duk på gipsplattan
brukar ni ha duk på gipsplattan? typ av tyg som är bäst att ha
fördelar, nackdelar
hej hopp

Menar du att dreja på?
Mistänker du mener för att torka upp återvinningslera på gipsplatta på? (jag kör utan duk)

Jag brukar använda tyg från ett gammalt påslakan som jag använder till allt möjligt. Då blir inte gipsplattan så skitig.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
För att torka upp återvinningslera så lägger jag leran direkt på gipsplattan. Ska jag däremot modellera små grejer eller sådant så kan jag ha ett lakan emellan för att det inte ska torka till alltför snabbt utan bara lagom. I böcker från USA har jag sett att dom ju ofta har ett stort gipsbord täckt med en bomullskanvasduk och använder som knåd och arbetsbord. Jag tror säkert det funkar jättebra, men jag tror ju också att det blir en himla massa damm i duken samt att det blir en extra grej att tvätta. Fördel utan duk- inget extra att tvätta, fördel med duk- ingen risk för gipsfnös i leran, men det tycker jag är nästan obefintligt om man sköter gipsskivan och kolla den då och då…tycker jag..

Om man har lite olika sorters lera så kan det ju vara bra att ha någonting emellan för att det inte skall färga av sig. Jag kan aldrig bestämma mig för en lera ( inte ens ler eller stengods) så jag måste ha tyg överallt, eller typ tidningpapper på alla spånskivor och så där jag ställer grejer. Funkar bra tycker jag, visst ska det tvättas och så men det är inte så farligt. Det kan vara bra att ha ett tyg under när man kavlar oxå, så fastnar inte leran i bordet.