Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: försäljningmarknadsföring
Läst 3059 ggr
pyromanen
0

Hantverk från xxxx

Funderar just nu lite på vad det är som gör konsthantverks från någon ort till något särskild…  Jag är ju från Bornholm, men konsthantverksföreningarna där och de försäjningsställen där det skulle vara roligst att försöka få vara med där.. de är enbart öppna för Bornholmsk hantverk, och jag bor ju i Värmland.  Så det har ingen betydelse att jag är född och uppväxt där, att hela tjocka släkten bor där, att jag har förfäder i alla fall tillbaka till 1500-talet eller att jag talar dialekten.  Det är platsen där skålen tillverkas som avgör.  (Funderade ett tag på att sätta upp en liten bulvanverkstad hemma hos brorsan,.. men har insett att jag får börja låtsas att jag är Värmlänning istället). Däremot så kan tysker eller amerikaner eller vem som helst flytta til Bonholm och från första dagen sälja sina saker som "bornholmskt konsthantverk". 

Vad är det som gör det ett så bra argument i marknadsföring att saken är från xxxx-ställe?   Om det inte innebär annat än tillverkningsplatsen?  Jag kan litegran hänga med när det handlar om glesbygd, exempelvis lokalproducerade matdelikatesser från Jämtland som lyckts så bra på senare år.  När man köper detta så får man dels något jättegott men man medverkar också till en levande landsbygd men Bornholm är fullt av folk.

Har intryck av att förr var skildnad.  T.ex. kan man se på antikrundan att de säger  att denhär sortens ljusstake är typiskt från östra småland… eller dethär måleriet är inte från dalarna utan från härjedalen på grund av …….färg och så. Men såna saker vägs inte in idag när man säger att en viss pryl är "hantverk från Gottland" 

Är det någon som har ett bra svar, varför är det ett så bra marknadsföringsargument att detta är "gotländsk …." eller "xxx från Dalarna"

mangobango
0

Jag vet inte om jag har ngt bra svar. Men är det inte så att de som bor nära varann vill ha gemensamma föreningar för att träffa varann och kunna jobba ihop? Precis som med andra företag?

Och sen tänker jag att det är skillnad på nyskapande och traditionellt. Nyskapande har ingen tradition än, medan tradition är ngt som uppstått i ngt sammanhang och som en viss grupp anammar som en stil. Och det kan ju kallas för många olika saker, t ec Jugend, Renässans, Dalakurbits osv. Så allt är ju inte bundet till plats. Och vi människor söker ju efter mönster och sammanhang och då behöver de namnsättas för att vi ska förstå vad vi menar när vi pratar om t ex dalakurbits.

Sen tänker jag att vore det inte kuligare för dig att ha en butik i din närhet? Då blir det lättare för dig att fixa med grejor dit och att kunna träffa de du har den ihop med… Jag önskar dig ett jättetrevligt och kreativt gäng som du kan ordna en butik ihop med.

sagabus
0

Jag tror det kan vara så att orter som marknadsförts positivt ex "Gnosjöandan" Kvibilleost, öländska kroppkakor är ett i raden av försäljningsargument.

jamenar "handgjorda dopskålar från Knutby" känns ju inte som en kioskvältare precis.

´sen tror jag att traditionen på en viss ort hänger samman med att förr åkte man inte långa sträckor, det lokala hantverket var just lokalt med keramikerns eget personliga uttryck och det gav grunden till att man kunde se var sakerna var gjorda.

sen kan man ju ifrågasätta varför en person som är från ex gotland men flyttat inte kan kalla sina saker för "gotländska".

kanske för att man vill ha en liten exklusiv skara som får "monopol" på ortsnamnet?

det verkar vara så att ursprunget på själva saken är avgörande inte konstnären själv och dennes ursprung, utbildning osv.

sagabus
0

kom på att "made in Taiwan" är ju numer synonymt med massproducerad billig skit gjort av barnarbetare (ok lite överdrev jag) och att vill man antyda finess och förfining så  låter ju "Kungliga Hufvudstaden" bättre än Stockholm, det kanske är en semantiskt fråga det här med marknadsföring??

pyromanen
0

#1, jo klart att man vill träffas lokalt och jobba ihop och känna varandra och så.  Förstår lätt varför man lokalt vill ha en förening eller annat gemensamt.  Det jag inte förstår är hur det kan vara ett marknadföringsargument att en sak är från ett visst område nu idag 2007.  Förr kanske det var så att keramiken från Fyledalen var gjort på den lokala leran och det syntes på skärven eller att keramiken var från Arvikatrakten och hade den leran och sina trditionela mönster.  eller att de målade sakerna från Dalarna var gjorda av den eller den målaren som varit lärling hos varandra. Men idag så kan kermik från Dalarna eller Bornholm vara lika olika eller lika som keramik från japan, New York och Botswana och då förstår jag inte vitsen med att hänga upp sig på om det är gjort på den ena eller andra sidan gränsen mellan Värmland och Dalsland. 

