Gammalt kretskort bränt i 1260°C
Gammalt kretskort från en trasig batterieleminator (switchad spänningsomvandlare) där jag plockat alla komponenter av intresse.
Först "förvärmning" till 850°C för att bränna bort all plast och lack och skit. Anledningen till att jag byggde in det var för att fördröja förbränningen. Man får sen också en mer kontrollerad förbränning när tempen stiger sakta i behållaren jämfört med att värma upp ugnen i förväg och sen slänga in kortet direkt - samtidigt som man ändå får en "ren" förbränning vid hög temp (utan lukt och otrevliga gaser).
Sen efter det in igen med askan och obrända metalldelar och upp till 1260.
Körde en "långkörare" och började sänka effekten lite över 1235 så att det tog en 15 min till 1260 och sen sen 30 min utjämning på det - kul att testa med nya regulatorn.
http://keramik.ifokus.se/discussions/534f02cfce12c41381001538-ny-ugn?discussions-1
Det funkade över förväntan - tråden hade inte rört sig något alls. Med gamla regulatorn så fick man hålla på rätta till den hela tiden för den vill "krypa" så spiralen blir tätare på vissa ställen (irriterande). Nu har jag inte behövt en ända gång trots nuvarande körning till 1260 och tidigare körningar. Det verkar helt klart va fördel det där med att elementen får kontinuerlig likström oavsett effektläge och inte slås av och på hela tiden