Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 1417 ggr
stefanandersson
2

Sökes: Keramiker som gräver egen lera!

Hej,

Jag söker efter keramiker som gräver sin egen lera! Är du en? Känner du till någon?🤔

Jag frågar för en tidning som vill skriva om den delen av lerarbetet (och det är ju roligt om det skrivs mer om lera!)👍👍

L.A.E
5

Gräva egen lera ! Har i garaget 1,5 ton torkad rödlera  som används både till glasyr och krukor .Tror att det är minst 35 år eller mer  som jag har grävt egen lera  och andra mineraler,  bara att det är nu i mycket mindre skala  . Det är bara att titta på olika växter för de är en spegel av vad som finns i marken, lärde mig det i Tyskland  en gång.Lera av olika kvalité finns det rätt mycket av i vår  närhet och gamla rester av flera  tegelbruk också .

Månvind
2

gräver och gräver… jag fick ett lass lera från ett lokalt gräv/markarbete. testade och gjorde en glasyr på 50 lera 50 lokal aska. blev en fin brunmelerad sidenmatt. testade också att göra en terrasigilata med ok resultat :-) Men jag har inte fortsatt utforska, mest pga tidsbrist.

[SkansensKrukmakeri]
3

Det är ju några år sen nu, men i Raus beredde vi ca tio ton egen lera om året. Rensning, valsning, bråkning, chamottering osv. Även om det inte görs idag så har vi kunskaperna,  om nu det räcker för ändamålet.

stefanandersson
0

Tack alla :) Får se vad det blir av det.

L.A.E
0

#3  10 ton inte dåligt när man vet hur mycket jobb det är att beredda  och allt runt omkring  .Mitt första besök   var runt 1972  i Raus  och  ler högen   var rätt stor utanför huset . Kommer inte ihåg riktigt var leran kom ifrån kanske från Wallåkra ?