gul glasyr med stänk av orange
Hej! Jag har en beställning på ett äpple. Jag har gjort det i stengods och det ör ca.1,5dm i i diameter. Kunden vill ha gul glasyr med oranga stänk? Har någon någon ide hur jag ska få fram den glasyren? Tackar för svar / Monca
Finns ju färkroppar, själv gillar jag inte dom, ser lite plastigt ut, annars är du hänvisad till kadmium och det får du inte använda utan specialtillstånd, kan hen inte tänka sej ett grönt äpple? Lite koppar bara, nästan helt ogiftigt och fint!
Jag kan försöka att övertala hen om ett grönt äpple! Jag var i frankrike i våras på ett ställe som heter Apt och där fanns ett ned lagt ockrabrott.Jag handlade med mig flertal nyanser av ockra och dom sa att jag kunde använda det att måla med och i glasyrer.Jag tänker om man blandar i lite av ockra i grundglasyr och sedan rakubränner hur kan det bli tror ni som kan?
/Monca
Röd järnoxid och ockra är jokrar i Raku. Det blir nog oftast gult eller beige, men kan flasha iväg och få oljeskimmer. Jag har försökt reducera så hårt så det blir grönt, men jag har inte lyckats. Jag har inte försökt mer än några gånger dock, vi bränner inte Raku så ofta längre. :-) Kunden som beställde äpplet, vad för gul och orange färg tänkte hen? Vill hen ha naturtrogna färger eller så klara som möjligt? Jag menar, det kanske inte är nödvändigt att sätta igång med tusen glasyrexperiment, det kanske går jättebra med färgkropp. Det beror förstås på vad du, monca, vill släppa ur händerna. Om du också tycker färgkroppar är plastiga är det knappast roligt att arbeta med dem. Ett snabbtips är annars att använda en liten mängd oxid till färgkropp. Grön fk + koppar t ex, eller orange + järn, rosa + mangan. Det ger ett mer levande resultat än bara fk i blank bas, tycker jag.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för svaren! Jag har gjort ett prov med alla nyanser på ockra och ska ta med det när jag bränner för att testa! Annars känns färgkroppar helt ok jag ska testa det du sa LenaR och använda liten mängd oxid/ monca
Jag vet inte hur van du är med oxider och andra färger i glasyr, men det är ofta så att ett pulver, ockra t.ex. inte ger samma färg i en glasyr som det självt har, det händer saker med kemin i ockran vid bränningen. Sen kan du göra skitsnygg glasyr som INTE är röd med gula stänk och din kund skulle säkert bli nöjd med en annan färg än just den hen bett om.
Jag är inte särkilt van med glasyrer jag provar mig fram hela tiden och ibland blir det bra och i bland överraskande och i bland skit! Men man får inte ge sig det är bara att testa! Jag hoppas äpplet blir bra jag tog 3 olika nyanser rött, orange, och gula färgkroppar och sprayat på och transparant över. Jag tänker bränna i morgon men i vanlig ugn inte Raku . Vad tror ni kan det funka!
Ta en matt glasyr med 9procent presiodym gul färgkropp eller vad det nu heter och 0,5 kopparoxid och glasera äpplet i det då får du en härlig äppelgul färg. sedan kan du spruta på orange färgkropp som e utblandad i samma glasyr men med dubbel mängd färgkropp kanske 18% i. nu bidde det rörigt men med den dekorerar du det oranga på äpplet med sprutan där du vill ha fläckarna och den glasyren ska va väldigt tunn.
Du fick fram gula och oranga glasyrer, och med naturtrogen spräcklighet vadt jag kan se. Snyggt jobbat! :-)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag skulle föredra helt gult eller grönt kanske, tufft få det naturtroget, helt OK dock.
Tack! Kunden blev jättenöjd så då är allt frid och fröjd!