Keramik iFokus

Keramik

Etikett: inspiration
Läst 7949 ggr
agraff
16

Utmaning!!!Det nyaste från ugnen :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla keramikvänner därute! Nu är det lite dålig aktivitet här på forumet tycker jag …Och för att sätta lite fart på oss utmanar jag er andra att lägga upp lite bilder på något ni gjort nyligen. Som rutinerad handtryckare i "textilbranschen" har jag nu snöat in lite på screentryck på stengods och porslin. Vad gör ni just denna höst??

[rolnor]
21

Jag gör tallrikar med oxblodsglasyr, dom blir lite olika färg på i olika bränningar men det är mest inressant.

agraff
0

Snyggt #rolnor

Ride84XL
1

Den där tallriken är ju riktigt snygg - och ja, det andra också såklart.

[rolnor]
4

Tack ska ni ha, men du låter nästan lite förvånad, Ride?! Gillar agraffs skålar och sen är det en bra tråd hen startat, det blir lite mycket frågelåda här ibland, måste finnas plats för sånt här också.

guwi
3

Fina skålar agraff. Virrvarr.. Vacker glasyr rolnor

Skabbekatten
13
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vilka fina grejer hörrni! Och vilket bra initiativ agraff. :)
Jag bidrar med några askar från min senaste bränning.

Ulla
18

Kul tråd agraff! Jag är väldigt förtjust i dina skålar med tryck. Fina saker som alla andra också visar. 

Själv har jag precis kommit tillbaka till verkstan efter sommaruppehållet och har inte hunnit göra något nytt, men i våras gjorde jag ett gäng kannor i olika modeller bara för att jämföra. Här är en av dem som var kvar att glasera och som kom ut ur ugnen nu i veckan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stinaarvas@hotmail.com
2

Stina Fina Keramik

Denna kommentar har tagits bort.
stinaarvas@hotmail.com
12

Jag har just gjort små matturkosa espressokoppar svängda öron.

Stina Fina Keramik

agraff
0

Kul att se alla fina saker! Fortsätt att dela hörni :)

lenaol
1

Fantastiskt fin keramik som ni gör!

Ojsan!
10

Jag har inget som är färdigt från ugnen, men tänkte ändå visa mitt lilla projekt jag har nu. Det är två prototyper, så det blir förmodligen fler varianter senare. Detta är alltså två väggventiler, som man brukar ha i gamla hus. De är inte brända än, och jag vet inte vad jag ska ha för glasyr än heller. Möjligen matt svart. Får se när det blir dags för det.

[rolnor]
0

Fina ventiler, såna vill jag ha, har du kavlat dom?

Ojsan!
1

Nej, jag har drejat dem. Hade säkert varit enklare att kavla, men jag har fått fnatt på att dreja. Så allt jag tänker jag ska göra funderar jag alltid, "hur ska jag kunna dreja detta! "

Rosannakeramik
16

Efter år i träda har rakkuugnen äntligen kommit upp och så här blev det.

Ulla
1

Kul att se rakukeramik som är så färgglad. Man blir glad själv av den. 😃

_
_

Ulla
1

Än är det inte för sent! Vad var det nyaste från din ugn? Var inte feg - vi vill gärna se. 😃

_
_

helinä
14

en liten skål

sagabus
11

sagabus
3

det var det senaste från min ugn 😎

Ulla
0

Ojdå! Ja, så kan det också se ut om oturen är framme. För mycket fukt kvar i godset?

Kul att du visar.

_
_

Ride84XL
0

Otur där - men tråden blir ju helt klart roligare om man tar med sånt också. Det är ju sånt som händer - även om det annars är riktigt snygga grejer som visas upp här. 

Det måste ju hörts (om man har verkstaden i huset lär man ju inte missat det). Med tanke på att det är så små bitar så måste det ju verkligen sprängts ordentligt - inte bara att det spruckit så att säga. Förmodligen ångsprängning

nyburgaren
0

#1 är den reptålig tallriken Rolnor? Den e jättefin!

nyburgaren
0

Fina askar från skabbekatten.. Perfekt med en , jag antar en liten fördjupning så att glasyren blir tjockare på toppen så du får en kraftig kristallbildning just där..

sagabus
1

jotack det hördes. jag hade sovrumsfönstret öppen o verkstan är på andra sidan gården o hundarna började skälla.

får skylla mig själv. satte ugnen av misstag så den brände klart på 4 timmar o en kruka var iinte riktigt torr.

[rolnor]
1

Jag har testat att äta några ggr på dom och det är en fältspataglasyr med lite bor i så den är reptålig.

Rerum
11

Här kommer mina bidrag

Rerum
0

En bild till

Rerum
9
Stinann
7

Nakenraku, första lyckade resultatet och jag blev så glad för den! 😊

Ulla
0

Jag förstår att du blev glad. Fint krackmönster.

