Ny styrning till kiln sitter??
Hejsan!
Jag har fått en gammal Kiln sitter-ugn som gåva. Jag tänkte kolla med er duktiga keramiker om det är möjligt att installera en ny modern styrning till denna gamla ugn.
Själva Kiln sitter-delen är tillverkad av Skutt, modell: LT-3K. Dom har en styrning som verkar vara specialdesignad till denna modell, men jag tänkte att det kanske går att koppla in vilken styrning som helst? Kanske någon vet ett företag som sysslar med detta? Vänligen se bilder.
Tack på förhand!
/Yvonne.
Klart det går att koppla in ny styrning. Köp en ny automatik plus en honkontakt som passar den nya automatiken. Som skruvas fast på baksidan. Kanske får du ha en ny kontaktor också. Men be en elektriker titta på det. Tror vilken elektriker som helst klarar av det..
Jag hade måttbeställt en ny skyddslåda också för då behövs ju inte alla reglagen som sitter där..
Den är på 30 ampere så du behöver stora säkringar. Inte trivialt byta styrning enligt mej, självklart går det men det krävs många timmars arbete av en erfaren ugnselektriker. Vore ju fint om du kunde få tag på en fungerande begagnad styrenhet, ebay?
Hör med din elleverantör, vad det kostar att uppgradera dina huvudsäkringar för din sammanlagda belastning i fastigheten. Priset går upp ganska kraftigt 2016 > 0ch i vilken landsända du befinner dig.
Du behöver väl minst 32 ampere och då kan du inte köra så mycket annat när du bränner men det kan man ju leva med men tyvärr är det dyrt dock. Hoppas inte det låter negativt och trist, vill bara säga som det är. Frågan är vilka alternativ du har, en mindre komplett fungerande ny ugn kan bli ett billigare alternativ om du inte vill ha den här nödvändigtvis tänker jag?
Hej allihopa och tack för alla svar!
Då vet jag att det går, ska bara se vad kalaset kan komma att kosta med ombyggnation och att eventuellt byta ut säkringar. Som sagt är ugnen en gåva, så att lägga ut några tusenlappar kan det vara värt då ugnen är 155 liter och ganska fräsch inuti. Den fungerar toppen så som den är men man måste hela tiden vara vaksam, komma tillbaka och höja temperaturen o.s.v.
De svenska elpriserna påverkar inte mig då jag kommer befinna mig i Danmark ;) fast där blir det väl o andra sidan dyrare.🤔
Angående amperen, som ni säger så är den ju skyhög! Går det att minska den på något sett? Är det elementen som är beroende av amperen, tänkte att mina element kanske är kraftigare än i en nytillverkad ugn..?
Är ugnen på 30 ampere och bara 155L ??????tror inte det kan stämma
Ugnen förbrukar som en masugn om märkningen stämmer, men å andra sidan ger den gott inomhusklimat, du får dessutom byta ledningar i fastigheten utöver huvudsäkring till (35-63A) med krav att bryta ner övriga förbrukare under tiden du kör ugnen.
http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/foretag-valj-ratt-huvudsakring.htm
Priserna i Sverige, består av två delar, i Danmark vet jag inte.
Gäller att titta även i tidigare trådar här.
http://keramik.ifokus.se/discussions/4d713c75b9cb462221053ae9-kiln-sitter-ugn-model-lt-3-lt-3k
Ja det är saftig effekt i en så liten ugn, man kan ju tänka sej byta elemment mot tunnare som har högre motstånd men då får du nog linda dom själv.
Hej igen!
Tyvärr stämmer det.. Mannen jag fick ugnen av har, som man kan se på bild, tagit bort ställaget till sista elementet bara för att hans säkringar inte räckte till, ändå med tre element har han lyckats fått till bränningarna bra (fick se resultaten). Men jag vill gärna att alla fyra element ska fungera, så bränningarna blir perfekta.
Jag har hört rykten från vänner i Tyskland att det ska finnas företag som "special-lindar" element efter kunds önskemål. Det ska inte heller vara så skyhögt pris som i Sverige. Jag kan återkomma med tips när jag vet mer om det.
Tack åter igen för alla nyttiga svar!
Kanske en möjlighet att koppla om ugnens element i serie med varandra, för att sedan köra dessa mellan två faser, dock lägre totaleffekt vid bränning. Den tredje lediga fasen använder du då till husets övriga behov, med hänsyn till ev snedbelastning i elnätet.
I Danmark kanske en ombyggnad till gasolugn. 😃
Att koppla dom i serie ger väl för låg effekt?
Det är värt att prova, då original tycks vara mer än behovet totalt, det framkom senare att det var fyra element, men en duktig elektriker får väl titta på detta.
