Keramik iFokus

Keramik

Läst 1272 ggr
drejat11
3

Sänka temperaturen och spara på elkostnaderna

Hej
Jag har läst någonstans (vet ej var) att om man säker glasyrbränningstemperaturen (stengods) med 50 grader sparar man cirka 30% av energikostnaden. Någon som vet om detta är sant?

Bo§e
9

Just siffran "30%" bör man nog inte se som någon allsmäktig "sanning".  Hur mycket man vinner varierar en hel del mellan olika ugnar;  tegelmassa kontra effekt,  tegeltyp, effekt kontra volym,  elementens skick, spänningen på det lokala elnätet, hur ugnen är satt m.m……här finns mängder av faktorer som påverkar.

Men helt klart vinner man "en hel del" energikostnad genom att sänka topptemperturen (stengodsbränningar), vilket oftast går alldeles utmärkt, inom vissa gränser.  Jobbar man med "köpeglasyrer", går det oftast bra att sänka från 1250°C till t.ex. 1235°C, många gånger med förbättrat (!) resultat som följd.  Hos vissa ugnar kan man sänka ännu mer utan problem.

Vi får heller inte glömma förtjänsten man gör genom minskat elementslitage (vilket kan vara ganska betydande).    Minskad energikostnad + minskat elementslitage kan sammantaget utgöra en betydande vinst. 

Man har allt att  vinna genom att testa sig fram….förutsättningarna varierar dock hos varje enskild keramiker…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ride84XL
5

Det är ju helt beroende av ugnens effekt i förhållande till storleken och materialet i ugnen mm (som nämnts) - med min ugn spar jag bara ca 16-17 % om jag går till 1230 istället för 1280. Vilket ändå är rätt obetydligt absolut sett, då jag bara behöver ca 4,5-6 kWh (beroende på hur mycket man lastar in) för att gå från rumstemp till 1280. 

Men har man en stor ugn som behöver mycket energi för en uppvärmning och dessutom dåligt med effekt så det tar lång tid på slutet av bränningen (vilket gäller dom flesta keramikugnar enl mina referenser) så kan besparingen bli väldigt stor. Säkert mer än 30% i många fall och många kWh totalt sett. Men sen så spelar ju såklart den absoluta tempen in också - på en given ugn spar man ju mycket mer på att sänka från t ex 1280 till 1230 än att sänka från 1230 till 1180. Det drar ju alltid mer i förhållande till förändringen i grader ju högre i temp man går. 

Det är svårt att bara beräkna sådär då olika ugnar beter sig olika - man får prova sig fram helt enkelt. Och som sagt - så spar man ju inte bara el utan även elementslitage.

drejat11
0

Tack för snabbt och utförligt svar. Alltid lika roligt att lära sig nytt av proffsen.!