_
_

[rolnor]
0

Jättefin Stinann, är det mycket jobb att skala av engoben och putsa till ytan? Den ser blank ut är det vax?

bozzie
7

Lite från mina senaste alster

bozzie
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Några till

bozzie
7

Två till ingen lik den andra!!

Ulla
0

Den sjungande trion håller kanske på att öva inför den stundande julen?

_
_

bozzie
0

Den sjungnade trion har tjänat som snigelfällor sedan augustis slut men de ska få gå in i vintervila nu!

Ulla
0

Snigelfällor. Fungerar dom?

De skulle förresten lika gärna kunna platsa i humortråden. 😃

_
_

bozzie
0

Japp jag lägger snigelgifterna under så skyddas de från regn. Sniglarna hämtar giftet genom att krypa in i munnen.

Ulla
0

De borde också skydda snigelgiftet från att ätas upp av fåglar. Har läst att skator (tror jag det var) är väldigt förtjusta i kornen.

_
_

nyburgaren
16

Jag har ett bidrag från nattens bränning har inte själv sett den än fick bara bilderna idag till min Iphone men det ser bra ut en ny glasyr jag har jobbat länge med

Ulla
0

Häftig och snygg glasyr!

_
_

[rolnor]
1

Läckert, är det molybden?

nyburgaren
0

Ja den är fin ville blanda större sats och lägga glasyren på större grejjor idag då sa min sambo du får väl göra glasyren färdig först 🙂 ja det är molybden + en massa annat i den… ska göra fler prover innan den är klar

sagabus
5

åh grodans glasyr är så fin!!

jag har gjort lite vovvar bla.   en förvirrad stackare med en Trashig LSD-kanin på ryggen.

Sylvia Sinel
12
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag  har precis slutfört en tvåårig utbildning i keramik på Nya Zeeland och i oktober blev denna "servis" klar. Vi fick uppdraget att designa och tillvera table ware under temat "The occasion of a meal".

Solhem
5

Igår plockade jag ur ugnen och åkte till en restaurang i Uppsala med  smör-och tillbehörsskålar som dom beställt.

Ulla
0

Fin serie, Sylvia! Det verkar vara det mesta man behöver, tom servettringar. Stämmer det? Får man lov att fråga hur du hamnade på Nya Zeeland?

#55 (Solhem)
De blir säkert nöjda med sändningen. Jättetrevliga.

_
_

Keraleij
11

Har haft en liten höstpaus från keramiktillverkningen, men detta är något av det som senast kom ut ur min ugn. De stora faten blir alltid olika från gång till gång.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Leramani
1

Snyggt.

De Lapsus Resurgam

Susanne Sundström
1

Verkligen fina grejer ni gör allihop  54#, 55 och 57!
Man blir så inspirerad av att se allt ni gör.
//Susanne

//Susanne Sundström

Sylvia Sinel
2

# 56. Hej Ulla, jo det är servetteringar 🙂Min man är Nya Zeeländare och efter 20 år tillsammans i Sverige så bestämde vi oss för att provbo här nere. Vi packade ihop barn och alla andra grejor och köpte en enkelbiljett. Nu har vi varit här i två år och vi trivs bra för det mesta. Saknar dock familj och vänner därhemma. Det är ett fantastikt land när det gäller kreativitet och keramik. Det finns så många otroligt superduktiga keramiker här att inspirereas av.

[rolnor]
0

Har du någon länk där man kan se Nya Zeeländsk keramik Sylvia?

j-aan
2

#61 Chester Nealie är en bra vedbrännare från NZ.

Sylvia Sinel
2

Hej rolnor, du kan titta på websajten www.nzpotters.com/Exhibitions/Archived.cfm på vänster sida finns en del länkar till nationella utställningar med många fina saker. Där finns även medlemssidor och studenttävlingar, mycket inspiration. Några av mina favoriet är Brendan Adams http://www.badams.co.nz/ och Rick Rudd http://www.rickrudd.com/ Suzy Dunser http://suzydunser.com/wordpress/

#62 Det är komiskt att du nämner Chester Nealie. Jag träffade honom i Fredags då han varit domare för en nationell utställning här i Hamilton där jag bor. Han är en otrolig Potter och väldigt underhållande på köpet.

j-aan
0

#63 på Different Stokes konferensen -99 var han moderator och presenterade oss som satt i panelerna samt även sig själv på ett mycket humoristiskt och underhållande sätt. En glädjespridare både som människa och keramiker.

[rolnor]
1

Tack för länkar, Rick Rudd är ju oerhört spännande bl.a. Hans tekannor är verkligen extrema och nyskapande, vackra. Vi pratar ju om inspiration ibland, många nämner naturen men jag blir nog ännu mer inspirerad av att titta på t.ex. Ricks verk.

Skabbekatten
6

Fräs!

Ulla
0

Är det ett självporträtt?

_
_

karmun
4

Om Skabbekatten säger "Fräs!" så säger väl jag "Skål!" ;)

"Att skapa är mitt sätt att leva"

FruJanssonsKeramik
4

Rakubränning i helgen

Stinann
0

Tack #39 Nej #40 det ramlar lixom bara av, men det är ordentligt glättat innan skröj! Ja det är vaxat.