Jag undrar vad en vanlig elektriker kan/får göra i det här fallet, ugnen måste ju byggas om och det får ju inte bli olyckor med brand eller elchock etc. Jag skulle nog kunna få ordning på den med ett antal timmars jobb men den skulle ju inte bli vad som förr hette S-märkt?
Jag ska kontakta ett företag i Tyskland som bygger om ugnar, ugnen står där för tillfället. Jag kan återkomma när jag vet mer om vad de sagt och vad det kommer att kosta.
Om jag behåller den som den är får jag väl bara ringa till elverket och be dom kräma på lite extra ut till samhället vid varje bränning.. 🤓
Problemet är att du måste ha stora huvudsäkringar och det kostar pengar, sen kanske du måste dra nya grövre elkablar. En firma kan absolut fixa ugnen, frågan är bara om det blir ekonomiskt fördelaktigt, lycka till!
Jag kontaktade svenska Uterm idag. Jag fick ett högt beräknat kostnadsförslag på 13.500kr inkl. moms, då ingår allt. De river hela styret som sitter på nu, sätter dit en anpassad ny plåt/alu-låda, byter ut alla element med mindre motstånd, sätter dit ny kontaktor och ett helt nytt styr (TC66).
De sa att dom tror det kommer landa på 11.500kr inkl. moms, men la på 2000kr extra ut i fall det skulle uppstå oväntade problem..
Ska vänta lite och se vad Tyskland säger.. :)
Ja ja tror jag att det blir dyrt just det.. Riv ut elementen själv försiktigt förstås så hyllorna inte skadas.. skruva av bakplåten rensa ut så det bara är hålen kvar till tråden ska komma ut.. beställ ny måttbeställd skyddslåda hos din plåtslagare.. beställ standard element till en Naberugn just i din storlek.. gissa hur billigare det blir!!
Blir troligtvis sex element som en elektriker sedan kopplar ihop på en halvtimme om du själv lägger dom i ugnen::
Nu pratar vi rundugnar
fylgia, då är det värt att låta Uterm göra så, ett bra pris tycker jag.
Du skriver att elementen skall ha mindre motstånd, då blir strömmen ännu större och ännu mer problem med säkringar o kablage, det borde väl vara 2 st element till med samma motstånd som de befintliga , men i vilka spår skall du placera dessa? Kopplingen mellan de sex elementen skall kopplas att jämnt belasta din trefas anslutning, men helst utan en mekanisk kontaktor.
Styrningen du har är nog inte fel på. den mäter bara temperatur och inkopplingstid på din körning.
Se genom projektet en gång till, verkar inte ekonomiskt försvarbart. 🤔
Styrningen är kanske tidig stenålder.. Antar att du får pilla in en smältkägla inne i ugnen som bryter strömmen når den böjer på sig.. Kanske har jag fel
#Record - De sa faktiskt att de skulle byta ut elementen till högre motstånd, men jag tänkte tvärtom. :) I vilket fall sa de att de kommer lyckas få ner strömmen till 16A. Jag är själv inte duktig på den tekniska biten, men det lät som dom visste vad de pratade om i alla fall :)
Jag åker till Tyskland nästa vecka och ska höra med ett företag där. Hör av mig när det löst sig. Tack!
#Rolnor - Jag håller med om att det är ett bra pris! Jag var beredd på 20.000 och uppåt.. :)
Jag har en ugn från Uterm, dom konstruerar och bygger ugnar, är nöjd med den. En sån jättegammal automatik som sitter på denna kan vara helt slut, nu får du en digital istället som blir mycket bättre, en ny sån här ugn kostar betydligt mer än 13000:- som du får lägga ut på ombyggnation, bra affär.
#26 rolnor
Man blir glad att se 4 siffror på en digital visning, men sista siffran kan vara +/- en digit, visningen kan se ut som 1110 eller 1009 eller 1011. En analog regulator med en bra referens skiftar med bara delar av en grad. hela tiden kommer trögheten i systemet att avgöra det hela, eller hur?
Du kan Googla på en fin liten kännare "LM35" som delar upp hela skalan i mV/grad celsius.
Jag tycker det är hårklyverier, har haft gamla ugnar och är mycket nöjd med min nya digitala bentrup, keramik kräver inte så exakt tempmätning, krångla inte till det.
#21 #17 Christian på Uterm kan keramikugnar och vet vad han sysslar med. Han har räddat mig ett antal gånger när jag behövt komplettera suspekta ugnar.
Keramikugnar i sig är ju ingen high tech … se till och få fart på ugnen så du kan komma igång med de roliga!
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se