vad hände med glasyren??
Hej,
skulle behöva er hjälp med att förstå vad som hände med glasyren på skålarna jag
brände i ca 1250 grader "som vanligt". Har använd den glasyren vid flera tillfällen tidigare men aldrig fått ett sådant resultat. Försökte att bifoga en bild men lyckades inte. Glasyren på insidan av skålen ser ut att ha fått en massa blåsor, lite vulkanutbrott …på utsidan däremot är den slät och fin. Någon av er erfarna keramiker som har en uppfattning vad det kan vara för fel? Vill helst inte göra om det i så fall :( .
Tack på förhand!
Ar det en ny typ lera? har du glaserat tjockt? stämmer temperaturen?
Normalt så kan det vara bra att skröja vid högre temperatur och ha en längre hålltid på topptemperaturen. Men det kan också vara omvänt att det är överbränt, om glasyren är av den beskaffenheten att den kan lösa upp skärven så bildas lätt blåsor, i detta tillfälle skall man då bränna lägre, men jag tror mera på det första.
Allt detta skriver jag i tron på att glasyren inte är annorlunda än den varit tidigare, om så är fallet att det har ändrat sig något med glasyren så måste man ju försöka ta reda på vad? men prova att glasera tunnare och bränn med längre hålltid och eventuellt 10-20 grader högre.
Gör gärna ett försök till att lägga upp en bild, men vänta tills bilden laddats klart. Ibland kan det ta längre tid än man tror. Det ska inte vara några problem att göra det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_