Utan salt i saltugn fråga
Hur mycket gammalt salt sitter det i en saltugn? Om man vill testa använda ugnen utan salt och bränna glaserat gods istället. Är det då så mycket gammalt salt i ugnen att det hela rinner? eller påverkas det bara lite? hur många bränningar fram? Någon som har erfarenhet?

Ingen egen erfarenhet, men jag har hört att det sitter kvar ganska länge och påverkar ganska mycket. Särskilt oxblods glasyrer tror jag är känsliga för salt. Inget jättebra svar detta… och jag förstår att du inte bara vill testa heller.

Till mitt 25års jubileum för två år sedan brände jag två ugnar med klassiska glasyrer i min saltugn. Visst påverkades glasyrerna av salt från väggar och sättmaterial. Mer vid första bränningen än den andra. Exempelvis fick jag blåröda stick i min oxblodsglasyr vid första bränningen men ej i det andra. Glasyren blev ju mer alkalisk av saltångorna. Vad det gäller smältpunkten så kan du lita på käglorna som ju utsätts för samma ugnsatmosfär som glasyrerna. I dag ska jag öppna saltugnen som jag brände i lördags men denna gången med salt. Mycket experiment och prover så det ska bli spännande att se resultatet.
j-aan: glasyrerna påverkades skriver du, men det blev rätt ok alltså…? Var det bara oxblodsglasyren som fick "fel färger"?

Normalt bränner jag mina glasyrer i vedugn och där påverkas glasyrerna av den alkaliska askan så skilnaden är inte så stor i vart fall inte i den andra bränningen. Det var bara i den första som jag fick blåröda färger i oxblodsglasyren. Jag tyckte det var väldigt vackert. Jag har just brickat ner dörren på saltugnen så nu är jag på väg ut för att plocka ut godset. Det ser riktigt lovande ut.
Tack så mycket för svar! Tur att det finns några som hållit på i 27 år! Nu vågar jag mig nog på att testa. Kul för dig att du ska öppna ugn idag! Här dröjer det nog någon månad till nästa gång.. :)

Jag vill jättegärna höra sen hur det går pyromanen !
Jag återkommer när jag testat! Det blir dock inte i nästa bränning i mitten på nov, då det ska vara saltat till julmarknader men kanske den nästa bränning därefter runt nyår någongång.