Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2539 ggr
Arbez
3

Fattigmanslitografi - symposiet 2014

Blir nyfiken på Victorias tryck teknik, såg bild från symposiet .. B Någon som har lust att berätta, tex. Vad för färg som behövs, något annat om tryckningen? :)

Keraleij
3

Tekniken bygger på utskrifter på vanligt kontorspapper i  laserskrivare. Laserutskriften är lite "fet" och stöter bort färgen så att den bara fastnar på de vita ytorna.

Har inte Victorias recept  tillhanda just nu, men det var en slags tunn engobe med färgkropp i. När färgen torkat till lite trycker man pappret mot fuktig lera och drar med något slags sken över baksidan av pappret så att trycket förs över.

Tryck kan läggas i flera lager om man vill ha olika färger och det går att göra ganska detaljerade bilder.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Arbez
0

Åh, tack för svar..lite tunn engob e , kanske som " skrivsmörja" vi hade oåtkomliga skolan ..K a o l i n, färg kropp, vatten och något mer…..:)

sisela
0

Jag var inte på symposiet men hade lite undervisning av Paul Scott för många år sedan. Har för mig att han strök gummi arabicum på utskriften först.

LenaR
0

#3 Varför gör man det?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Det var nog en något annan teknik som Paul Scott visade. När man gör på det sätt som visades på symposiet så behövs inte gummi arabicum. Det fungerar bra utan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kinnekulle
0

Jag kunde inte komma till symposiet…kan någon beskriva lite om fattigmanslito…

LenaR
3

Vi kanske kan be Viki om en artikel? :-D

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.