Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 8408 ggr
Giema
1

Dra vatten till garaget/verkstaden?

Jag tycker det är ganska värdelöst att inte ha rinnande vatten i lokalen, hur har ni löst det? Kan tänka mig att det blir alldeles för dyrt att anlita rörfirma till att göra hela jobbet med att dra in det. Borde väl inte vara helt omöjligt att gräva och dra från huset eller??

[Göteborgaren]
2

SÅ länge du vet hur du skall dra och att du lägger den på frostfritt djup är det inga problem.

Maria
3

Vatten brukar ju också innebära avlopp och då får man kolla upp vad det är för bestämmelser som råder i området.

/Maria

pyromanen
2

Har klarat mig med hinkar i 8 år. Tycker hämtningen av vatten är helt Ok, man blir smar och kan göra mycket med lite vatten . Det som inte är bra ör att mitt golv inte är avspolningsbart. Ser fram emot nya verkstan där det är gjutet golv som lutar mot ett avlopp och där jag ska "städa" med vattenslang :-) Mao tycker jag avlopp är svårare att vara utan än vattenledning.

Rerum
0

Inga problem att göra rörarbete själv. Jag har inga golvbrunnar men tänker ändå spola av golvet med slang och dammsuga upp det med en industridammsugare som kan suga upp vatten. Finna att köpa för ca 500:-

[rolnor]
1

Har sett dammsugare som drivs med tryckluft, ejektorprincipen. Sen går slangen ned i en tunna som man kan ha utomhus, kräver mycket tryckluft men annars bra.

RudeGirlPottery
0

Jag körde också med hinkar i många år och tyckte att det funkade bra. Det var inte det som fick mig att bygga ny verkstad med vatten och avlopp, det var lokalstorleken. Jag fixade en enkel lösning med trädgårdsslangen utanför verkstan så att jag hade nära till rent vatten. Funkar iallafall 3/4 av året. Med en vattenkokare kunde jag till och med värma vattnet så att det blev skönt. Avlopp (i nya verkstan) har jag löst med en slamavskiljare från en tandläkargrossist. Plasttunna med flera kamrar och kraftig påse. Funkar bra. Vatten till nya verkstan drog vi från bostaden och så har jag en pytteliten varmvattenberedare. Vi tog hjälp av grävare för att lägga ner röret i marken eftersom det är ca 20 meter mellan husen.