Det var några år sedan jag tog reda på Bornhomsgrejerna så jag har vant mig vid tanken om att jag är Bornholmsk men min keramik är pr definition Värmlänsk.  Därmed är jag godkänd att ha med sakarna när det ställs krav om att det ska vara Värmlänskt hantverk te.x. vid en av julmarknaderna jag ska delta i nu snart, men hade jag bot 15 kilometer längre söderut hade det varit Dalsland och då hade jag inte kunnat vara med på den julmarknaden….???

Jag skulle inte vilja ha delansvar för en butik långt hemifrån som Stockhlm (eller Falun) men Bornholm hade evt kunnat funka i o med att jag kunde ha fått hjälp med praktiska saker av släktningar + att jag ändå är där ibland och att jag överhuvudtaget tänkte tanken beror förstås på att det är en ganska stor marknad där på somrarna.

Elorion
0

Kanske kunderna vill ha en sak som just är producerad från just det stället som de köper den i. Och kanske vill föreningen vara ärliga rakt igenom och ha det som en lockelse att det VERKLIGEN är lokalproducerat.

Blås och knåda har medlemmar över stora delar av sverige, de kanske väljer att fokusera på den enskilde keramikern/konstnären. Typ "Det här är en mugg av XXXX Som bor i XXX." På Bornholm kanske man har "Det här är en mugg som är producerad på Bornholm av XXX.

pyromanen
0

#5, tror du har rätt i att det är så. Men förstår inte varför det skulle vara intressant var grejen är gjort om den inte har något särprägel från området.

Min keramik är gjort av en dansk medborgare på engelsk lera i en saltugn som är en tysk/fransk uppfinning. Inspirerat av danska/amerikanska/australiensiska/franska/engelska saltkeramiker som alla i sin tur tittat på John Leach.  Blir det värmlänsk keramik bara för att jag befinner mig inom länsgränsen?  För mig är riktig Värmlänsk keramik t.ex. Arvikakeramik, Ulla Nilsson. Menar inte att man måste vara inföding eller 5 generationen krukmakare, men i alla fall bör det i min världsbild vara något som särskiljer,något som r typiskt för att område.

Elorion
0

#6 Nej det är sant… hmm särprägeln från området kanske kommer om tio år för det som produceras idag. Någon gång så måste ju dalahästen också ha haft sin början… Kanske mina saker nån gång blir särpräglat från den tiden vi lever i nu, vad vet jag. Du bor ju värmland och verkar i värmland kanske dina vackra saltbrända alster kommer att bli en del av värmland om tio, tjugo år vem vet. Men om det skulle vara så så skulle då inte jag vilja köpa pyromanens saltkrus från värmland i lappland. Eller köpa en äkta dalahäst producerad i skåne.

Svårt ämne det här när man börjar fundera. Jag tror att du skulle tjäna på att göra dig ett namn, inte börja sälja på bornholm där de inte accepterar att sälja keramik från värmland. Utan börja i ditt närområde så sprids ryktena snabbt. Vem vet du kanske hamnar på morden tate i London med din keramik, där accepterar de nog keramiken från världens ALLA hörn iallafall:)) Gå din egen väg, ta hjälp där du får hjälp, vill inte bornholm ta emot dina fina saker så kanske du ska nöja dig med det och gå vidare. Man behöver inte förstå hur andra människor tänker men man måste acceptera. Tyvärr! Du har ju iallafall försökt och jag förstår din tankegång.

Glad

Vanja-K
0

Läser med intresse alla era inlägg. Intressant fråga.

