Olja till Shimpo NVA-07?
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan tipsa om vilken sorts olja jag kan använda till min lerkvarn Shimpo NVA-07? Det ska tydligen finnas någon på Shell bl.a. men jag är osäker på vilken sort det ska vara och har ingen lust att hälla i fel.
Tusen tack på förhand!
/Anna
Jag tror att Cebex har oljan. Om inte, kan de säkert informera om vilken typ. Vacuumpumpar kräver en speciell sorts olja som lättare separerar från vatten.
I bruksanvisningen för NVA 07 rekommenderar Shimpo några lämpliga oljor. Kanske någon "härute" har den och kan kolla upp….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tusen tack för dina tips, Bosse! Jag har pratat med Cebex idag men de kunde inte svara mig på rak arm. Däremot skulle de rådfråga någon expert "behind the scenes" och återkomma till mig i morgon så förhoppningsvis löser det sig.
Jag återkommer när jag vet lite mer - kanske är någon mer här är behjälpt av informationen!
/Anna
Hej, använder hydraulolja och har ca 15 liter i dunk och i liters flaskor . När en flaska är återfylld av gammal vit olja/vatten så får den stå tills det har delat sig och oljan flyter högst upp och det vita slemmet i botten. Den klara oljan kan då återanvändas igen på detta sätt . Våra Shimpo NVA-7 vacuum är från 1981 och 83 och vi använder samma olja än utan några problem alls .
Använder SAE 30 4-takts gräsklipparolja från OK-macken till min Vencokvarn från 1999. Bruksanvisningen säger " …use SAE30, SAE40 or multigrade 20/40 Engine oil. DO NOT use friction-modified oils." Det går åt otroligt lite så jag räknar med att litern från 1999 kommer att räcka för evigt eftersom man återbrukar den :) ska kollas veckovis men det slarvar jag lite med.
#3 och #4 - vad smart att återbruka! Det hade jag inte ens tänkt på…
Jag har fått tag i en original-instruktionsbok för kvarnen och enligt den finns det några märken på oljor som ska fungera att använda. Boken är ju väldigt gammal, men av de olika märkena tror jag kanske att Talpa 20 kan vara en produkt som fortfarande går att få tag på. I övrigt begriper jag ingenting av oljor och oljors egenskaper och sammansättningar så det känns inte som rätt läge att improvisera… ;-)