öronlösa muggar
Hej!
jag har gjort muggar utan handtag men tycker att det blir för varmt att hålla i dem när man hällt i teet. Har jag gjort dem för tunna? eller finns det nåt annat man ska tänka på?

Te är varmare än kaffe, därför funkar det med kaffe men ej te är min erfarenhet. Någon sa att kan du inte hålla i koppen kan du ej heller dricka innehållet men det stämmer ej, tycker jag. Han var kaffedrickare.

Aha…. det är kaffemuggar med andra ord… hm då måste jag nog tänka om lite.

Eller gör dom så höga att du inte behöver hälla te hela vägen upp, då kan man hålla ovanför där det inte är så varmt. Jag brukar dricka te ur stora glas och då gör jag så. Tänkte även göra höga keramik temuggar utan öron så jag hoppas det funkar !

mmm… jo man får göra dem jättestora!
ska även prova att göra dem lite tjockare, det kanske isolerar lite bättre då.

Tjockleken gör nog inte nån direkt skillnad. Jag gör mycket muggar utan öron. De är mer allround, man kan dricka kaffe, te men även vatten/saft i dem. Jag rekommenderar att man ej häller fullt så kan man hålla längst upp mens det svalnar. På kaffeer ser man ibland att de virat en servett och knutit runt.

Te eller kaffe spelar inte så stor roll (kaffe ska också serveras riktigt hett…) det är svårt med muggar utan öron tycker jag.
Jag tycker inte om hänklar på muggar med fin form, det tar bort den fina linjen. så vi är alla väldigt olika. Jag häller aldrig hela vägen upp, inte ens om jag får kaffe ellr te hos någon som envisas med att ha koppar och muggar med hänkel, det skvimpar ju över. ;D
Tycker själv om koppar utan öron, men mest för att jag inte är nöjd med mina försök till öron.
Kanske nån duktig svarvare kunde fixa en bredare ring av trä att hålla i? Då skulle man inte bränna sig och så skulle det förena två snygga material.
Japanerna har inga muggar med hänklar i sina tecermonier pga av att det gröna te som dom dricker bara skall tillagas i 75 grader..oolongteer i 85 grader svart te i 95 grader..för annars utvecklas inte bladen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag har sett muggar med beskickad mitt där de lindat snöre/rep i. Väldigt snyggt och greppvänligt. Kan väl dock ses som idestöld kanske…om man snor iden och säljer…

Det finns samma variant med många olika material tror jag, jag har sett några med läderband runt t.ex.

Ett annat beprövat sätt är att göra dem i en lera som inte sintrar och alltså fortfarande innehåller många små isolerande luftfickor. Gör man dem sen inte helt papperstunna så är det stor skillnad att hålla i en sådan mugg mot en tätsintrad där värmen går genom mer.
Hänklar på ex..muggar var för att man kunde hänga upp dom på väggen . Så har vi själva hängt våra muggar i köket.

#10 det måste bli bökigt att diska de muggarna men håller med om att det skulle va snyggt.
#9 Tror att de i japanska teceremonier ställer muggen i handflatan? Värmen går uppåt så den är inte så varm under.
Försöker ibland "lansera" öronlösa muggar hos mina kunder (öron är tråkiga att göra..) men det brukar sluta med att jag gör dem i alla fall.. ingen succe.. folk vill ha öron och jag förstår dem.
Jag har sett muggar med små spår upptill kanske tre stycken, där de hade satt på svarta o-ringar, mycket snyggt faktiskt o-ringarna kanske håller bättre i disken:) Hade inte de japanska "temuggarna" en väldigt vacker och utmärkande fotring?
Många klassiska muggar/koppar ( Vad är definition på kopp/ mugg?) i Indien och östasien har inga öron, fråga mig inte varför jag är ingen keramiker. Kikar man in på östasiatiska i sthlm kan man se många exempel på det. I Kina och Japan är det vanligt att man dricker sitt te i glas, utan öra.
Vad det sedan gäller värme på te och kaffe så är det rätt så lika. Som abbi.s skriver så skiljer sig temperaturen på te beroende på vilken sort man vill ha. Kaffe däremot utvecklar sin maximala smak och arom vid 92-95 grader, men ska drickas för att smaka bäst vid 85 grader.
Så det jag vill säga är att det som ska vara i koppen/muggen inte ska vara kokhett, vilket innebär att ett öra inte alltid är nödvändigt. Utan snarare design och kultur.
Själv har jag inget behov av öron.

Vad jag har hört så kommer de flest kaffebryggare inte upp i den temp som är avsett. Tevatten ska nästan börja koka och det kan man ju styra själv hemma. På lokal får man ofta för kallt vatten, vilket tydligt märks på smaken. Eller har vi lämnat ämnet nu?
Du har inte lämnat ämnet för det handlar om varför vi behöver hänklar på muggar och det som man häller i muggen har en viss betydelse ,tycker jag
varför inte göra två ställen på muggen med tjockare skikt som det inte bränner igenom? klart den slanka linjen försvinner ju då…

muggar utan öron är trevliga att titta på, göra, stapla i skåpen och duka med men värdelösa att dricka te ur, tänker jag, på en del trendiga ställen så envisas de med att servera te i de där lite större IKEA glasen och jag blir alldeles matt och bränner mig hela tiden även om de inte häller vatten fullt upp, jag har sett en liten rund tovad ring som man kan sätta om magen på koppen och använd som en grytlapp … själv ber jag numera om en mugg eller kaffekopp med öra som jag kan hälla mitt te i, kanske kan man lansera iste och iskaffe som nationaldryck …

Det där med en tovad ring lät riktigt mysigt…
Man kanske kan virka speciella muggskydd som man trär ner muggen i vid servering..snitsiga cafeér lindar snygga servetter runt som värmeskydd på sina latteglas..Jag gör värmeskydd på mina lattemuggar som gör att man inte bränner sig lika lätt
Man kan köpa färdig filt kraftig inte så tunn som den vanliga pysselfilten.
Har man tid så tovar man…jag tycker det låter fint i alla fall.
Annars finns det en uppsjö modeller av hänklar allt från en krok bara en ögla för pekfingret till krok från topp till botten på muggen hittar man inte rätt form och stil så vill man inte ha med dem att göra.
Så en tovad ring löser problemet….

Egentligen är det inte så trist att hänkla, det som är trist är, som alltid, nog förarbetet, att göra i ordning dessa "korvar" som ska på. När man väl sitter o gör det kan man tänka på annat o planera nästa jobb (som kommer att bli jätteroligt!)