beställningar
Jag undrar hur ni gör när folk vill ha saker som ni inte vanligtvis gör, eller när dom gör större beställningar på era grejer ? Gör ni ens grejer efter någons önskemål ? Hur gör ni med betalning ? Tar ni handpening ? Vad händer om dom ej kommer tillbaka ? Om dom ej är nöjda ?
Har precis gjort färdigt en beställning (en hel servis ) och dom påstår att det blev mycket dyrare än vi hade kommit överens om ! Jag e ju givetvis helt säker på vad jag sagt för pris och dom tyckte det lät bra…då…

Jag är mycket skeptisk till beställnings jobb. Folk generellt har en ganska skev bild av vad man kan förvänta sig. I drömmarnas rike är inget omöjligt.
Och just med tanke på vad du skriver så… nej. Jag skulle inte göra något på beställning förutom det som ingår i mitt odinarie sortiment. Jag skulle också begära halva summan i handpenning.
Om det är något som inte ingår i ens sortiment utan är en ren specialbeställning, så tycker jag att det är rimligt att skriva ett kvitto med vad man bestämt samt att man tar en del av summan i handpenning. För det är ju en beställning. Just för att slippa tjafs i slutet. Är kunden seriös så håller de väl med.
I dag när jag var i verkstan så kom det in en äldre herre och frågade om vi tar beställningsjobb. Jag sa som det var, att jag inte gör det men att det finns andra i verkstan som ibland gör jobb på beställning.
Då visade det sig att han hade köpt några bägare på fot i Gamla Stan och nu ville han ha dem kopierade. Jag antar att han tänkte sig ett betydligt lägre pris hos oss än det han gett i Fina Butiken.
Hur är det, finns det verkligen någon som gör såna jobb? Så fräck kan väl ändå ingen vara?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Men! Fy! Hoppas verkligen att ingen går med på att göra kopior. Nästan som förfalskning ju:/

Jag hoppas oxå att ingen går med på detta ! Snacka om att va snål när man gör sig sånt besvär bara för man tror att man kan komma undan billigare.
Ulla:
Ring butiken i Gamla stan och fråga vad bägaren kostar - lämna samma prisuppgift till kunden och meddela att det hantverk du utför är ditt och att bägaren du gör följdaktligen blir matchande till "gamla stan-bägarna" men dock inte likadana. Kunden brukar uppskatta hantverket, och tur är väl det annars kan vi alla handla på ikea - busbilligt men står på "var mans bord".
Skulle ju möjligtvis kunna vara så att kunden inte besöker Gamla stan mer än i 10-årsintervaller och kom på sin geniala idé för att kunna komplettera sin "servis" och intet ont i det - men bevaka ditt hantverk, kunden gör det inte.
Avalon:
Får du en specialbeställning som är av sådan art att den är osäljbar till någon annan, begär HELA kostnaden i förskott.
Får du en beställning som de fakto är säljbar till någon annan kund än den beställande, ta hälften i förskott.
Vad gäller det du råkat ut för skicka en faktura till kunden:
Leverans enl. överenskommelse samt följande spec på de olika kostnaderna. Jag förutsätter då att du har någon form av verksamhet (eftersom du tar sådana uppdrag) så att du kan skicka faktura. Surt surt men lycka till.

