Nakenraku och högbränt porslin?
Hej alla! Kul att ha blivit medlem! Jobbat med lera i snart 20 år så jag vet att det är korkat. Men utbildad i roligaste sydafrikansk anda att allt måste provas och kan gå… =) Blev så sugen på att rakubränna porslin. Jag vill åt det sintrade bruksgodset - men kanske med en sida med nakenrakukaraktär. Vad tror ni om detta? Idéer, förslag, recept på nakenrakuengober eller så mottages tacksamt! /ÅMH. Ps. Jag har mycket omkring mig nu och hinner kanske inte svara alla - men läser allt med stort intresse! Ds.
Hej! Det kan vara svårt att bränna vanlig Porslinslera i Raku, det blir stora temperaturchocker och det finns risk att det spricker. Dessutom kommer inte porslinet att sintra helt kanske, man bränner ju bara till 1000 typ. Det kan nog funka med chamotte i leran dock som man brukar ha till Raku.
Håller med rolnor. Enda sättet jag vet att få porslin att tåla rakuns temperaturchocker är att blanda papper i leran - då fungerar det.
Hur tänker du med sintrad skärv, Åsa Maria? Tänker du bränna Raku så högt så skärven sintrar? Det har jag aldrig testat, så det får du berätta om i så fall!
Den enklaste avskalningsengoben är vanlig plattsmet, 50 kaolin 50 aluminiumhydroxid. Den skalas lättast av från riktigt slät yta, helst glättad.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag tänkte verkligen köra efter vad jag lärde mig i Sydafrika…. Det var lite andra idéer där om tja… ungefär allt inom keramikandet. Känner mig ofta lite udda då i mitt tankesätt men på ett positivt vis. Ofta bränner man (konstkeramiker) där sitt gods i många bränningar för att uppnå det man vill. Eller tvärtom kanske man klämmer massor av steg i en enda bränning. Lite utanför vårt traditionella tänk: glasyr efter skröj och oftast inget mer. Så jag tänkte alltså högbränna - sintra - pryttlarna först till typ 1260 eller borde kanske vara ca 1280. Kanske med en enkel glasyr inuti. Kanske skröja först. Eller råbränna försiktigt. Sedan en rakubränning på det, alltså som bränning två eller tre… Tänkte inte köra 'hårdraku' och kasta i vatten. Bara finvärma till 900/1000 grader och sedan lyfta bort ett fiberlock och vräka på spån. Så får de stå där och gosa sig svarta där jag inte täckt med engobe och i engobesprickorna. Men visst blir det en chock för godset ändå. Kanske svårt att få engoben att fästa? Bra med engobereceptet Ulla, enkelt! =) Tror aldrig jag testat att dreja pappersporslin - någon annan? … får väl visa senare ikväll hur det gick. …
Näe, nu blev det fel! Jag ska inte bränna Raku förrän om någon vecka! Sedan kan jag visa. ;)
Sintrat porslin är väldigt känsligt för tempchock, t.ex. om jag öppnar ugnen lite vid 250grader försiktigt efter en glasyrbränning så har jag spräckt föremål. Det KAN gå att göra som du säger, kanske om man jobbar snabbt tänker jag.
Utan att veta säkert så tror jag den här iden (om den funkar) funkar bättre i omvänd ordning - man kör rakubränningen i slutet av skröjbränningen istället.
Sen kör man på transparent glasyr efteråt och glasyrbränner som vanligt istället - godset klarar troligtvis temperatur-chockerna bättre innan det sintrat och sen är det nog lättare att få effekterna att fästa då också (precis som när man glaserar).
Jag har ju utsatt färdig keramik (främst billigt hushållsgods och blomkrukor) för både temperatur-chock och ojämn uppvärmning - allt från att stoppa in sakerna i en varm ugn eller ta ut dom från en ugn när dom är varma till att använda t ex en kopp som skydd mot bordet, när man värmer nåt med gasolbrännare. Det slutar nästan alltid med att det spricker.
Så leran måste nog vara ganska porös för att det ska gå att bränna Raku som man gör (porösa material brukar ju klara temperaturchocker lite bättre än massiva generellt)

Men, det kan väl inte bli svart i rakun om godset är sintrat?
Och det svarta från rakun försvinner väl om man högbränner det efteråt?
Ja Sisela, det svarta från rakubränning försvinner definitivt vid högbränning efteråt. Det ska ju heller inte riktigt gå att få till svärta på skärc som sintrat. Men där har jag lite andra erfarenheter från svartbränningar jag gjort. Det är väl någon temperatur runt 900 någonting man brukar säga att man inte ska gå över (i skröj) om man ska svartbränna sen. Men jag har fått gods som varit bränt till glasyrtemp att svärtas…. men har glömt hur högt jag brände då. Hörni vänner, jag vet att jag är ute och cyklar här! ;) Men jag kör ett test ändå. Leker lite. Jag får väl återkomma och meddela hur illa det gick!