Armering och bränna?
Om man armerar..tex gör en stomme av ståltråd och bygger upp sin figur i stengodslera ovanpå /runt ståltråden tex en dansande figur med tunna lemmar..kan den brännas i ugnen sedan? Eller kan man inte använda armering i lera och sedan bränna som vanligt?
Leran krymper….först när den torkar, och därefter litet till när den sintrar i bränningen (sammanlagt kanske 9-10-11%) . Men armeringen krymper ju inte…! Här blir det en konflikt mellan materialen, om armeringen ligger "inbakad" i leran.
"Träna" gärna med något litet oviktigt föremål, så ser du vad som händer.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse :-) Skulle vara spännande om någon har något tips var jag kan se eller läsa mer.
Hej #Leralisa roligt att se dig här. Du kompletterar ditt måleri med keramik du med precis som jag. 🙂
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Tack loislane :-) Mycket matnyttigt och bra att läsa i alla trådar här på sidorna
Jag har varit med om att forma en ställning av hönsnät som sedan "kläddes" med hemmagjord papperslera. Skulpturen skröjades och rakubrändes sedan. Den höll men hönsnätet blev skört av bränningen. Det gjorde inte så mycket i det här fallet.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_