Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 897 ggr
Hubert
0

Porslinsytterhöljets funktion

Är det någon som kan förklara vad skillnaden är på att använda ett termoelement, för att hålla reda på temperaturen i t ex en rakuugn, med eller utan porslinsytterhölje? Har hittat termoelement som kostar 700 men då utan porslinshöljet. Det är Cr NI och går upp till 1050 grader.

pyromanen
0

Jo, den skildnaden har jag testat i praktiken. Utan höljet går det hårt åt "ståltrådarna" och efter inte särskild många bränningar så är dom slut, knäcker i bitar som knäckebröd. Ett som går till 1050 låter också som lite lite marginal tycker jag.

Hubert
0

Hmm, jag tycker ju att det borde hålla för det som det är gjort till dvs att mäta värmen!Skrattande Men vet du vilket fabrikat du testade? Tänkte nog inte köra Raku högre än 960 så det var därför jag tittade på en som inte gick högre.

pyromanen
0

Jag kan tämligen lite omdetta så jag hoppas någon annan med mer kunskap kompletterar.  Jag vet inte heller vad fabrikatat hette.  Utöver värme så utsätts "ståltrådarna" för diverse saker från glasyrerna, gaser från förbränning mm Det är inte värmen i sig utan annat i atmosfären därinne som får dom att korrogera, värmen tål de förstås.  Jag har eldat med ved, kanske är det värre för trådarna än gas, jag vet inte.

LarsT
0

Det är inte mätningen i sig som tar på tråden utan att den sitter instucken hela tiden. Sticker man in den kort lite då o då håller det bättre. Men ett riktigt termoelement med platinatråd (1400 gr.) i ett porslinsrör kostar inte en förmögenhet. Ok, en tusenlapp istället för 700, men å andra sidan håller det "livet ut". Jag har haft ett sådant i mer än 20 år som har använts till alla möjliga former av bränningar, i och ur, salt o glas o.s.v.. Still going strong…

Hubert
0

#4 så har jag tolkat dig rätt så är det till för att skydda emot alla olika kemikalier som far i luften!/Louise

LarsT
0

Precis, för att skydda mot allt som inte är neutral varm luft, helt enkelt.