Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2046 ggr
kinnekulle
0

Kanthaltråd till smycken

Nya dagar och nya problems…tänkte på detta med infästningar i smycken…jag bränner en del porslin…funderar på om man kan böja små öglor av kanthaltråd och liksom sticka in dem i leran…och vitsen då förståss det skall hålla bli snyggt och vara praktiskt…någon som testat…bränner på stengodstemp..eller hur gör ni?

Ride84XL
1

Kanthaltråd har ju inga problem att klara tempen. Men ett problem kan ju vara om kanthaltrådens och porslinets värmeutvidningskoefficient skiljer för mycket - då spricker porslinet.

Men, den som inte testar får ju inget veta - dock kanske inte värt att göra 100 st och slänga in i samma bränning, utan att testa först.

sisela
4

Kanthaltråd är inte speciellt vackert, tycker jag. Ä det inte bättre att göra ett hål och sätta en liten silverring i hålet i stället? Eller limma fast på en platta som har hål. Vet ju inte riktigt vad du gör så det finns olika sätt att lösa det.

kinnekulle
0

Tack för era kommenterer…jo då silverring funkar bra och så även ett hål…,men just detta hade det varit bra att lixom kunna fästa ner i godset…som tidigare sagt…testa…man vet aldrig:-) Tack iaf

pyromanen
2

Brände en gång halsbandshjärtan på kanthaltråds piggar. Hade altså borrat små hål när hjärtena var läderhårda ich tanken var att kanthaltrpden bara var sättmaterial, jag skulle efter bränning dra av hjörtan och limma i ögla. Men jag hade flr trånga hål, sp kanthaltrpden nöo fast och satt som berget och jag fick slänga rybbet. Så jag tror att om du borrar små hål för kanthaltråden, inte bara sticker in den, då kan det funka.

pyromanen
0

Ojojoj. Förlåt stavningen ovan. Min finmotorik håller inte måttet för. Telefontangentbord…

isabellabupp
0

Jag har gjort en hel del smyckeskomponenter i både porslin och stengods där jag använt nichrome tråd och det  har funkat jättebra. Man får inte vara för snål med tråden som sticks in bara. Krympningen under torkningen kan ju liksom skjuta ut tråden något.

Ride84XL
0

Bra, det kan ju va an intresse också vad man använder för tråd då värmeutvidningskoefficienten kan va olika. 

Nichrome eller nikrothal är en legering av krom och nickel som liknar kanthaltråd. Men den används normalt inte för ugnar som går till mer än kanske 1100°C - för högre temp använder man istället en legering av järn-krom-aluminium - det är den man brukar kalla "Kanthal". Nickelkrom är även vanligt i t ex hushållsapparater och sånt som inte kommer upp i så höga temperaturer.

Men det gäller ju när dom används som element - att skicka med nickelkromtråd i en bränning är ju knappast nåt problem (smältpunkten är 1450°C om jag inte minns fel). Så det är ju ett alternativ då. Elfa säljer ju Nikrothal 80 som man kan använda.

pyromanen
1

Men Nickel… är det OK att ha i smycken?