Bra videor med drejning
Spana in den här killen som bjuder på många tips. Snabb är han också!
/M
ojoj, här går det undan! han saktar knappt ner något överhuvudtaget…..
tack för länken det var roligt att se
Bra flyt!
Kul, och dessutom var det spännande anagamabränningsfilmer att hitta……
Inspirerande. Precis vad jag behövde idag! Det fanns mycket att botanisera bland i keramikväg!
Är det nån som vet vad de där runda penslarna med jättelånga borst heter, som han använder? Kan de vara gjorda av hästtagel? Här är en video där man ser penslarna.
Var kan man få tag på såna penslar? (har aldrig sett dem någonstans, bara den platta "hake"-typen)
/M

Oh vad fräckt! Oftast när man kastar ( slänger) på blir det som bäst, än när man sitter och petar. Det skall väl inte vara så svårt att göra av något slags hår el. päls eller tagel som du misstänker att det är.

#5 tycker det ser ut som en pensel som man använder när man skriver kinesiska tecken,kolla runt på olika ställen som säljer konstnärsmaterial dom kanske har
Jag undrade snabbt vad han skulle ha den långa snoppen till.I en film på samma sida sätter han ihop tekannan..Den pipen va nog bland det fulaste jag sett..snacka om snoppkomplex..Varför lyfter han det nydrejade locket för att prova måttet..Det finns krumpassare för det .Sen det momentet där han sitter och hamrar in leran för att få en inbuktning..Det går fortare med fingrarna ..gör precis likadant med mina kannor..Tyckte han krånglade rätt mycket med formen på kannan hit och dit..frågan är om han bestämt sig för hur den skulle se ut överhuvudtaget..Blev tyvärr inte så imponerad..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#5 bra videos. Leran ser så mjuk ut.Är den det tro?? Han verkar inte sakta farten speciellt.
Penslarna är kinesiska bambupenslar Finns i olika storlekar att köpa i affärer som säljer konstnärsmaterial. J denna typ av material säljs.ag har köpt på Målar Lisa i Stockholm Men det finns nog överallt där.
Penslarna är kanonbra.

Kul video! Imponerande hur tydligt det var att det var han som "bestämde" över leran…Minsta svajning och han fixade det på nolltid! Vilket ögonmått han måste ha…lock o kanna passade perfekt utan att mäta! Denna kille visste vad han gjorde!
Jag har köpt in sådana penslar det kallas kinesiska tusch penslar.
Får ni inte tag i dem så kan jag skicka dem om du vill ha, stora modellen kostar 45:-
Du får annars titta i konstnärsbutiker.
Tack Tazen 7 & Vanja 9, jag ska försöka hitta något liknande eftersom jag gillar den spontana stilen med de här penslarna.
Abbi 8, det som imponerade mig mest med de här filmerna var att killen verkligen vill bjuda på sig själv och visar precis hur han gör utan några hemlisar, och dessutom har tagit sig mödan att spelat in och laddat upp sina filmer för oss. Sedan har förstås alla vår egen teknik, stil och smak.
/M
Det skulle va kul att ha egna filmer hår på sidan.
Wow. Fick mig ett gott skratt, hur snabb han var. Kul att se. Vilken idé att spela in och bjuda på hur man jobbar. En generös person. Det ligger mycket jobb bakom dessa videos.
Själv gillar bäst den leranimerade barnfilmen med Pingu, dvs när han olovandes drejar. Jättekul, mina barn och jag skrattar högt varje gång. Har ni sett den?
ja det verkar som om det är bara jag som vågar kritisera…*L*
Abbi, det vore roligt att se hur du drejar. Alla har eller kan låna de tekniska möjligheterna numera--det som fattas är ofta orken och generositeten att som den här killen osjälviskt "bjussa" på sina egna knep när man tycker de är värda något.
Drog mitt strå till stacken för några månader sedan och visade hur jag gör keramikvisslor. Jag accepterar mycket gärna kritik av någon som visar ett bättre sätt
, hela idén med forumet är ju att utbyta idéer.
Tack förresten Rozzy för tipset om konstnärsbutikerna…jag ska leta här nere efter penslarna.
/M
Hmm..ja ja …jag tyckte han krånglade till det..men det är va jag tycker..dom som är nybörjare tycker säkert något annat..Vill man se mig dreja så är det bara att komma hit*L*
Abbi, varför gör man en sån inbuktning? Det har jag inte sett förut.
Sofia
Jag tycker det blir ett jämnare flöde…..lika viktigt som att inte få ett vakum i kannan eller virvel i koppen pga att pipen är bred som ett avlopp
Håller med dig om filmen med tekannan fattade först inte vad han skulle ha den lilla skålen till och så blev det kula under snopp pipen. Ha så fult ! Om han vill vara så snabb och rationell varför gör han inte en vanlig pip och sne skär.
Gillar hans kreditkortsmätning men varför använder han den inte i praktiken mer än en gång?
Utbuktningen är bra för att inte teblanden ska hopa sig och klogga
Jo, han sa nåt om det i filmen, men varför kloggar inte tebladen ihop sig på den buktningen? Jag fattar ändå inte …
Ett tips som jag lärt mig från Native indians.
Köp en yuccapalm. Blötlägg eller tugga på bladen så att fibrerna lossnar.Bind sedan ihop så många fibrer du vill ah till en pensel. Superbra penslar!
Tugg, tugg…
Tack för tipset Vanja, men yuccafiber verkar vara mycket kraftigare och mindre flexibelt, typ för kvastar och borstar. Kan iofs vara bra att måla engob med!
/M
Detta blir inte billigt köpa yocca palmer, jaga piggsvin och tugga yoccapalm…. kanske jag kan göra det samtidigt för att spara tid…
Rozzy, klart att man ska göra annat än keramik!!!!!!
nej, jag skojar. Men faktum är att penslar av yuccpalmen är mycket bra till tunna linjer.Följsamma. Har en till specialmålningar.till målning med pigment. Yuccapalmens fibrer är mjuka inte alls piggsvin.