sannas, tack för tipsen! Jo, jag har insett nu att man måste vara nogrannare med handpenning och komma överens om vad som gäller innan, och jag tycker väl att det är bäst att skicka faktura vid större beställningar el. kurser el. liknande. Nu var det tyvärr min granne som var kund, och jag var väl mesig…hade det varit en okänd hade jag nog inte varit så "snäll".
Din trevliga granne trodde väl kanske att du tyckte det var hemskt roligt med lite sysselsättning så egentligen borde du kanske vara tacksam!??? Kräv betalt av din kund oavsett om det är grannen, skulle det inte lösa sig så får du väl plantera ett gigantiskt träd på rot som skymmer solen för dom! Är du helt 100% säker på er uppgörelse vidhåll den, byt inte heller bort ditt hantverk mot ex lån av skottkärra, huggen ved etc - det är att själv skriva ner både sin produkt och sin hantverksmässiga insats. Var det dyra grejjor? Hur mycket gods var det? En del kunder har ju en viss förmåga att ändra/utöka sina ursprungsönskemål och då stiger ju priset - givetvis.
Dåligt ex. här men vem har en elektriker hemma utan att vara fullt medveten om att pekar man ut ytterligare ett par tre kontaktdosor som man kommit på att man vill ha så gäller ju givetvis inte ursprungspriset, elektrikern sätter dit dom för att du vill det - han gör det inte för skojsighetens skull - han vill ha betalt den skithögen - konstigt va?!!
Var benhård vad gäller betalningen - mot alla!
Efter en händelse när jag var helt ny i branschen tar jag helst inte heller emot beställningar. Jag gjorde tekannor som hade en fågel på locket och ett par veckor innan jul kom en kvinna in i min verkstad och ville absolut ha en sådan tekanna, men den skulle vara i en annan färg och det skulle sitta en katt istället för fågeln på locket och den skulle vara klar innan jul. Jag förklarade för henne att jag hade väldigt mycket att göra, att tiden var knapp och svårigheten med att hon hade en klar bild i sitt huvud om hur katten skulle se ut. Hon tjatade, tiggde och bad och betonade att det inte spelade någon som helst roll hur katten såg ut, bara det var en katt. "Du får helt fria händer". Eftersom jag har svårt att säga nej (och tycker om katter) gick jag till slut motvilligt med på att göra tekannan. Några dagar innan jul kom kvinnan tillbaka, hon slängde en hastig blick på tekannan innan hon konstaterade att katten inte liknade hennes misse och att hon inte ville ha den. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när hon stressad och småskärrad sprang därifrån.
Det beror kanske lite på vilken sorts grejor man gör, men ur mina händer kommer skapelser som står i kontakt med MITT hjärta och MITT huvud, det blir så krångligt att försöka koppla ihop det med någon annans föreställningar. Så nej, så länge mar har egna idéer och visioner är beställningar inget jag varken rekommenderar eller sysslar med.

LillaTiger
Om du visste hur vanligt det är! Jag har råkat ut för precis samma sak , fast det då handlat om hemsidor, konst, logosar, booklets you name it. Det är livsfarligt med kunder som säger "du får helt fria händer". De har ändå ALLTID en bild av hur de vill att det ska se ut och den bilden stämmer nästan aldrig med det man själv gör.
Sen är det en annan sak man bör ta i med i beräkning. Vill man göra hantverk/konst ut efter väldigt lös beskrivning av någon som inte har en aning om vad det handlar om? Utan utbildning och ofta helt utan form/färg kännsla och utan den minsta insyn i vad som överhuvudtaget GÅR att göra?
Vanliga människor vet överhuvudtaget inte att lera krymper, de vet inte att lera måste brännas , de förstår knappt skillnaden mellan de 300 grader de har i köksugnen och 1260 grader. Många tror att leran är målad med vanlig målarfärg.
#11 Det där sista du skrev påminner mig om när jag diskuterar keramik med mina kollegor. En kollega frågade hur länge man gräddade keramiken. Jag tyckte det låter så härligt med att grädda keramik i stället för bränna!

Ja, lilla tiger det är väl det som är det jobbiga, att stå där och säga nej…men nu efter det här så känner jag att jag inte heller kommer göra beställningar, faktiskt. Oxå p.g.a det du skriver lilla tiger att det ju kommer från hjärtat det man gör. Det var inte alls lika kul att sitta och arbeta med dessa saker som jag inte hade helt fria händer med ! Den enda lilla sporren var ju att jag skulle få bra betalt…
Och så håller jag med Zzaga oxå om att det här när folk säger; gör som du tycker, så behöver det inte betyda så mycket i slutändan, för dom har alltid en ide och det är väldigt liten risk att man träffar helt rätt där. Så det bästa är väl att gära och sälja saker efter eget huvud !
Nu har jag iallafall fått betalt, inte riktigt sä mycket som vi sagt, men nästan, till slut ville jag bara bli av med grejerna för det var inget som jag direkt vill sälja själv, det var för mycket av någon annans smak och ideer i det. Så jag har lärt mig en massa, och det var himla intressant att höra era tankar och erfarenheter oxå !

En gång för flera år sen fick jag en beställning på en tekanna som det skulle stå två namn på!! Bröllopspresent, men de kom aldríg och hämtade den.. jag ringde flera gånger, de sa att de skulle komma … men jag har inte sett till dem än!! Då var jag sur..numera tar jag handpenning på såna beställningar om jag överhuvudtaget gör dem (tveksamt) De såg aldrig kannan en gång!! Så det var inte att de var missnöjda.