Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3320 ggr
EvaLeraMM
0

Hjälp i mörkret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tänkt göra ljuslyktor som kan hängas upp i fönster eller liknande. Jag tänker skära ut mitt vanliga mönster upptill och ha värmeljus nertill och så ståltrådar som man hänger upp den i. Botten tänker jag ha lite fint rundad. Se bifogad skiss. Men nu till min fråga. När jag ska glasera koppen, om jag får kalla den så, hur ska jag göra på bästa sätt tycker ni? Jag arbetar i stengods och måste ju då torka av glasyren när jag bränner. Tycker ni jag ska glasera dem upprätt och torka av botten så den blir utan glasyr men då måste jag göra den lite plan så den står och de kanske inte blir så fint när man hänger upp den. Eller ska jag glasera den upp och ner och torka av överkanten? Eller har ni något annat bra tips? Tacksam för förslag och idéer.

susanne.k.wall
0

Jag skulle glasera hela lyktan och ta bort upptill och bränna den upp och ned. Det var så fin form på den som du skissat och en del av den fina formen försvinner om du gör en botten den kan stå på.

sagabus
0

jag skulle nog ställa den upponer, palla upp den på 3-fötter , ca 3 stycken varav varje 3-fots stöd enbart består av en "pigg" som ligger emot kanten.

det borde ju gå för då har du ju en liten pigg attslipa bort. fast det förutsätter ju att du vet att glasyren inte rinner…

[ReijmyreStengods]
0

Stöter ofta på detta problem eftersom jag saltglaserar. Jag brukar ställa/hänga amplar, lyktor m.m. upp och ner på en silimanitpelare el. eldfast halvstenstegel. Detta förutsätter dock att föremålen är oglaserade inuti. Har du en bra vinkelslip kan du kapa till egna stolpar i rätt höjd och bredd, enkelt och billigt. Snygg lykta förresten!

ijonsson
0

Fin lykta! Jag hade helt klart bränt den upponer med avtorkad ovankant för att inte störa den fina formlinjen.

pluppan
0

jag bränner mina spöklampor på en hemgjord pelare så att de kan hänga fritt och vara glaserade överallt som syns. dvs samma grundprincip som #3

funkar jättebra

LeWE
0

#3 och #5 är ju smart, har också gjort så nån gång. Annars skulle jag också torka av kanten.

Keramik-Mi
0

Fin lykta!

Jag skulle ha torkat bort glasyren inuti lyktan, i botten, så syns det inte. Brukar hänga mina grejer upp-och-ned på en vanlig sättmaterial-pelare (som man lägger silimanitplattorna på i ugnen). Man kan bygga så högt som det passar till den grej man ska bränna. Brukar funka bra, bara man är noga med att torka bort all glasyr där pelaren är… Lycka till!

EvaLeraMM
0

Ni är galet underbara. Tack så jätte mycket. Hänga fritt på pelare är ju kanon smart. Reijmyra och Pluppan, jag har aldrig använt varken silimanitpelare eller halvstenstegel. Var får man tag på dem och funkar det att bränna dem upp till 1250°??

[ReijmyreStengods]
0

Jag använder Höganäs Krona el. Bjuf SX. Båda går att bränna till minst 1300. De kan beställas genom en vanlig byggmarknad, men blir då betydligt dyrare. Bäst är om du kan handla direkt från fabriken, Höganäs-Bjuf, i  helst genom någon som redan är kund eftersom fabriken egentligen bara säljer till återförsäljare. Enklast är nog ändå att kolla med kollegorna. det finns alltid keramiker som har några stenar som ligger och dräller. Annars kan Lars T.  säkert fixa!

kinnekulle
0

Hej Eva, klart du skall hänga dem upp och ner, pelarna är sådana du kan använda till "stöttor" till sättplattorna, det finns också särskilda pelare,  finns säkert hos din vanliga keramiklev, fin å  go form du har på lycktorna, de kommer säkert att glädja många i vintermörkret! Jo pelarna stoppar för många grader, men det finns olika tror jag, se till att du får för stengods, vi har bränt porslin med våra iaf. Ha det gott, vantarna är snart på väg, ser ut som de kan behövas snart, fy vilket väder, snöar här nere nu. Marika

EvaLeraMM
0

Tack igen, ett problem minder. :o) Marika, jag väntar med spänning på paket med posten. Ha en underbar helg alla.

LarsT
0

Jag har en annan ännu fiffigare lösning. En ny högeldfast plastisk lera som tål 1550 grader och är i princip lika eldfast som en Bjuf SX. Med den kan man bygga vilka stöd som helst för hand som passar till alla möjliga former. Den sintrar inte i vanlig 1250-1300 bränning. Då slipper man köra vinkelslip också.