Så mycket roliga tips det kommer. Tugga yuccapalmsblad låter ju helkul. Vad innehåller dom månne?
Jag har också sett drejfilmen och monteringen av tekannan. Jag börjar tvärtom när jag gör tekannor, börjar med kannan, sen locket och sist pipen. Men det är ju hur man lär sig. Han var ju verkligen generös och pedagogisk och bjöd på sig. Sånt är alltid trevligt. Kul form på tekanna.

Har sett penseldekoreringsfilmen också. Den var ju också bra. Häftiga penslar, bara sticka till blomsteraffären och köpa yuccapalmer och köra igång och tugga alltså.
Vill också säga en som verkligen var penseldekoreringens mästare var Shoji Hamada. Jag vet inte om han finns på youtube eller nåt liknande, han avled nån gång på 70-talet om jag inte minns fel. Jag har i England sett en del originalkrukor och fat som han både gjort och dekorerat. Det är mästerligt gjort. Verkligen värt att titta på och studera länge. Det ser så enkelt ut, bara några få drag - men blir så vackert och absolut inte överarbetat utan så fint.
Susanne Wall skriver i tråden signera;"Har fått en piggsvinstagg av en kollega. Efter en workshop med Ruthanne Tudball, där hon använde sig av en piggsvinstagg till allt, var vi så imponerade."
Jag kan tänka mig att yocca penseln blir bra. såg bara det komiska i det hela.
Det är så kul och spännande med alla tips här på forumet de förgyller vardagen och ger en insikt i hur lite man vet om krukmakeri runt hela värden.

Visst är det kul Rozzy! Jag kan se våra verkstäder fyllda av avskalade yuccapalmer och där sitter vi och tuggar och gör penslar och signerar med piggsvinstaggen.
På allvar ska jag prova yuccapalmblad till penslar. Men vete fanken om jag vågar tugga dom, blötlägga låter lite snällare. Jag tycker det tipset var jätteroligt. Det finns säkert fler lite småroliga tips som går utanför ramarna. Kan inte komma på nåt själv just nu men man är väl så himla van så man glömt det ovanliga i det.
blir man en rolig typ en stund om man tuggar yuccapalm?

Det är det jag är rädd för…

Alltså jag vet inte alls men vågar inte tugga utifall man blir rolig.

Du är alltså orolig för att du ska bli rolig?
f'låt, kunde inte låta bli…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ja, visst är det knäppt?
Gick in i en Yuccapalms spets rakt i ögat och fick då veta på sjukhuset att den faktisk har ett gift i sig så det blev salva i 10 dagar……
Skit i att tugga yuccapalmens blad.Blötlägg och dra.MIn svärdotter har talt med chef trädgårdsmästaren. Enligt honom var det inte giftigt. men det kanske finna olika. Så SKIT I ATT TUGGA.Man kanske blir hööööööööög!!!!
Jag tuggar nu bladen på min yucca-palm och allt flimrar i konstiga färger. Plötsligt har fem DiLeva kommit inflygande genom fönstret och vi har nu svävat iväg allihop tillsammans mot rymden medan vi tuggar vidare allihop. Jag har försökt komma ner till jorden igen för att göra min pensel, men en av DiLevorna har sagt att jag kan måla utan pensel eller pigment här uppe. Det måste vara sant eftersom jag kan skriva det här i luften utan dator. Nej, nu vill jag komma ner på marken igen men jag studsar bara tillbaka…
/M
måste köpa mig en yucca-palm imorgon…..
ha ha ha ..yucca palmen ligger risigt till…

Jag älskar Thomas DiLeva!