Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1170 ggr
mihult
0

Problem med slokande brätte efter glasyrbränning

Använder stengodslera (254) och gör stora uppläggningsfat (40 cm långa) genom att kavla och låta torka i gammalt uppläggningsfat med ca 3 cm bred kant (brätte). Efter skröjen är formen precis korrekt, MEN efter glasyrbränning  (oavsett vit, grön eller ljusgrå glasyr) så slokar ofta ena längsgående brättet (glasyrbränner i 1250 grader). Vad gör jag för fel tror ni? Tacksam för alla tips!

[rolnor]
0

Jag har haft problem med fat som stått på nedersta hyllan, elementen var bara några cm under hyllplanet och det blev varmare där,, löste sej genom att sätta en hylla ovanpå den nedersta med luft emellan. Annars kan du sänka bränntempen om glasyrerna funkar vid lägre temp.

mihult
0

Aha - är det så enkelt att det är för varmt? Tror du 10 grader mindre gör skillnad? (tack för snabbt svar förresten :))

[rolnor]
1

Det kan vara så, det kan vara mer än tio grader högre precis vid nedersta hyllplanet i ugnen, om ugnen har element i botten. Sen är det svårare för kavlade saker behålla formen tyvärr jämfört med drejade. Det kan vara olika med olika leror också, tror att en med chamotte i håller formen bättre.

mihult
1

Tack Rolnor, skall testa nästa glasyrbränning på 1230 och se om det blir skillnad.

[rolnor]
0

Vet inte hur du packar ugnen men testa ställa ett fat högre upp om du har element i botten på ugnen.

mihult
0

Hej igen! Brukar ställa mina stora fat högt upp, så det är nog inte det som är problemet… Och varför bara ena sidan… Hoppas att du har rätt att om jag bara sänker temperaturen, så! Skall bara kolla vad glasyrerna vill ha för temp - annars får jag byta glasyr. För hängande kanter gör ju att föremålet blir värdelöst tyvärr.

[rolnor]
0

OK, då kan det vara ojämn värme i ugnen, kolla vilken sida det sjunker ihop på, om det alltid sker på ena sidan av ugnen, du kunde ju ställa in käglor också och se om det är ojämn värme. Du kan ha tur att det löser sej med att gå ned i ugnstemp, min erfarenhet är att om leran säckar ihop så är det rejält överhettat, kanske 30-50 grader minst. Du kunde ju byta lera till en med högre maxtemp?