Med amplar eller ljuslyktor enl. bilden kan man t.ex. då bygga en konisk form som står stadigt men har en smalnande överdel som passar in i formen. Heter 922 i listan.

susanne.k.wall
0

Du är suverän Lars T!

ijonsson
0

Konstigt att inte fler försäljare av keramikmaterial gör sin röst hörd här, detta måste ju vara det mest effektiva marknadsförings forum som finns för er. Gratis och fullt av hungriga keramikentusiaster! Här slukas allt ni säger med hull o hår. Toppen! Hoppas att fler försäljare hittar detta forum så att vi får mer gratistips och expertråd!

pluppan
0

jag har gjort egna pelare av vanlig vit stengodslera håller hur bra som helst. bara att rulla, klämma ut fotstöd och bränna själv först sedan kan jag hänga grejer på dom

ijonsson
0

#15 Det var ju smart - då slipper man köpa in ytterligare nåt nytt dyrt material…

LarsT
0

#16 Som tur är ska inte eldfast plastisk lera som självklart finns hos alla välsorterade och kunniga återförsäljare i landet kosta mer än helt vanlig lera. Som Pluppan säger funkar det också med standardlera förutsett att vi pratar elugn och oxidation och inte för hög temperatur. Med den eldfasta får man dock ett sätt att få lika allroundtåliga pelare eller stöd som om man sågar till från riktiga hårda eldfasta stenar, även i vedugnar eller salt o.s.v..

Och eftersom det är en lika billig men tekniskt sett ännu bättre lösning ….

abbis
0

När jag måste utnyttja varenda millimeter vid glasyrbränningar så brukar jag göra nivåer i samma lager genom att vända på lampor och ställa dom på små fat som jag drejat och beskicka så att lampan står stadigt -Då kan man höja upp lampan några centimetrar för att få plats med saker under lampan…lät krångligt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LeWE
0

Att fylla ugnen på ett bra sätt och utnyttja varje vrå är som att lägga pussel, eller hur?

abbis
0

Ha ha ha ha brukar ibland använda fickspegel för att få in så mycket som bara är möjigt….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
0

Smart med fickspegel, jag har ett papper som jag provar försiktigt med bakom saker så det inte står för tätt.

emek
1

Jättebra tips att hänga upp saker på lerkon eller pelare. Måste bara fråga: finns det inte risk att amplar och ljuslyktor sjunker ihop eller knäcks, att formen alltså påverkas av det de hänger på?

EvaLeraMM
0

Pluppen, de du gjort själv kan du bränna dem hur många gånger som helst? Tänkte att det inte tål att brännas på 1250 om och om igen. Frågan gäller så klart LarsTs 922 också. (Vad skulle jag göra utan er alla :o)

pluppan
0

jag har då bränt mina hemgjorda pelare med lampor hängande säkert 30gånger utan problem. eh, hade aldrig en tankte på att de kanske skulle må dåligt av att brännas många gånger…..

Rozzy
0

Bra ide puppan hade du någon särskild lera?

LarsT
0

Det går alldeles utmärkt att använda en lera som tål högre temperatur än det som ska stödjas. Man får ju tänka på att all lera mjuknar lite när den når början av sin sintring. Beroende på stödets form och den form som hänger eller vilar på stödet måste man utforma det därefter. Att jag nämnde en eldfast lera (finns hos alla firmor ?) är för att gränsen för sintring ligger så mycket högre så att man aldrig behöver oroa sig för att den ska mjukna oavsett vilken ugn man stoppar in den i. Många stör sig tydligen på att jag då nämner en av mina egna leror och tycker att jag bara vill sälja en dyr produkt men jag tror att alla som handlat hos mig eller läst vad jag skrivit i Fokus kan hålla med om att jag aldrig kommer med en "dyr" problemlösning som bara jag ska sälja in. Finns det nåt enklare billigare sätt att lösa något så delar jag med mig av det, i mån av att jag hinner skriva förstås…

Att det inte är fler "försäljare" (usch) som skriver kan ibland vara positivt. Jag hörde sist av en kund som hade blivit påsåld trefötter till att bränna sintrat stengods på av en firma i närheten. "Jodå, det går så bra så", fick hon veta, med följden att hon förstörde en massa grejer när leran mjuknade och allt sjönk ihop över fötterna. Med tanke på att sånt kan hända och liknande felaktigheter kan ploppa ut från vissa "försäljare" ska ni kanske vara tacksamma att det inte är fler såna som skriver här.

Självklart är det bra reklam att dela med sig här och självklart är det billigare än att annonsera och för en sån ensamjeppe som jag som inte har obegränsade fonder att gräva ur är det bra att Fokus finns. Skulle ngn stöta sig på hur jag formulerar mig är ni väldigt välkomna att tycka till öppet. Fokus ska hållas reklamfritt, det är alla ense om, men gränsen mellan upplysning och reklam är svår att dra så då kan väl alla hjälpas åt ?

