Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1712 ggr
Isabelle Lindgren
0

Krackelerande kristallglasyr :(

Hej på er!

Porslinslera china samt 1109 cebex. 12 olika Kristallglasyrer Duncan på insidor av skålar och fat. 3 lager enligt instruktion på burken, ordentligt torra mellan lagren. Bara två tunna lager på bottnarna.

Bränning 175/h till 400, 400/h till 1100, 65/h till 1210 (utj 10min) 400/h till 1100 (utj 1h), 400/h till 1040 (utj 3h 15min), stopp

Väntade till ugn 30 grader.

Öppnade, hoppade jämfota av glädje över de vansinnigt snygga kristallerna jag fått till, kånkade in hela lasset från brännrummet och………..

…. plingeling i godset (varenda pryl) under hela dagen, massor med tunna sprickor som bara blir fler och fler (det är nu sex timmar sedan jag tog dem från ugnen).

Det verkar vara sprickor mestadels runt och mellan kristallerna samt även på väggarna där glasyren blivit tunnare. Där glasyren lagt sig riktigt tjockt, eller riktigt tunt, finns inga sprickor.

Är det helt enkelt till att försöka kompensera den otroligt rinniga glasyren så det blir ett jämnare slutresultat (och därmed förlora häftiga effekter) eller ska jag byta lera så det krymper mindre? Eller bränner jag tokigt?

Tips, någon?

Isabelle Lindgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag glömde visst bifoga… Man ser inte sprickorna på bilden, men de finns där… säkert ett hundratal.. :(

umåform
0

Låt sakerna stå. Sätt i pluggarna men lämna topp plugg ur när ugnen ligger på typ 200- 150 grader och vänta ett par dagar innan du öppnar…Godset måste få svalna låååångsamt och utan drag till rumstemp.. Om jag bränner kristall tajmar det så att jag ska bort över en helg eller så. Pluggar typ en Fredag och tömmer på Måndag. Lättare att hålla fingrarna borta från ugnen då :)

stefanandersson
0

Jag skulle pröva ett antal andra leror. Spänningar blir det för det mesta men med lite tur kanske du hittar en perfekt lera. En annan tanke är att glasyren har bränts lite högre än tänkt och att den skulle må bra att sänkas 10 grader eller mer.

Det kan vara många olika saker men detta är mina gissningar. Hoppas du kan hitta en lösning!

Isabelle Lindgren
0

Tack för era svar!! Jag har mig veterligt bara en plugg till ventilationsröret samt en spak till spjäll undertill på ugnen (cerama SC150). Jag öppnade inte spjället i denna bränning. Menar du, Umåform, att pluggen ska sitta fram tills ca 200 grader, eller att man ska sätta i den då? Andra leror har jag varit inne på. Det konstiga är att det är lika mycket sprickor på stengodset som på porslinet.. Porslinet bör ju krympa mycket mer så man tycker att det borde blivit skillnad i sprickbildningen! Någon som har tips på lera med minst procentuell krympning? Jag vill helst använda så vit lera det går. Jag vet att man inte får göra reklam här, men ett pm kanske om någon har bra tips? Jag sänker till 1200 topptemp vid nästa försök. Det bara SKA gå! ;-)