Slip på rakugods????
Jag vill att mitt gods ska förbli vitt. Vet att man kan lägga på en slip. För att skydda godset från lågorna.Men då är frågan. Om jag slänger på hästhår, bränns detta igenom slipen?? För det är det jag vill. Tacksam för snabba svar.

Hejsan!
Svart blir ju godset först när du lägger ner det i spån el dyl och reducerar. När du bränner upp en potta i rakuugnen tar ur den och sen lägger hästhår på blir det en lokalreducering just där bara. Så använder du dig av en vit lera så blir allt vitt förutom där du lagt håret. Det är verkligen en fin teknik tycker jag!
Lycka till!! Mvh Petra
Alltså ska jag inte lägga ner ex. pottan i t.ex. sågspån??? Nu fick jag lära mig något nytt. Har hela tiden tänkt svart, svart. Sh--- vad spännande! Ska rakubränna i helgen.har sett på en sait både vit lera och lera som är åt aprikoshållet. Fy sjutton vad snyggt det blev!! Får väl lägga in en bild om det lyckas.
Tack för svaret!

Nej den ska inte ner i byttan. Jag har en bra bok "Alternative Kilns & Firing Techniques" av James C. Watkins och Paul Andrew Wandless som redivisar för massor av olika sorters "primitiva" bränningar. Jättebra tycker jag. Häri slänger de ner en ihopknölad pappersbit i krukan då blir det ju lokalreducerat där också och du kan få en helt svart insida, om du vill!
Ha det så roligt:))
Tack för tips! Häftigt! Var köpte du den boken. I Sverige eller på amazon??? Det skulle jag gärna vilja ha.Håller just nu på med lite annorlunda grejer. I veckan kommer en bok som jag sökt länge. Talking with the clay- native american indians.

Köpte den på adlibris. Rekommenderas!
Tack för det! Ska kolla imorgon.
Varför just hästhår?Nån speciell anledning?
Detta har jag inte hört talas om…vad var det för sajt du sett detta på Vanja?
Lotta

De är krusiga och fina o bildar vackra mönster. Det funkar även med annat brännbart material som fjädrar har jag sett att de använder. Det funkar väl med allt hår men tagel är ju grovt o lätt att få tag på!
Har man ingen glasyr på då eller?
Är ju frisör…kanske ska ta och gräva i damsugaren på jobbet oxå…he,he…Fast de är ju inte grova och krusiga..så det får väl bli att knalla över till bonden brevid och fjäska…
Nej, man har ingen glasyr på. leran kan vara sprutad med någon färgad oxid om man vill. Det är lättare att slänga på hästhår efersom det är stelare.