superlågbrännande glasyr!
man kan ju tillsätta flusser med mera för att sänka glasyrsmältningspunkten, varför görs det inte tex glasyrer med en smältpunkt på 5-600 grader?
För att spara ugn o el.
Dom blir kanske mekaniskt mindre slitstarka, repar lätt. Men det är väl där man ligger med typ vissa emaljer?
Leran behöver väl hög temp för att brännas till keramik? - så även om man kan ha en glasyr som smälter vid t ex 600°C så kommer det ju i princip bara bli torkad lera med glasyr.
Ride84XL…..sådana här övningar förutsätter att leran först skröjbränns till lämplig temperatur, så lerans styrka är inga problem…
Men, som Rolnor nämner blir en så lågbränd glasyr inte så tålig som man kanske önskar….men MÖJLIGT är det…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
ahaa..ja klart hållfastheten blir ju inte lattjolajban. jo jag menar att man skröjbränner först.
brände en gammal glasyr till 1020 och det blev bara transparant med några ministråk av den färg som jag förväntade mig så antagligen är det en sån där 980graders glasyr från 1800-talet..
ja herregud jumer jag läser o har mig, desto mer inser jag att jag inte kan ett skit!
fast då har man ju hela (nåja) livet på sig att upptäcka nya saker =)
Även rena frittor kräver väl typ 900 grader för att smälta till glas, kanske kan det gå att komma ned ännu mer med hög halt boroxid? Det här är intressant rent kemiskt men jag tror att det blir tufft..
Livet är tufft 😕
Ren borax smälter vid drygt 740°C och bildar något slags "glas", men vackert blir det inte….och inte särskilt hållbart.
Samma sak med soda (natriumkarbonat). Den smälter och förglasas vid drygt 850°C. Resultaten brukar dock inte bli särskilt upplyftande…
Men, det går säkert att utveckla något spännande ur detta, om man ger sig tid, och inte ställer höga krav på hållbarhet etc…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Alltså hur kan ni allting?
Jag har precis googlat o lärt mig att Röd Järnox inte är lösligt i vatten.
Bara en sån sak =)
Ja, det finns inte obegränsat med grundämnen som bildar glas, kanske kan man göra något med alkalimetaller, bor, fosfor men blandar in dom mer normala sakerna i glas, aluminium och kisel så tror jag det är svårt att komma så lågt.
Jo, jag är organisk kemist, för evigt doktorand troligen eftersom jag inte jobbar aktivt på min avhandling, bor en bit ifrån BMC i Uppsala numera.