Uträkning glasyrrecept
Ser fram emot att börja blanda egna glasyrer. När jag läser recept så förstår jag att behöver omvandla angivna enheter för att blanda 100 gr för att testa. Så hur räknar jag ut t ex följande recept för att få ihop 100 gr:
kaolin 41,67
kvarts 31,25
krita 10,42
Dolomit 16,67
//Helen
Hu vilka mariga siffror… Kolla in Ullas härliga glasyrbank under fliken artiklar och sedan Receptsamlingar vetja :) Lättare att väga och räkna på jämnare tal. Lycka till!
Om du lägger ihop alla vikter och sen delar du 100 med det du får så får du ett tal, multiplicera sen var och en av vikterna med detta så får du hundradelar.
Receptet adderar ju upp till 100 (100,01 för att vara exakt) men är ju opraktiskt som #1 påpekar.
Om man nu inte ska blanda hundratals kilo, är det inte försumbart att ha mer än två gällande siffror i formeln? Dels är det felmarginal när man väger och blandar, och dels har råvarorna varierande kvalitet. Det är i min mening bara färgande oxider man behöver vara lite mera petig med. Eller är jag ute och cyklar?
Jag trodde att problemet är att TS vill ha precis hundradelar av allt. Är det inte bara att avrunda till en decimal, så noga är det ju inte?