Fyle till salu och spånplattor på drejskivan?
Jag har köpt Fyle lera 21/34 (chamotterad) som jag inte gillar färgen på, som hugad spekulant kan få för 9:- /kg vid avhämtning i Göteborg. Jag har 300 kg.
INfo från Lokatta om leran:
"21/34 är den chamotterade varianten av 25 RV. Den innehåller 20% 0-1,0 mm. chamotte, vilket gör den till en utmärkt skulpturlera. Även mycket lämplig i pedagogiska sammanhang. Mycket tålig vid Raku-bränning. Går även bra att dreja. Skröjtemperatur: 950° - 1000°
Högbränning: 1240°-1280°"
Sen undrar jag om nån vet hur man fäster spånplattor på drejskivan, jag har nån vag känsla av att man har hål i den och piggar så att den ligger stilla??? Är det nån som vet hur?
De Lapsus Resurgam
Jag fuktar en wettexduk och fäster spånskivan på. Den suger fast.
Har du kvar leran? Isåfall är jag intresserad av att köpa en del.

Japp. 300 kg finns. Jag har skickat pm med tfn.
De Lapsus Resurgam
Jag kan inte hitta ditt PM. Har den gått till min mailadress eller var. Jag är ny i detta forumet.
Titta uppe till höger. Där finns en flik, Meddelanden. Klicka där så kommer du till din inkorg. Du hittar dina mejl i länklistan till vänster. (Där annars alla diskussionerna finns.)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack! Nu hittade jag:)
Spånskiva är svårt att dreja på tycker jag. MDF och gips är bättre. Falskt sämsskinn från typ Biltema verkar vara det bästa att fästa drejplattor med om man inte har hål/skruv i drejskivan.
Falskt sämskskinn. Det måste jag pröva.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Wettex funkar, i alla fall när man drejar mindre vikter. Jag håller på att träna drejning och har inte kommit upp i stora grejor än. Men skruvar/hål låter bra, jag vet bara inte hur det ska se ut.
De Lapsus Resurgam

160 kg Fylelera kvar.
De Lapsus Resurgam
Jag brukar fästa spånskivor genom att dreja ut ett tunt lager lera på drejskivan, göra spår i den när det snurrar och ha på lite vatten eller slickers. Sen är det bara att trycka skivan på plats och låta den suga sig fast. Fungerar fint!
Är intresserad av lera! Skulle eventuellt kunna köpa resten, behöver lösa det praktiskt med bil och så bara!

Visst. Jag pm:ar.
De Lapsus Resurgam
Dreja en ring på ett par cm i höjd och bredd och tryck fast den lätt fuktade skivan på ( fick lära mig det på en kurs jag gick nyss). Det går åt mindre lera än att göra en hel platta, lättare att göra plan också. Håll den fuktig och plasta in den mellan varven, så håller den länge :)

Leran är såld.
Har provat med Wettextrasa och det fungerar faktiskt. I alla fall med mindre mängd lera på.
De Lapsus Resurgam
Jag har alltid använt spånskivor och gör som. #15 och #13 men hade gärna hittad skivor som inte är så tunga.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com