Keramik iFokus

Keramik

Läst 1263 ggr
anettebe
0

Brent CXC-hjälp!

Strömbytaren på min drejskiva ( Brent CXC)gick sönder igår och jag  undrar nu om någon varit med om detta och vilken åtgärd som kan krävas. Knappen blev alldeles"slapp" och det går inte att få strömtillförsel. Har sökt på reservdelar men kan inte hitta någon svensk sida. Drejskivan är köpt hos Cebex, har ej varit i kontakt med dem ännu. Tacksam för råd och tips! (bor i Stockholmsområdet)

Bo§e
1

Om det inte går att hitta en ny strömbrytare som passar på den gamla brytarens plats, kan man alltid förbikoppla ("steloperera") brytaren så att den är "på", och sedan montera en ny till-från-brytare av "universell" typ,  någon annanstans på maskinen. Det kräver förstås en viss el-kunnighet och allmän händighet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

anettebe
0

Tack för svar,Bosse! Jag har fått tag i en strömbrytare på Cebex. Har du någon erfarenhet av att byta och sätta dit en ny? Törs jag prova själv el behöver jag hjälp av en elektriker. Antar att jag måste ta bort hela plåten där strömbrytaren sitter?

Tacksam för tips!

Bo§e
1

Det är svårt att ge någon exakt instruktion,  eftersom Brent har bytt "elboxar" flera gånger genom åren.  Men…ja, du behöver förstås komma åt insidan på boxen för att kunna lossa och återmontera kablarna osv.   Känner du dig det minsta osäker, anlita en elektriker för säkerhets skull…..det är nog det bästa råd jag kan ge…

"Don't Panic" (Douglas Adams)