Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 4242 ggr
Pellens
1

Jag blir så arg och förtvivlad....

…för jag har problem att få till centreringen. Snart slänger jag hela drejskivan genom väggen! Förmodligen är jag världens största idiot som inte lyckas? Snälla, nån som har ett tips hur ni fick genombrottet i er centrering? Jodå, jag ser en massa filmer om detta på Youtube, och övar en massa, men lika fullt har jag problem. Jobbigt!!

Kissinger
0

Stackars dig Pellens, jag förstår din frustration. Så där är det för mig om jag tar en klös som väger över 1,496 kg. Fattar inte att det ska vara så svårt. Jag har en liten spänslig kvinna med värkbrutna händer i min verkstad, Hon centrerar gladeligen klösar över 2 kg. Men hon kan tamejtusan inte förklara för mig hur man gör!

sagabus
0

samma här, svårt med centrering.  alltså är det våld som ska till? styrka? eller mjukhet och lösa händer? 

eller är man helt enkelt riktigt sne själv?

Rerum
6

Jag gör så här: först gör jag så den blir någorlunda jämn, drar sen upp den och trycker ner den några gånger så att all lera blir genomarbetad. Sen har jag armarna i 90 grader och överarmarna är tätt intill kroppen, underarmarna vilar på benen sen formar jag händerna runt klösen och trycker med kroppen, lutar mej fram. Om jag har en riktigt stor klös så måste jag koncentrera mej också. Men det är alltså inte händerna som arbetar de är bara ett redskap utan du trycket med kroppen och så måste armarna ha stöd av kroppen du kan inte arbeta med dem fritt i luften. Hoppas det ordnar sej 😄

Keraleij
4

Instämmer med föregående talare: Det är stödet och stabiliteten med hela kroppen som ofta saknas när det inte vill sig med centreringen. 

När du drar upp leran, tänk att du ska ta med dig ojämnheterna upp till toppen där de kan försvinna så att säga. Har du mycket lera behöver du inte förflytta hela klösen, utan bara ytterlagret.

När du trycker nedåt igen, försök att behåll jämnheten genom att vara mycket bestämd och stabil, framförallt på den hand som håller emot och runt. Tänk att din högerarm skulle kunna vara en planka som bara långsamt släpper efter trycket när andra armen arbetar uppifrån så att klösen blir lägre och bredare.

Hoppas detta var till någon hjälp, det är verkligen svårt att beskriva bara i ord hur man gör! Snälla, släng inte ut drejskivan 😉

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Pellens
1

Tack för jättebra input snälla medmänniskor! Okej, jag ska inte slänga ut drejskivan, utom inte ge upp och inte låta mig knäckas en en klump lera! Måste nog dock överväga på nytt hur jag sitter osv, även om jag tycker jag redan nu har ett bra stöd och grepp. Fredagskvällen ska jag använda vid min drejskiva!

KeramikeniSkredsvik
1

Ha inte för bråttom. Låt leran få tid att följa dina händer. Var bestämd men mjuk.
Är leran hård tar det längre tid, är leran mjuk är det lättare. Men om du är för hård och snabb i händerna kan den mjuka leran fara åt skogen … och den hårda leran blir bara knöligare och knöligare.
Jaja, jag vet inte hur man ska förklara … men Lycka till! Ge inte upp!

abbis
2

Man kan nog titta på hur många filmer som helst och få hur många förklaringar som helst .Men …… en del måste ha hjälp handgripligen av någon som verkligen är driven som drejare och kan se vad som kan justeras..

Jag kan visa jag kan förklara men när jag lägger mina händer utanpå någon elevs händer så får jag ofta  höra..Jasså det är så det känns och så du gör..

Så faktum är att jag ger privatlektioner till drejare som drejar och har drejat många år..för att utvecklas :) bl.a

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

annslycka
1

Jag är oxå ny på detta. Går kvällskurs på Vuxenskolan i Lund. Ibland lyckades jag med centreringen och ibland inte. Man måste förstås öva mycket. Jag vill rekommendera sidan Mera Keramik som Stefan Andersson lyfte fram för ett tag sedan. 

Jag knådar nu leran mycket noggrannare. Det känns som om jag knådar mer än jag drejar.  Innan centrering så lyfter jag leran minst 2-3 gånger. Förberedelsen är nog viktigare än man tror.

Se instruktionsfilmerna som ligger under fliken Mera med… Mats Svensson tar dig igenom stegen lugnt och metodiskt, utelämnar inget och sen givetvis anmäl dig till en kurs. Precis som Abbis säger, ibland behöver man få känna hur rätt det kan vara.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[Ante333]
2

Härligt att höra Abbis det är samma här. ibland räcker det med  att man lägger en hand över deras händer när dom centrerar så blir det magi man visar med mjuka rörelser så går det lättare för personen.. det handlar mindre om styrka och mer känsla för materialet..det ska vara mjukt och lätt

evaform
2

själv tycker jag att det är skillnad på lera och lera, när det kommer till centreringen.Handlederna tar stryk och jag tycker det är lättast med finchamotterad stengodslera, ny från paketet. jag har en bekant som fick ha praktik på Raus saltglaserat, satt och tränade drejning på de gamla drejskivorna (som drejarmästarna suttit på och massproducerat kärl och krukor).Jag vet inte var deras lera kommer ifrån men min bekant var helt hänförd och tyckte att leran centrerade sig själv…ett litet tips på vägen förutom de anda inläggen: var långsam med rörelserna, låt varven "jobba färdigt" och ryck inte bort dina händer.Ett ryck gör att klösen centreras ur.

[rolnor]
0

Över tio kilo tycker jag är svårt utan en massa muskelkraft, har nog ingen bra teknik riktigt där.

abbis
2

#11 Det är bara teknik Rolnor..jag centrerar 15 kg utan problem.. Sen är jag inte så tunn i kroppen ..Kan vara en fördel 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Ante333]
0

Jag kan lägga på hgur mycketlera som helst på skivan 50 kg om så.. men sen ska man dra upp den då har man inte styrkan

[Ante333]
2

Fläsk pannkaka kan vara ett tips det ger kraft ät ordentligt och fokusera.. jag erbjuder mig gärna nu når det e lugnt i butiken om de någon som vill ha hjälp utan kostnad

[Ante333]
1

Det va inget dåligt erbjudande det….

[Ante333]
1

vi har våra gåvor till skänks bara en stund på jorden.

[Ante333]
1

det va bra bara en milli sekund

[Ante333]
1

ta tid på dig rensa tankarna de e bara du och leran lek med den låt den lura dig låt den spela ett spratt med dig det e meningen innan du förstår den

[rolnor]
0

Tycker det är skönt med några kilo bara, slipper sitta och stånka..

Kissinger
0

Lyckliga alla ni som bor nära. Ja, nära Ante333 alltså.

Pellens
6

Mitt inlägg började med att jag inte kunde centrera, men det kan jag nu! Otroligt kul! Det var bara att öva och få in rätt "känsla" i leran så funkar det!   :)

Keraleij
0

Grattis! Bra jobbat 🙂

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Pellens
1

Tack kajsa_h!!!

Ulla
0

Grattis! Det gick fort. Bara två veckor sedan du skrev första inlägget. ✨

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Pellens
0

Men innan inlägget tog  det en del tid och frustration! :)