Alla försäljare i riket är väl välkomna och alla inser att det är bra reklam att dela med sig. Ställ er frågan varför inte fler gör det…?

pluppan
0

vanlig vit stengods, sån slatt som blir över. tror inte att det är någon chamotte i heller

skriver PLUPPAN Cool

ijonsson
0

# 26 Att vara "försäljare" är väl knappast "usch"… De flesta av oss här är försäljare = vi säljer saker. Det är ju bra, annars skulle vi nog alla ha skåpen fulla av keramik… Att försäljare har negativ klang är väl upp till var o en att ställa sej över.

LarsT
0

#28 Försäljare = en som säljer saker som folk är intresserade av och behöver och vet också vad det är han/hon säljer för något.

"Försäljare"=en som prackar på folk saker de absolut inte behöver och ibland med riktigt katastrofala följder. En "försäljare" kan lika bra sälja dammsugare eller kaffefilter och har inte en aning om det han säljer mer än vad det kostar och vilken lagerplats på hyllan det har.

På internet kan ett par citationstecken göra stor skillnad…  :-)

sagabus
0

för min del tycker jag det är bra med folk som jobbar med produkterna som ex jag o andra använder.

ungefär som när reklamen ramlar i lådan hemma, kolla det intressanta o skippa resten. att avgöra vad som verkar bra är ju upp till varoen.

dock blev jag sur på en lokal försäljare som lurade på mig en Porslinslera 300% dyrare än andra ställen :(

men visst var den underbar att jobba med…

sagabus
0

förresten Lars, är 3 fötter nåt som egentligen bara pasar för lergods? jag vet att lergods måste glaseras helt även i botten men smälter stengodset över fötterna?

helenahenstedt
0

Trefötter är till för lergods.

Lars T:Jag tycker det är helt förträffligt att vi har dig här och att du är så generös med ditt kunnande och dina erfarenheter. Och det verkar ju de flesta av oss här vara, var och en efter sin förmåga.

ijonsson
0

# 32 Håller helt med dej att det är toppen att ha riktiga experter med som är så generösa i att delge allt de kan! Tack till ALLA er!

EvaLeraMM
0

LarsT, jag tycker det är helt underbart bra att du är här och svarar på en massa frågor. Att du hänvisar till dena egna produkter är ju självklart eftersom du kan dem bäst. Sen får var och en leta reda på motsvarigheter hos sina leverantörer. Men att du bjuder på en massa kunskap är fantastiskt tycker jag. När julen är slut ska jag exprementera hela våran med allt jag har fått lära mig här. Och det är tackvare alla underbara människor som skriver här på Keramik i fokus. (Kanske ska starta en tråd där jag bara ska skriva hur bra alla är :o)

LarsT
0

Tack för er support, det känns bra.

#31 Trefötter är till för ALLA leror som INTE bränns till sintring.Det smälter inte men mjuknar och kan tappa formen helt, runda skålar blir ovaler o.s.v.. Lergods MÅSTE inte glaseras i botten, det beror ju på vad man ska ha det till och vilken glasyr man använder. Har man en tät glasyr som inte krackar finns det ingen anledning att glasera bottnen.

sagabus
0

jag glaserar mina koppar  o torkar fotringen. det var ett trist jobb att hacka bort piggarna efter 3 fötterna o det blev aldrig bra. tycker det funkar bra nu.

men hur vet man nnär tex lergods sintrat? hörs det på "klangen" i det? ska man slänga det i backen o kolla hållfastheten?

eller syns det på ytan nr det sintrat?

tex begriper jag att om gradantalet är satt till 1100 grader o jag fläskar på lite till så nångång sintrar det, men ..när liksom?

LarsT
0

#36  Hur vet du när ditt stengods är sintrat då ?

Enklast är väl att fråga din lerleverantör, de ska kunna svara på när leran sintrar, såvida det inte är en "försäljare".

MeWa
0

Förlåt, nu kommer nog en dum fråga: Sintrar verkligen lergods…? Trodde bara att det var stengodslera som sintrade (smälte ihop och blev vattentätt)Förvånad

susanne.k.wall
0

Lergods kan sintra. Lars T skriver utförligt om det i tråden   "Lergods - stengods?"

sagabus
0

nja- jag vet inte när stengodset sintrat heller…jag är ju bara "hobbykruka" och har alltid hört att "stengods sintrar" och lergods..ja det bara är.

KeramikeniSkredsvik
0

Tänk att man kan börja tycka att allt var enklare förut - innan man visste att det var så mycket man inte kunde …Fundersam

ijonsson
0

# 41 Ha ha, den var bra! Precis så är det ju! Jag tror att det kan bli riktigt bra ÄVEN om vi inte kan ALLT!