[rolnor]
2

Fina koppar karmun, tänker på medeltid och vikingar när jag ser dom.

Ulla
0

#68  Fina muggar! Varför skål? De skulle i alla fall passa för glögg, ser ut att vara ganska små?

#69 Kul att se dina grodor färdiga. Du visade dem förut på ett annat ställe.

_
_

karmun
0

Tack #71 o #72! :) Ja, de är tänkta som glögg/espressomuggar, därför blev det skål! 😉

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Katniss
0

Putt

R.I.P. Anton 💔

Roger71
2

Nytt fat och muggar

Ulla
0

Kul att du väcker liv i tråden! Nu finns det säkert mycket nytt att visa.

_
_

[rolnor]
0

Fint men lite svårt se färger på bilden, är det en järnglasyr typ roströd på fatet?

Roger71
0

Ja det är roströd

Roger71
2
Roger71
0

Hoppas att det syns bättre nu. Sorry att det blev fel format igen

Roger71
0

Hoppas att det syns bättre nu. Sorry att det blev fel format igen

[rolnor]
0

Jo, det syns, svårt fota keramik med blank glasyr. Är det en köpeglasyr eller blandar du själv?

Roger71
0

Det är en köpegasyr från cebex roströdeffekt. Blir väldigt olika beroende på tjocklek och värme.från röd till nästan brun med grönsvarta fläckar om den läggs ordentligt Tjockt och ca 1260 ingen utjämning.

[rolnor]
0

Vissa röda järnglasyrer blir mer roströda om man håller tempen vid 950 grader vid avsvalning av ugnen. Om det funkar på din cebexglasyr är inte säkert dock.

Roger71
0

Tack Jag kan ju prova vid nästa bränning.

Roger71
0

Kruka/vas trevlig glasyr att arbeta med.

Roger71
0
Roger71
1
[rolnor]
0

Trevlig glasyr, skulle nog funka på muggar också. Är det också köpeglasyr? Är väl koppar i den som ger färgen.

Ulla
0

Snygg glasyr!

_
_

Roger71
0

Det är köpe glasyr.den är väldigt trevlig att arbeta med tunt blir den grön med roströd inslag.tjockt blir den grön med nästan svarta fläckar.

j-aan
6

En skål från min senaste bränning i lilla vedugnen

Roger71
0

Vad fin den är.

[rolnor]
0

Fin, är den bränd i reduktion?

j-aan
0

#93 den är bränd till kägla 12 med reduktion av varierande styrka. Vedugnar funkar ju så. Vid varje pålägg av ved blir reduktionen kraftig för att sedan minska i styrka och före nästa pålägg kan ugnsatmosfären för en kort tid vara oxiderande. Skålen är dubbelglaserad först en kakiglasyr och över den en chünglasyr.

j-aan
3

En annan kruka från senaste bränningen. Även denna är dubbelglaserad. En shino ligger på en kaki.

Ulla
0

Vad är speciellt för en kaki? Är det att den innehåller väldigt mycket järn eller något annat? Härligt resultat blir det i allafall.

_
_

j-aan
3

En kaki ska väl vara varmt rödbrun. Det blir min om den inte ligger för tjockt då blir den svart som en temmoku med tydliga harpälstendenser. Den innehåller mycket järn och en hel del fosfater. Jag gör den som en råglasyr och bgänner fast den i skröjen så den inte smittar ner den glasyr jag lägger ovanpå. Nuka och chün får harpäls och myrspår om dom ligger på kakiglasyren medans shinon som är stabilare blir leopardmönstrad. Bifogar en bild på en nuka som ligger på kaki

Ulla
0

Så vackert det blir!

Bra att du påminner om att bränna fast kakin i skröjen. Det borde man väl kunna göra också med andra glasyrer som ska ligga under? Eller är det bara vissa glasyrer som funkar att råglasera?

_
_

j-aan
1

En råglasyr ska ju passa på den lera man använder. Lättast är att göra en råglasyr med stort innehåll av lera. Jag har nästan 90% lergodslera i min kaki och då krymper den för mycket så en del av leran kalcinerar jag. Då passar den till min stengodslera.

Ulla
0

Jag har bara råglaserat stengods en enda gång och då tog jag bara en glasyr som fanns till hands utan att reflektera över om den skulle passa. Resultatet blev riktigt bra, så jag hade nog tur där.🥵🙂

_
_

mona2036
4

Åh vad mycket fint ni gör ! Jag är från Jämtland så jag gör mycket med Jämtlandsmotiv..

[rolnor]
0

Det där var snyggt mona, kan du berätta lite, är det porslin, stengods etc.?

Ulla
0

Snyggt! Är det Jämtlands landskapsblomma?

_
_

mona2036
0

Tack :-) Ja det är Brunkulla som är Jämtlands landskapsblomma.. Dekorerar på stengods

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.