Jag ska berätta en liten episod. Om det går för sig.Hade fått ett presentkort från Svensk Tenn. Kul, tänkte jag. Så jag ock min man åker till Svensk Tenn i stan och kollar runt. Nu hör det till saken att jag aldrig handlat där förut.Men har alltis trott att det är bara genuint svenskt tenn och annat hantverk där. samt att jag visste genom vänner att allt är skitdyrt där. Nåväl min summa var inte så stor att handla för. Köpte en lite fin sockerskål med sked. När vi kommer hem ock kollar i botten så ståt det. Made in Hong Kong.Den affären skönk verkligen i värde för mig.Present korten är gjorda med en tennpeng i den valör som det står. Flott ska det vara. Då tror man att där sälj inget skit!!!!!!  Skit, då menar jag massprodukter från kina eller liknande.Dit skickas turisterna.Stackars de! Trodde i min enfald att denna affär bara sålde genuinit hantverk.

Elorion
0

Lika med Nittsjökeramik… 10% är handdrejat resten gjutet.. och dekorerat utomlands… tråkigt

pyromanen
0

Kan man inte "urvattna" ett bra "varumärke" också. Om alla som mocklat ihop några rakubrända värmeljustaker på kvällskurs säljer som dom "äkta konsthantverk från Dalarna" ?  det är ju inget ljug i det om det är hantverk och det är gjort i Dalarna, men vad säger det och är det OK?

abbis
0

Lite krasst tror jag att dom på Bornholm vill inte ha någon konkurrans av en fastlänning hur mycket rötter du än har där pyro..Det är så mycket konkurranstänkande i föreningar tyvärr.Dom vill absolut inte ha med någon som kanske är bättre än dom själva..

Jag däremot vill ha hela sverige som min kundkrets för jag vill överleva..Jag inser att har man varit för länge på ett ställe mättar man marknaden efter ett antal år…då måste man gå över ån efter vatten..Om man tittar på kedjor som öppnar filialer i varje stor stad så är det enda sättet att öka sin omsättning.

Läste i dagens industri óm en tjej som öppnat ett antal frisörsalonger..det är väl nått som man tror är små företagare med enskilda salonger..Nej hon hade 47 anställda och omsatte flera miljoner..Hon åkte runt och coatcha sina anställda…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

#11: det är altså ingen som har varit dumma mot mig vill jag bra nämna- jag har inte försökt bli med ens, eftersom jag för flera år sedan läst deras regler och sett att det bara är öppet för såna som har sin verkstad på ön.  det är som det är och inget jag är bitter över. Mest fundersam på det med varför det ska ha betydelse om muggen är drejat i ena eller andra länet.  Tycker du Abbis att dina muggar är väldigt särskilda Närkemuggar som skiljer sig från keramiken i östergötland ?? Glad

ijonsson
0

Pyro - kan det inte ha att göra med att det Bornholmska samhället vill hjälpa de hantverkare man har på ön och faktiskt lever där året runt och inte bara "suger ut det götta" under turistsäsongen..? Så skulle jag som hantverkare känna om det blev många fastlänningar som kom och utnyttjade turistsäsongen och sen stack när det blev höst…Bara en tanke…

pyromanen
0

#13. Självklart är det så och mycket förståeligt.

Men tillbaka till frågan: Varför är det ett så använd och tydligen bra försäljningsargument att denhär saken är gjort på något vist ställe -om den inte på något sätt är typisk för det stället utan lika gärna kunde vra gjort någonannanstans.  Om jag flyttar till Dalarna eller Laborne imorgon så är mina samma muggar som idag är Värmländska plötsligt hantverk från Dalarna eller Laborne???

helenahenstedt
0

Jag tror att det är ett tänk som mest förekommer på små orter som är väldigt beroende av turisterna och att det är de som efterfrågar det lokala. I de konsthantverksbutiker jag varit i i Uppsala, Göteborg och Stockholm så kommer medlemmarna från lite här och var i Sverige även om majoriteten bor i samma stad. Kan tänka mig att de på små orter förlorar en del av lokalbefolkningen som kunder när de bara säljer lokalproducerat. Det här är bara spekulationer!

Angående Nittsjö så handdrejas det på sommaren, maskindrejas och handbeskickas resten av året eller gjuts. Mycket handdekoreras på plats, i alla fall för 3 år sedan när jag drejade där. En servis, Fajans, görs i Portugal.

abbis
0

Mina muggar är schmützerska ha ha ha ..har inget med länet jag bor i eller staden jag bor i..Jag besökte Prag för ett år sedan då fick jag en AHA upplevelse som hette duga..Kände det som om jag hade min influenser därifrån helt och hållet och då har jag varken varit där tidigare eller läst nått om tjeckisk keramik..Men min far far va tjeck..Kan det sitta i generna månntro..

