Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 1698 ggr
Pretender
0

Hur skyddar jag golvet i min ateljé?

Hejsan

I dags har jag ett uppreglat trägolv med plastmatta på. Min ena ugn avger så mycket värme att det blir märken i mattan. Därför måste jag nu lägga ett skydd mellan ugnen och mattan. Att  lägga klinkers är min första tanke, men vad skall jag lägga emellan klinkersplattorna och plastmattan som stoppar värmen. Gips, eller är det för bräckligt? Förr fanns det värmeisolerande asbests, men det är sedan lång tid förbjudet. Någon som känner till ett ersättningsmaterial. Byggvaruhusen jag har besökt har inga bra tips.

ler
0

Hur långt är avståndet mellan ugnsbotten och golv?

Pretender
0

Den ena ca 12 cm och den andra ca 15 cm. Sistnämnda är det inga problem med, men den stora ugnen värmer en hel del nedåt och det känns lite olustigt.

Ulla
1

Våra stora runda ugn har en benställning som går att vända på så att ugnen kommer högre upp.  De som vi köpte den av hade ställt den i det lägre läget. Det råkar inte vara så för dig?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[SkansensKrukmakeri]
4

Byggmax har en en trossbottenskiva av fibercement som är brandklassad, har själv satt den bakom en kamin som blir betydligt varmare än golvet under ugnen. Den är billig, lägg dubbla lager så är du säker.

ler
0

Man skall komma ihåg att ett material som är eldfast men inte är isolerande inte hjälper eftersom värmen då vandrar genom materialet och så blir det lika varmt ändå. Det bästa är att ha tillräckligt avstånd till golvet!