Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 2993 ggr
Ulla
2

Vilken är din favoritlera?

Det skulle vara intressant att veta vilka leror som är mest använda.

Vilken/vilka föredrar du att arbeta med? Förklara gärna varför, t ex om leran är trevlig att dreja i, om den är billig, bra att bygga stort med, att faten aldrig slår sig, eller vad det nu kan vara för orsak till att du använder just den leran.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

agraff
1

Jag är lite ombytlig av mig då det gäller lera. Mest använder jag Creatonleror och allra mest 254 vitbrännande drejlera. Andra favoriter just nu är nog 930 med "lavaprickar" framför allt för att många glasyrer blir så snygga på den leran.

Drejar just nu också en del med min fylelera som legat till sig ett par år sen jag köpte den…😆 Fantastiskt härlig att dreja med och tecknar fint under många glasyrer. Ibland har jag tyvärr lite problem med s-sprickor med denna lera men naturleror är ju lite känsliga och jag slarvar nog med att pressa botten ibland.

Leralisa
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just igår blev jag förälskad i en lera jag testade för första gången! Kär helt enkelt! Hur ska jag beskriva leran nu?  Doftar jord, Känns tung och kompakt, känns fast, stadig ,pålitlig att använda till skulptering. Går fint att forma och härlig att karva i. Passar till kavling och skulptering. 

Linfärgad Stengodslera med järnprickar.   15 G  artnr 1031  0,5, 25% chamotte . Keramikgrossist  LERMAKERIET.  Mycket bra pris tycker jag.

Den jag annars använder som favorit är mjukare, smidigare,följsammare,lösare, fuktigare och den går säkert bra att dreja med också. Den funkar fint till figurer,kavling, skulptur och finlir.  Stengods vitbrännande med nr 264 med  0,5 , 25% chamotte . från Lermakeriet.

Men vem vet? idag ska jag testa en annan lera med lika mängd chamotte och samma storlek. kanske jag blir kär i den också!

Jag skulpterar fram figurer och har ingen kunskap vad det gäller drejning.

Jag har en bild där jag använt de båda sorternas lera . Ska försöka lägga in den här.. Nygjorda och på tork inför skröjbränningen. engobade . Gjorde båda för att jag skulle kunna jämföra lerorna. slutresultatet vet jag ju förstårs inte ännu. efter bränning kommer rätta färger/prickar fram.

ler
1

1109 från pottclay och porslinsleran från Limoges tycker jag är bra. Och nu använder jag mest 11/52 som är en blandning av stengods och porslin. Så det blir ju egentligen bara en relativt vit stengodslera

Ulla
1

Jag är också ombytlig. Har haft flera olika favoriter genom åren. Nu har jag börjat tänka mera praktiskt. En lera som jag använder är porslinsleran från Limoges. Till Raku - K129. En vit allroundlera -  WM 2502. En gul/beigebrännande som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Handlade några gånger av Lars Tärn, men hade otur med frakten. En gång var leran fryst när vi fick den, och vid ett annat tillfälle kom inte fraktbolaget den dag de aviserat. Ljög att de gjort en bomkörning, men vi var där hela dagen och väntade. Sedan vägrade de att åka ut med den. Inte förrän vi meddelade Lars Tärn att han mest troligt skulle få tillbaka allt fick vi leran.

Efter det har jag handlat där det är lättast att få hem varorna från. För mig är det för det mesta hos Seemann i Stockholm. Där kan jag hämta själv om det inte är alltför mycket, och slipper fraktkostnaden. Dessutom är det lätt att komplettera om det behövs.

Nu kommer jag snart att flytta till Norrtälje, och då antar jag att det blir enklast att beställa leran och få den hemfraktad. Då blir priset mer aktuellt, och jag kan välja mera fritt (om jag nu vill det). Spännande. Jag får läsa era inlägg här och kanske hitta något utifrån dem.

_
_

ler
2

La Borne leran gillade jag att arbeta med men man blev helt svart av den, en massa kol i leran den var helt antrazitgrå. Det finns inte så mycket mera av den leran så den säljs inte mera. En av världens bästa stengodsleror kommer från Ukraina men vart man köper det vet jag inte. Den leran blir såld till kakelindustrin och den är helt fri från kol vilket gör att den kan brännas otroligt snabbt utan problem, vilket inte är möjligt med dom leror vi normalt får från Tyskland, England och så vidare.

Leralisa
0

Spännande Ler, Har du arbetat med leran från Ukraina?

L.A.E
1

Blandar i regel egna leror från stengods lera  till porslin lera även lite lergodslera från trakten  kan det bli. Köper också ibland Creaton 209 men blir sugen på att köpa från Frankrike en lera  som jag har använt . Här är ett företag som gör flera leror.                        www.solargil.com                  

Saint Amand en Puisaye Stoneware - GSA T40 a Solargil product

Pottery clay for ceramic pots.

This clay comes from our quarry in Saint Amand en Puisaye highly reputed throughout France.

Excellent for throwing,

ler
0

Nej jag har inte haft møjlighet att prova leran från Ukraina. Men jag har bara hört bra om den.

Ulla
1

#7 Jag kom att tänka på den gången LenaR gav sig på att blanda egen Porslinslera. Hon skrev en artikel om det: "Vägen till vansinne, del 3". Det går tydligen lättare för dig, L.A.E.

(Ser att Lena Hjärta skrev artikeln 2005, så det måste ha varit precis i uppstarten av keramik iFokus. )

_
_

L.A.E
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var Kiln Master för ett bygge av en Noborigama ugn i Estland använde eldfast sten av olika sorter från Ukraina och det var verkligen bra kvalité .

#8 ler    Ska se om jag kan få tag på lite lera från  Ukraina   via mina kontakter i gamla öst

ler
0

Låter spännande och härlig ugn

ler
0

Och Solargil har jag haft kontakt med i lång tid, dom vill att jag skall sälja deras produkter i Norden. Men så skall man ju ha lager och sådant och det vill jag nog inte. Men jag måste säga att deras lera är också verkligen bra saker, inte det billigaste men i förhållande till hur dom är att arbeta med så kunde jag absolut tänka mig att använda dom om jag skulle producera.

L.A.E
0

Nu för tiden så går det att beställa direkt från Solargil  till Sverige och bästa pris är ju  3 ton när man köper . Innan EU så försökte jag ta in en långtradare med lera  men det var så mycket pappers jobb så det blev inget  av.  Några  i Värmland tog in förra året 3 ton och det gick ju bra. Ps.. bra att ha truck  när man ska lasta av.  Här är 3 ton pris +frakt.  

SAINT AMAND EN PUISAYE STONEWARE - GSA T40

1 548,00 € tax incl.

ler
0

Nej allt import strul med tull och sådant kan ta livet av lusten till det hela. Bra nu med EU, så är det ju lika enkelt som att handla hemma