Jag tillverkar vissa noraprodukter..turisterna efterfrågar saker tillverkade på orten ..och då tillgodoser jag detta.

ijonsson
0

Håller med dej Pyro om att det är konstigt… Fast i ärlighetens namn kan jag inte påstå att det är nåt jag känner igen - att en grej är tillverkad på en speciell plats och lite"märkvärdig" bara för det…

Det här med att marknaden blir mättad på den egna orten kan man kanske lösa genom att vara lite innovativ i sitt skapande så att det inte år efter år står samma sortiment på hyllorna. Så gör jag och det funkar bra - byborna brukar tycka det är intressant att komma in då och då för att kolla in vad jag har gjort för något nytt sen sist. Sällan att kunder kommer in och vill köpa en likadan skål som dom kanske köpte för fyra år sen…och OM de gör de så säger jag bara att tyvärr tillverkar jag inte den längre och nästan alltid väljer de nått annat ur sortimentet och vi blir båda nöjda. Jag skulle inte stå ut med att ha ett fast sortiment år efter år - då skulle jag sluta utvecklas och förbättra mej. Och det är ju det jag vill i ett kreativt yrke som detta!

abbis
0

JAG kanske har föööör mycket att välja på…tar fram nya saker hela tiden 4 nya produkter sista veckan..HAR 250-300 olika saker i produktionen så alla har inte allt..Det kommer en hemsida snart med bilder från butik och verkstad..

sagabus
0

själv blev jag besviken när vi gjorde skolresa till Rörstrand och allt var massproducerat och mekaniserat, men egentligen..vad hade vi väntat oss? med framgång kommer efterfrågan som kräver mer produktion osv…

ta det här med kläder: jag kollar ofta om det är handgjort, var och från vilken ull.

sen läste jag i en modetidning att det "svenska hemstickade" företaget gick så bra så de lät folk i Polen sticka upp deras grejor på maskin…

helt plötsligt är det Made in polen…?

jag tror det har med förväntningar på kvalitet att göra och att man köper en sak och kan säga att den är gjord på ett visst ställe.

vi konsumenter/producenter kan ändra detta till att köpa och vara stolta över att "det här är en handdrejad skål av en keramiker" o sen spelar det inte nån roll var i landet den kommer ifrån.

personligen går vi alltid på mässor o marknader för att köpa och gynna lokala hantverkare och få glädje av att det inte står "made in Taiwan" utan kanske "gjord av Anna" i botten.

susanne.k.wall
0

Vilken intressant fråga du tar upp Pyromanen och vad jätteintressant det är att läsa alla inlägg.

Man kan ju fundera…Kan det inte ligga exv i att det verkar vara nåt slags jordnära äkthet att säga att en sak är tillverkad i Dalarna eller på Bornholm. Vissa orter förknippas med nåt slags genuin känsla för det jordnära och äkta, jag vet inte. Stengods från Borholm låter av nån märklig anledning lite häftigt. I denna värld vi lever nu människor rör sig hela tiden så kanske det förknippas med nån slags trygghetskänsla. Hemslöjd, handstickade lovvikavantar från Jokkmokk etc. Jag kan tänka mig att det ger en trygghet att veta att det här är geniunt från den eller den orten och det är det man marknadsför sig på.  

Har också textilkompisar som tillverkar sitt i Estland och säljer sen i konsthantverksaffärer….men det blir billigare för textilarna än att sticka eller sy allt själva.

Det här är ett intressant ämne.

Rozzy
0

Trevligt Abbi.s med hemsidan!

Det är väl ett bra sätt att vidga sig om nått och nå ut till fler kunder. Pyro har du sida, kanske du kan slänga in några aktuella sökord som Borgholm och Gotland så får man träff på dig där med? Allt är tillåtet. Jag tror nätet är ett bra sätt att nå ut men man måste bara ha en sälj inriktad hemsida.

Jag känner igen mig i era resonemang och har läst här med intresse. Jag tycker man vill växa och skapa nya vägar att nå ut till kunder, där man bor givetvis, men även där man är uppväxt. Men jag kan tänka mig att det är ett typiskt kvinnligt sätt eller för dem som värnar om rötterna. Frågan är om det är rätt sätt eller ska man sikta ännu högre?Jag håller givetvis till där jag bor men ändå…

I konstvärden har vi även så kallade konstrundor det började i skåne och har vuxit sig starkt. Har ni det där du bor?

