Bly i Gefle Kosmos Berit Ternell 1966-1977?
Hej, någon som vet om det är ok att använda sevisen Gefle Kosmos av Berit Ternell från 1966-1977 till vardagsservis? Oroar mig för om färg eller glasyr kan innehålla bly; vissa tallrikar har mer sliten/matt glasyr. Enligt Rörstrand kan bly främst förekomma i flintporslin. Livsmedelsverket: "använd inte keramikkärl och emaljerade kärl av okänt ursprung till mat och dryck. Bly kan lösas ut från glasyr och färg." Denna servis är inte av okänt ursprung men 50år gammal och av flintporslin. Hur kan jag ta reda på säker fakta? Är gravid och har småbarn.
Flintporslin ("flintgods") bränns ganska lågt, ofta kring 1150°C, och därför är det logiskt att - som Rörstrand säger - bly KAN förekomma i just dessa glasyrer. Har du något trasigt föremål som du kan låta analysera en skärva av…? Eller, lägg gärna ut några bilder. Svaret blir förstås inte 100% tillförlitligt, men jag föreställer mig att här finns många med vana att "titta och bedöma"…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Hej jag fick själv svaret via mail från Tord Gyllenhammar som är porslinsexpert på tidningen Antik & Auktion och författare till flera böcker om Gefle Porslinsfabrik.
Jo det stämmer att man hade funnit bly i glasyren. Jag citerar vad jag själv har skrivit om det i boken om Gefle Porslinsfabrik:
"En storsäljare var den eldfasta serien och tegodset Kosmos som lanserades 1966 och som såldes långt in på 1970-talet.
För Kosmos tilldelades Berit Ternell första pris av den holländska stiftelsen Gulden Vorm med motiveringen: Kosmosserien
är en lyckad kombination av konstnärlig känsla förenad med insikt i industriell teknik. Kosmos fick dock tas ur produktionen
i förtid då Institutet för folkhälsan hade funnit spår av bly i glasyren. Vid denna tid fanns en hel del importprodukter som
hade högre blyhalt än Kosmos men som inte upptäcktes förrän flera år efteråt". Jag vet inte om denna blyhalt kan urlakas och om den är skadlig för hälsan. Med vetskap om detta så undviker jag själv att använda Kosmos.
Tord Gyllenhammar
Vilket bra svar du fick! Jag gör ett litet tillägg. Bly löses främst ut i kontakt med syra. De enda fall av akut blyförgiftning som jag hört talas om i Sverige har varit när någon köpt en vacker kanna, använt den till juice, och låtit den stå i kylen med juice i. Särskilt farligt är det om glasyren innehåller koppar, dvs man får särskilt se upp med gröna-turkosa färger. Även då det är lågt pH som bäst "hjälper till" att lösa ut bly. Själv skulle jag nog använda porslinet, fast inte till vardags. Och inte om jag serverade mat till barn, eller gravida kvinnor. Det jag mest skulle oroa mig för är framtida generationer. Vad händer när barnbarnen ärver porslinet och börjar använda mormors fina gamla tallrikar?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Te som står en timme och värms upp igen/hålls varmt, är surt. Rabarberpaj och citronpaj ska inte stå i blyhaltig keramikskål/form. Vin är surt. Risken är stört med tillbringare och skålar/formar där man kan få för sig att förvara matvaror längre tid än en fikastund/måltid.
De Lapsus Resurgam