Keramik för ungdomar/tonåringar
Hejsan!
Är det någon som har erfarenhet av att undervisa ungdomar i keramik? Som kvällskurs alltså, inte i skolan. Vad har ni för erfraenhet av det och är det något speciellt man bör tänka på när man planerar en sådan kurs? Var bör den undre åldersgränsen gå tex?
Hälsningar Potty

Jag tror det viktigaste är att om barnen är väldigt unga att gruppen kanske inte är för stor.

Jo, jag har haft blandade grupper med vuxna och tonåringar, och det funkar jättebra. Dom är ju lite ärligare än vuxna, vilket jag tycker är bra ! Men dom kan ju vara lite fnissigare oxå och ha svårt att koncentrera sig. Jag tyckte det funkade bra med både vuxna och ungdomar, det blev bra balans. Men om du ska ha bara ungdomar ska du nog inte ha för stora grupper. Jag fick en känsla av att dom ville arbeta mycket fritt, inte ha så mycket övningar och uppgifter. Ålder är ju svårt, man är ju så olika i utvecklingen, kanske tolv-tretton ?
Är det kvällskurs det är frågan om så tycker jag nog att 8-10 år är helt ok eftersom de faktiskt måste vara intresserade då de valt själva, ingen förälder tvingar sina barn att gå på keramikkurs - väl?
Jag har haft kurser för barn och och vuxna, ingen går en kvällskurs om det inte finns ett genuint intresse - såvida det inte är gratis förstås. Min erfarenhet av barn, både i kursverksamhet och av mina egna fyra är att barn har en förmåga att skapa obehindrat upp tills det de är 10-11 år, sedan kommer självkritiken och det är den som ofta sätter hinder så att de lägger ner till förmån för andra intressen. Vid 13-15 års ålder så får det vara en ganska självsäker krabat för att "våga". Vid 15-16 års ålder så har dom antagligen lagt ner helt eller insett att det helt enkelt är skitkul och är fast för många år framöver…kanske resten av livet?
För en del "äldre" ungdomar (25 och upp) så hade man ju önskat att man börjat tidigare..så hur du än gör så kommer du antagligen hitta många som börjar, några som blir kvar och några få som aldrig kan sluta!?
Jag har haft några omgångar med förälder/barn-kurs och de barn med förälder som brukar komma är 4-14 år gamla, personligen så tycker jag att det fungerat jättebra trots stora resp. mindre barn - kanske just av den anledningen att de "större" inte behöver ha duktighetspressen på sig, å andra sidan så sätter det kanske större press på dig som undervisare?
Jag tror inte åldern spelar så stor roll egentligen utan det är nog mer upp till dig hur du klarar av att hantera olika nivåer och intressen på en gång. Du får helt enkelt klargöra för dig själv vad du mäktar med och hur långt dina kunskaper sträcker sig..
Kul är det och du får tusen gånger mer tillbaks än du behöver ge..
Lycka till!