Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: köp-och-säljverkstadsplats
Läst 1445 ggr
Dianasahlen
1

Låna eller köpa ugn!?

Hej alla! Ny på sidan även om jag läst i flera månader!.. Har nyligen fått upp ögonen för keramik och älskar att skapa i detta underbara material!.. Problemet är, jag behöver en ugn! Någon som vet bränningsmöjlighet att köpa i Gästrikland, gärna nära Hofors. Eller en bra ugn som är till salu? Hoppas någon kan hjälpa mej!☺️

attis kakelugnar
1

Självklart ska du köpa en egen ugn,om du har ngt utrymme att ställa den i,den bör inte stå inne i bostadssektorn pga att det avger hög värme o en del förbränningsrester. Alltid svårt att frakta torkat gods, det blir alltid ngt som spricker el kraschar. Attis kakelugnar

attis kakelugnar
0

Har nyss bytt min manuella brännprogram box till en TC60 och provbrännt och displayen visar F5..Den har brytit strömmen m nåt säkerhetssystem som finns i programmet.. Godset känns o ser skröjat ut..men vet nu inte om jag törs köra en till o kolla..har inte möjlighet att passa brännkurvan m att sitta "ugnvakt" för att se vad som händer när den når inställd max.temp..vad göra? Den manuella programboxen o kontakten till den finns om någon behöver en sån..

Bo§e
0

Felkoden "F5" hos TC60, betyder att säkerhetssystemet upptäckte att temperaturen (eller åtminstone den uppmätta siffran) befann sig över den inställda, eller över den önskade, vid någon punkt av bränningen.  Därför avbröts brännprogrammet.   (Inte så dumt med säkerhetsfunktioner…!)

Eftersom din TC60 är nyinstallerad, pekar detta mot att du först av allt bör kontrollera att mätkretsen blivit rätt uppkopplad.   Att du använder rätt sorts givare, att rätt sorts givarkabel monterats, och att kabeln är rättvänd så att du inte har "dubbel polvändning", samt att inga "skadliga" skarvpunkter har skapats, osv osv…   

Här finns många fallgropar för den som monterar, och denna kunskap ingår inte i den "vanliga" elektrikerutbildningen…..

Försök att "gå till botten" med just mätkretsen, först av allt.    

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)