Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1232 ggr
AnnaAx
0

hmm .. lyckad skröj??

hej.. nu kommer alla att skratta å undra vad jag gör hä, men jag vill lära mig ju..

har nu kört min ugn.. (har ju skrivit en del om den innan) Jag har gått en kurs i keramik men där va vi aldrig me när det brändes..

så nu har jag iaf kört en skröj i min gamla ugn som är antik Cool

Jag brände en liten loj skål i brun lera.. nu är den teracottafärgad å fin.. precis så som den va på kursen efter en skröj.. men hur vet man att den är riktigt bränd?? (fy vad pinsam jag är)¨

Det är nämligen så att ugnen ska inte betalas förren jag har godkänt den.. så därför måste jag min lilla hemmapulare vara säker ju..

hoppas att jag livade upp er lördags kväll med ett gott skratt (åt mig)

hoppas någon svarar..Generad

Godsagare
0

För att vara säker på att ugnen kommit upp i exakt den temperatur som du avsett (ställt in på automatiken) så föreslår jag att du köper käglor för avsedd temperatur. Ställer dessa på olika höjder i ugnen och kör en gång till.

Då ska dessa käglor böja sig till en viss gräns för att du säkert ska veta att ugn och automatik är ok.

Det kan vara så att ugnen bränner något lägre än vad automatiken säger, då får du programmera om så att du ställer in lite högre temp…

Hoppas det hjälper.

//Jessica

avalon
0

Ja, köp käglor och bränn med. Och testa även dom glasyrprogram du tänker köra sen oxå, för det kan va så att den klarar skröj men ej stengods glasyr t.ex. Jag brukar ha lite olika käglor så man kan se mer exakt vilken temp det har varit, t.ex. 7,8 o 9 vid steng. glasyr. Fråga där du köper ditt material så kan dom säkert hjälpa dig med exakt hur du skall göra. Det e ju väldigt sällan en ugn blir exakt den tempen som står på automatiken, min t.ex. blir nästan 40 grader varmare för jag har nya element, så då måste man ha käglor med ibland för att se om det har ändrat sig.

Godsagare
0

Innan du drar på en stengodsglasyrbränning så tänk på att om du har element som ligger "löst" i kanaler i teglet så är det bra att fylla på med extra mälor för att elementen inte ska vandra ut ur dessa kanaler.

Om ugnen bara använts till skröj/lergods så kan elementen klarat att ligga kvar i spåren men om man bränner i högre temperaturer så kan elementen trilla ur. Elementen är mycket sköra så det går inte att peta tillbaka dem utan att riskera att de går av.

Lycka till!

Ulla
0

Hej AnnaAx

Det är ingen som skrattar åt dina frågor. Någon kanske ler igenkännande för dom kommer ihåg hur det var i början för dom själva. Inte ens den som har hållit på i många år kan allting. Det är väl det som gör att man aldrig tröttnar på keramik - det finns alltid nya saker att lära sig.

Jag tror också att det finns många som blir jätteglada åt dina frågor eftersom dom inte törs fråga själva. Och visst är det härligt att få svar av folk som vet vad dom talar om.

Så, fortsätt att fråga! Det blir mycket roligare här när många olika personer tittar in och skriver. Nästa gång är det kanske du som har ett tips att ge till någon.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AnnaAx
0

hej på er alla

hmm.. vet inte hur jag ska göra med min ugn.. jag har ju ännu inga plattor å ska man bränna med kärglor bör man ju ha de..

eller köper jag plattor och chansar å bränner en glayr.. å hoppas på det bästa… vågar man det??

Vad det gäller glasyrer så undrar jag om cebex glasyrer är bra?? sen har jag en liten fråga till.. på kursen använde vi engobe till stengods.. men i cebex katalog hittar jag bara engobe till lergods.. eller e det jag som e helt blind eller kan man använda den till stengofs med??

// Anna

avalon
0

Käglorna kostar ju nästan ingenting och sätter du in flera med olika smälttemp så vet du ju hur du skall ställa in ugnen sen. Annars har du ju ingen aning och då kanske allt blir förstört eller så måste du bränna om en massa gånger innan glasyren smälter ut, det blir dyrt och jobbigt jämfört med en bränning med käglor. Plattor måste du ju som sagt var ha iallafall.

Stengods och lergods e olika engober, du skall nog inte använda lergods engoberna i stengods temp. för det är antagligen lergods lera i dom. Seeman (seeman.nu) och cerama (cerama.nu) har engober för stengods.

zzaga
0

Hej AnnaAx

Klart du kan fråga precis vad du vill:D Ibland tror man att man vet allt och det är först när man tvingas förklara för någonannan som man själv kommer på att man faktiskt kanske inte riktigt vet…

Ibland går många saker bara på rutin liksom.

Jag skulle absolut inte chansa att bränna en glasyr om du inte är helt SÄKER på det hela. risken är ju att ugnen kanske går upp bara en aning för mycket, glasyrerna börjar rinna och hela ugnen blir ganska så förstörd.

Vänta tills du köpt plattor. Måla plattorna med plattengobe. Köp käglor. Ställ in lite saker i ugnen vid första bränningen. Ställ grejerna på exempelvis trasiga ugnsplattor, eller lägg glasyrproverna i en oglaserad skål. Bränn med koner. Vakta ugnen under första bränningen så att du vet hur lång tid det tar för ugnen att stiga i temp till nästa gång ohc för att vara säker på att det inte strular tillsig.

Engober kan du lätt blanda själv. Du köper engoblera och blandar i färgkroppar eller oxider i engoberna (resept fins att hitta på nätet). Det blir billigare och du kan variera dig mer.