Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2086 ggr
Tillvara
0

Stengodsglasering av äpple - hur gör man?

Hej, För första gången ska jag glasera ett runt föremål, med ett litet lufthål i botten. Är överlycklig att jag kommit så här långt… … skapat gipsform, gjutit, bränt… Nu sista steget glasera - nu tar det stopp! Hur gör jag om jag vill få så mycket glasyr som möjligt runt äpplet? Funkar trefotingar? Om, fastnar de inte? Hur går jag till väga och vad ska jag tänka på? Agneta

Ulla
1

Hej!

Det är nog inte någon bra idé att använda trefötter om du bränner till stengodstemperatur. Jag har sett någon form av ställning som man kan "hänga" upp tex ett äpple på om man har ett hål som är tillräckligt stort för det. Tror att det kallas klockställ.

Cebex har detta, men jag ser inte någonstans hur hög temperatur det tål.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
1

Äsch, jag glömde bifoga länken. Nytt försök

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Ante333]
11

Ta och såga till en fyrkantig porosilstens platta klipp till 3 små cm stora bitar av 2mm kanthaltråd. stick sedan ner dom i porosilen så det bildar en trefot. bara max 3mm får äpplet belasta på den fria kanthaltråden som sticker upp. fungerar utmärkt för mig.. kan använda dom flera ggr om.. du kan då glasera hela äpplet runt om glasyren släpper från kanthaltråden lätt blir bara 3 små nålstora märken kvar på äpplet..

[Ante333]
4

trefotingar bränner fast i värsta fall spricker hela äpplet för dig.. tipset ovan har jag kört ett tusental äpplen i mitt tidigare liv som  lermakare..

Tillvara
0

Tack för bra tips, ska bli spännande att pröva!