Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1886 ggr
Vavrakeramik
0

Golvbrunn i verkstan!

Många drömmer om en golvbrunn i verkstan, så kan man spola av golvet bara…

Ni som har: Hur undviker man lerslam o glasyrdamm i avloppet, kan man avskilja slammet i golvet på nåt sätt. Det gör man ju under diskbänken, med slamavskiljare…

Funderar inför verkstadbygget på denna fråga. Under diskbänken blir det ju givet en avskiljare, men i golvbrunnen. Nån som har en smart lösning eller ska man bara blunda och hoppas att det ej sätter igen o att man ej fått miljöfarligt damm på golvet???

LarsT
0

I min verkstad gjöt jag en golvbrunn ung. som du tänker dig en stor spann i djup och vidd. Utloppet lade jag i överkant strax under golvnivå. På det viset fås en enkammarbrunn där det tunga samlas i bottnen på brunnen. Det tar i varje fall hand om grus, betongdamm o.s.v.. Vill man jobba mer kan man göra mellanväggar så man får fler kammare men det här funkar hur bra som helst, billigt och enkelt.

Vavrakeramik
0

Låter enkelt o smart, har du en lös hink i den då som man kan tömma? eller slamsuger du brunnen?

LarsT
0

Jag använde först en hink som mall vid gjutningen för formens skull, sen har jag en lite mindre hink ständigt i som fångar upp det värsta. Den kan jag lyfta o tömma, resten tar jag för hand. Det är inte så himla ofta det behövs faktiskt …

pluppan
0

tror att det ska finnas som färdiga sådana golvbrunnar som man kan ta ur en insats och tömma. säkert dyrare men ibland är det skönt att köpa färdiga kit. hör med närmaste vvs-nisse.

Hubert
0

#4 ja vi hade det på Nyckelviken och det såg helt klart ut som något man köper hos "vvs-nissen". Mycket smidigt!

Vavrakeramik
0

tack för era svar! Ska kolla m vvs-nissen vad de kan kosta, annars får jag överväga en hink!

Bruzapetra
0

Jag vill veta mera!!! Vart kopplar ni in golvbrunnen sen? Ut i vanliga avloppet eller? Min verkstad är ju under uppbyggnad, snart ialla fall, och snickaren pratar om en golvbrunn. Vet inte hur det ska lösas bara… För det går väl inte tömma vattnet rakt ut på marken även om man har avskiljare?

Vavrakeramik
0

vi kopplar på det på vårt vanliga avlopp, samma som kök, o wc går till! Då blir det renat i trekammarbrunn o markbädd/infiltrationsbädd innan det sipprar ut i naturen.

Bruzapetra
0

Okej, tack, det låter ju förnuftigt! ska försöka få till en sån:)