En vännina till mig skaffade sig i tidigt skede ett litet ställe på österlen som hon hyr över sommaren, hon flyttar in till påsk och säljer rubbet i stort sett. Sen tar hon par veckor och skissar och fotar efter konstrundan för att få mer inspiration lokalt för sitt arbete.

Hon är inte med på den stora rundan som foldern finns till för men folk hittar till henne ändå. Och det finns många som henne som har detta som en extrainkomst, inte etablerade eller kommer dit på besök som då ställer sig i folkdraget.

Det retar säkert gallfeber på några lokala och etablerade, men det är så livet är och vi lever i ett land som ej är maffiastyrt… 

Det gäller i vilket fall som helst att rikta sina pilar och fråga om det är värt det, för vi måste på något sätt växa för att vara kreativa och ha inkomst. Jag har fått välja bort mycket detta halvåret och innan dess valde jag bort egna keramiken för måleriet och fotot det kändes tråkigt då men jag ångrar mig inte, det är bättre inkomst för mig.Som egenföretagare satt jag ensam mycket så ett par styrelser i kulturella sammanhang och keramikundervisning var ett trevligt inslag. 

Du kanske ska göra som Jim Dine satsa riktigt stort. sysselsätta 200 personer allt från keramiker, gutare, fotografer, tryckare av olika slag och åka runt med eget flyg för att sätta första eller sista tatchen. Han har säkert nått som görs i asien med (fast österopa är inte så dumt det heller (fråga Kamprad) VÄXA!

Denna killen känner jag till han var på ett lågmält besök här en vecka, flydde från verkligheten, fast det tror jag han gör hela tiden… 

Har du frågat den lokale biodlaren om han blåser sina egna lokala hånugns burkar? De flesta måste importera från fastlandet…stackarna. Men varför köper han inte en lokal kruka med formgivning från trakten om det är så noga. Den kan vara guten i urkraina men den är ändå formgiven från trakten….det är ju bättre än glasburken i så fall. Det bästa hade väl varit att alla biodlarna köper en från dig hand made med Gotlänskt ursprung.

Varför tror ni vissa hantverk dör ut ? Vi måste gynna de LOKALA men vissa saker blir aldeles "för lokala" och sen kan ingen utöva det. Efterfrågan minskar för det är inte många som vet att det ska efterfrågas. Det finns mycket kunskap som försvinner.

pyromanen
0

Kul med dig Rozzy, fart på :)    Honungsburkarnas problem (har själv haft bin) är att glasburkarna kostar typ 2 kr styck… knapt så det lönar sig att diska de man själv ätit upp ens.

abbis
0

Till syvens och sist handlar det om pengar…billit billit billit..kamprad har byggt sitt imperium på att tillverka billit och sälja med gooooda marginaler..Det är därför vanligt folk med den normala plånboken  ratar det "dyra" hantverket.Det tråkiga är att det vanliga folket inte fattar att hantverket är inte dyrt utan förhållandesvis väldigt billit med tanke på kvaliten dom får..men det är lättare att gå över ån efter vatten..Se min tråd på konsumentmakt om "mariebergs centrum" så ser ni hur folk resonerar…

poja
0

Det slår då nästan aldrig fel när man besöker andra hem så blir man bjuden på kaffe eller the i Höganäs muggar i olika kulörer och storlekar. Då tänker jag på vad dålig fantasi och vad likriktad smak folk har. Är det kul att ha samma muggar som alla andra? De muggarna har ju fått en enorm genomslagskraft, tom jag har en sådan mugg. (sambon fick i julklapp av arbetsgivaren). Funderar  på att slänga den. De är så vanliga att det har gått inflation i dem.  Vet inte vad de kostar, men de är nog dyrare än IKEA´s muggar.

abbis
0

Dom kostar runt hundringen trots att dom är fabriksgjorda *L*

susanne.k.wall
0

Abbi.s, jag skulle vilja läsa den tråden då jag tycker det här är så intressant. Gick in på konsumentmakt och sökte på mariebergs centrum men fick inga träffar. Vad kan jag söka på för att hitta den? Susanne

pyromanen
0

#24.  Jag tror det i många fall handlar om det här med "ett bra märke".  Det är tryggt på något sätt, trygt och säkert att ha en Höganäsmugg och lite finare än namnlösa 10-kronorsmuggar från konsum eller Ikea.  "Jag har bra smak" - en sorts garanti för det genom att välja ett säkert kort, något alla känner till och som er erkänd kvalité långt tilbaka.  Sen er det ju ny design och färger enligt trenderna och ganska mycket reklam för de muggar du nämner.  Den varianten som är lite bägerformad utan handtag och "höganäsfärgad" får jag erkänna att jag gillar Generad..

