hade tänkt att det skulle vara. Att se andras arbete inspirerar och höjer ribban även för mig som gör grejer till mig själv och tvingar hela släkten att ta del av mitt skapande::😉

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Keraleij
2

Men vad fin den blev!. Fungerar den bra?

Kul att du delade med dig av resultatet på din fråga!

Här har tyvärr inte blivit någon mortel (än), så jag har ingen bild att bidra med.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

annslycka
1

#1 Tack så mycket. Ja den fungerar alldeles utmärkt. Blir perfekt till när jag ska grava laxen till påsk. Den ska ju ha ny krossad vitpeppar.

Ulla
2

Jag såg att någon/några av kursarna i vår verkstad håller på göra mortlar. Själv har jag aldrig försökt så jag har inte heller någon att visa. Kanske inte så vanligt att man gör såna?

Vad fin din blev.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

annslycka
0

Tack Ulla. Vi får väl se om det dyker upp lite bilder. Det var skralt med bilder på google mest Eva Solo.

Keraleij
3

Här är länk till några mortlar av Gwendolyn Yoppolo som jag gillar skarpt:

http://www.gwendolynyoppolo.com/anticipation.html

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pyromanen
4

#5 Jättefin form

Steven Jones gör snygga mortlar också.

http://www.stevenjones.se/gallery/salt-glaze/

Ulla
0

#6 Jag fixade länken som inte fungerade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
0

Tack Ulla :-)

[rolnor]
1

Fin mortel!

#5 Gillar Gwendolyns skapelser överhuvudtaget, älskar såna organiska former, inspirerande.

annslycka
2

Tack rolnor 

Men tänk om man kunde dreja och skapa saker som sjunger för en som Gwendolyns. Man blir bara hänförd av så vackra saker man kan göra.

[rolnor]
1

Jag instämmer, hennes saker får mej att vilja utvecklas. Undrar hur hon gör sina saker, är väl förmodligen en blandning av drejning/skulptur/modellering?

Istid
2

Måste naturligtvis komma dragandes med min stora idol, leach! Simon har en bild på framsidan på sin hemsida: http://www.simonleachpottery.com

Enkel, tidlös, funktionell.

[rolnor]
1

Nu svär jag i kyrkan, tveklöst, men jag tycker att Simon´s formspråk är fegt, åtminstone sakerna på den sidan. Han gör inget som man inte sett tusen ggr förut..

Istid
1

Min första reaktion när jag såg bilder på hans saker var "skittråkigt" och "överdekorerat" och det tycker jag fortfarande om en del av det han gör, men har samtidigt har jag fått sansen för en del annat. Särskilt en del av tekopparna. Dessutom gillar jag när det är lite rufft men utan att överdriva så det går ut över funktionen, og det tycker jag at de mortlarna på framsidan lever upp till. De ser likisom bara varma, hemmagjorda och praktiska ut. Ett gott hantverk utan att det skriker ut "här är jag, se på mej!"

Men smaken är som baken ju. De ser ju inte direkt ovanliga eller speciella ut på något sätt, så om det är det man är ute efter, så nej.

Oops nu blev det längre än jag hade tänkt… igen. typiskt mig.

LenaR
1

#14 Dessutom gillar jag när det är lite rufft men utan att överdriva så det går ut över funktionen, og det tycker jag at de mortlarna på framsidan lever upp till. De ser likisom bara varma, hemmagjorda och praktiska ut. Ett gott hantverk utan att det skriker ut "här är jag, se på mej!"

Kunde inte sagt det bättre själv. Funktionella former är sällan spektakulära. De flesta former - tillbringare, koppar, tekannor - har ju den form de har för att funktionen blir optimal. Det är väl därför bruksgods ofta har klassiskt uttryck? 

#5 Åh! Keramik som får mig att dra efter andan!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

j-aan
5

Man kan jobba traditionellt och ändå vara väldigt personlig och uttrycksfull. Alla klarar inte det men jag tycker att Leach är en av dom som lyckas med det.

[rolnor]
0

Ja, det är väl en nisch helt enkelt, att göra ospännande men OK bruksgods, något jag aldrig skulle vilja Jobba med. Jag säger inte att hans saker är dåliga såklart, men det finns inte någon wow faktor alls.

LenaR
2

#17 Det är inte vad jag eller Istid sa, och definitivt inte vad Jan-Åke sa. Men det trodde du väl inte heller?

Du jobbar själv mycket med klassiska former, Rolnor? Jag tycker de flesta av dina vaser som du visar har enkla vackra former. Jag skulle verkligen inte beskriva dem som ospännande, hur många gånger jag än sett samma form tidigare. 

Personlighet och uttryck sitter inte ihop med tradition eller nyskapande om någon frågar mig.

Däremot håller jag med om att det inte finns någon större wow-faktor hos Leach. Hans saker har en helt annan typ av skönhet än t ex Yoppolos i #5.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
3

Är bara att konstatera att smaken o baken råder, även när det gäller vad man tycker är spännande eller ospännande 😃

[rolnor]
0

Nej, det trodde jag inte, lite osäker på vad du menar? Jo, jag gör ibland sånt som inte är att uppfinna hjulet på nytt, helt klart, MEN, jag tycker att mina saker ibland ändå har en viss wow-faktor, om jag får lyfta svansen lite! Som jag sa är jag ute på djupt vatten när jag dissar Leach-grejer men jag har vissa ideal när det gäller keramik och jag vill ha mer än hans saker erbjuder.