Dreja på spånplatta- hjälp!
Igår drejade jag första gången lite större krukor på spånplatta utan att dra med tråd under botten och nu slår det mig att jag det kanske jag borde gjort! Har precis glömtbort hur vi gjorde på drejkursen!! Kanske jag kan göra det idag? Vad säger ni?
Hej, Man skall inte vara alltför kategorisk, men jag tycker att några drag med tråden direkt efter drejningen, helt klart minskar risken för bottensprickor. Det är tveklöst en bra vana att göra så…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ekdama, vilket kurs var du på? Jag skulle verkligen behöva en sådan då det gäller att hantera saker med vid botten. Hur jag än gör så blir det tokigt tycker jag. Då jag har lyckats bäst har jag dragit tråden både genast efter drejningen, ett par gånger, och dagen efter.
När jag har försökt med att föremålet ska torka loss från plattan har brättet blivit snustorrt och botten för torrt för att beskicka på ett bra sätt. Dessutom har ytan på spånskivan lossnat.
Jag drejar på en form av träfiber platta och på dom riktigt stora faten så skär jag aldrig under. Jag beskickar inte dessa och efter ett par dagar lossar plattan så fint och ger en plan o fin yta. Jag ser dock till att göra en snygg kant och avslutning på faten dagen efter. Det som är bra när det gäller att inte skära är att jag kan hålla i plattan och vända och vrida det upp och ner utan att ta i själva fatet. Bra när man vill lägga det upp och ner så att det inte slår sig.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
När jag drejat ett fat på platta så brukar jag låta det torka lite men ändå sitta kvar på plattan, sen vända det uppochned på en träplatta, på så vis torkar det jämnare och långsammare, har inte haft problem med sprickor.
Tack för alla kommentarer! Jag var tvungen att ta beslut innan jag jag fick svar här och det blev som Bosse föreslog. Vågade inte chansa att bottnarna skulle spricka när de torkar. Din kommentar abbis låter betryggande om man gör stora fat. De måste vara svåra att skära av så det blir en jämn botten. Nu vet jag ju inte om jag har samma typ av träfiber som du - eller som kissinger. Men får testa! Vad har du för sort? Rolnor, går det lätt att ta loss från plattan i s.k beskicknings-torrt utan att skära? Det får bli en dubbeltest! Kissinger, det var en sommarkurs på Leksands folkhögskola. Jag återkommer när gjort testen! Än en gång tack!
Jag skär alltid av direkt efter drejning. Sen låter jag det stå till dagen efter pressar jag ur lite vatten ur en svamp mellan plattan och det jag drejat och skär igen och då lossnar det fint. Sen tar jag en annan spånplatta och lägger ovanpå fatet och vänder allt. Får torka till läderhårt.
#5 Jag låter fatet stå uppochned tills plattan jag drejat på lossnar, blir en fin jämn botten som går att dreja enkelt. Jag har använt det som kallas spånplatta inom byggindustrin, inte masonit eller MDF eller nåt annat.
# 8 Tack! Det ser ut att vara samma sort som vi har. Ska göra ngr försök i em!