abbis
0

Jag va otydlig*L* tråden heter "örebro bygger ut redan stort köpcentrum"

susanne.k.wall
0

Tack abbi, ska bli intressant att läsa.

mangobango
0

#24, 27 Höganäs muggar är i alla fall designad och tillverkad i Sverige. Och Höganäs är ju ett svenskt gammalt centrum för keramik. Det finns traditioner. Intressant i sig. Jag vill också berätta att keramikern Lasse Östman i Vansbro har tagit fram glasyrerna till muggarna, assietterna od i denna serie. Så det finns en konsthantverkare med god erfarenhet inblandad. Och jag tycker att man kan njuta av denna sorts keramik med. Att gjuta keramik är också en designprocess. Frågan är vad olika tekniker passar bäst till. Vad uttrycket blir. Och alla människor har inte samma behov.  Själv har jag fat, assietter och muggar i Höganäs. Min man har fått de i present. Och jag gillar dem. Glad

Om Ikea vill jag säga att Kamprads idé har tillåtit många människor med liten plånbok att ta del av väldesignade produkter. Det hade annars varit förbehållit de med stora plånböcker. Jag tycker att han gjort något bra i och med det. Sen får var och en välja om h*n vill ha ett enstaka föremål med unik design eller ett föremål som finns i en stor serietillverkning. Det behöver inte stå i motsats till varann, tror jag.

abbis
0

Jag ifrågasätter Kamprads ide…då du inte kan sälja en mugg för 1 spänn och säga KVALITET..finns ingen kvalitet för 1 spänn.Vad får dom stackare som tillverkar denna mugg..Likadant med deras serviser..

pyromanen
0

Kamprads idé är jättelyckad ekonomiskt, det är nog svårt att neka.  Men en mugg för 10 kr betalar inte sin miljökostnad och ingen rimlig lön till de som gör den oavsedd hur snygg eller svensk designen är.

sagabus
0

Man får dock ge Kamprad cred för en sak- han har inte börsintroducerat företaget för då släpper han ägandet till utlandet. än så länge är det svenskt.

däremot Ullared kan man ju undra…ok jag har också varit där men det är inte billigare än Rusta (norskt?), Europris (norskt), Lidl(tyskt), Jysk (danskt) mm. alla jag känner handlar på Ullared, byter blomkrukor efter humör,kastar de gamla.

problemet kan jag tro ibland att vi vill ha omedelbar behovstillfredsställelse (jösses vilket ord!) .

vi köper oss fria från ångest och otillräcklighet och man bara måste ha den där platt- TV:n fast den gamla funkar än.

jag har också shoppat kläder när jag mått dåligt, bråkat med sambon, PMS, annat som känns kass… och då kan jag erkänna att jag inte köpt Ett kvalitetsplagg för 1500:- utan jag har köpt flera billiga Lindex varor.

mina gamla som jag går till i jobbet lever fortfarande som man gjorde förr (flertalet bor avsides på landet) de har kvar sin farmors kaffekoppar som de använder , vårdar linnet väl i skåpet och när vi fikar med hembakta bullar så är det tyst, ett golvur tickar, kaffearomen doftar och jag sitter mittemot någon som är 60 år äldre än mig, som är nöjd med sitt liv och de ting de skaffat.

då inser jag att det levnadssättet kommer att dö med den generationen.

nu vill jag inte sunka ner mig i "1800-tals"romantik-jaghar dator och…Ehh, ja dator iaf ; )

vad jag vill ha sagt är att köper jag något (eller tillverkar själv) så vårdar jag det om det är inköpt av lokala hantverkare och vill faktiskt inte köpa rustas billiga 10 kronors muggar!

LÄNGE LEVE HANTVERKET!

abbis
0

Dom som dämpar sin ångest genom att shoppa får gärna göra det hos mig….*L*

sagabus
0

såg dina fina bilder från affären, tro mig, jag skulle mer än gärna shoppa loss hos dig : )

abbis
0

tack sagabus…om bara fler norabor fattade att det inte är bättre i Örebro*L*