Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 6155 ggr
loislane
0

Bränna om med ny glasyr

Hej igen!

Jag har en tallrik som jag lyckats få (antagligen en fingertopp) ett märke på ovansidan i glasyren. Det ser inte kul ut i den vita glasyren. Har aldrig bränt om något med ny glasyr och vet hur man gör för att få glasyren att fästa. Men jag tänker mig att spreja ny glasyr ovanpå märket på  yta som ligger platt mot underlaget utan att värma eller blanda något i glasyren för att den ska fästa.  Går det? Om det går….vad händer med leran som blir bränd ytterligare en gång, blir kvaliten sämre?

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
0

Jag har bränt om saker med bra resultat, blir väl sprött om man gör det flera ggr dock. Bränna med ny glasyr ovanpå gammal brukar inte bli så fint tycker jag och det är inte så lätt få dit den om du inte vill värma eller göra glasyren tjockare, brukar se kletigt ut. Bästa rådet är att göra en ny talrik enligt mej.

Leramani
0

Ibland fungerar det.  Om du blandar lite socker i en mindre mängd glasyr, så fäster den.  Jag har gjort det ibland och det kan bli bra. 
Använd dammsugare eller glasyrtång för att glasera  så att du inte får fingeravtryck.

De Lapsus Resurgam

nyburgaren
1

blir oftast skit om man inte har tur

Rerum
4

Jag hade glasyr som krupit så jag duttade dit glasyr utan att värma lät det torka sen är det lätt att pensla på nytt. Blev helt perfekt

[rolnor]
2

Då hade du antagligen just tur Rerum. Min erfarenhet är att det är mycket bättre lägga sin energi och tid på att göra ett helt nytt verk än att rädda saker på det sättet.