När lergods hamnar i stengodsbränning
Jag använder två leror som efter skröjbränning – men bara då – är förvirrande lika. Dessvärre är det ena stengods och det andra lergods. Efter gårdagens ugnsöppning har jag ett föremål som hädanefter kommer att stå i verkstan som en påminnelse om att ha huvudet på skaft vid glaseringen. Den svarta amöban på muggen började sitt liv som en skål i lergods… Tre saker till fastnade för evigt i lergodskletet och jag är en sättplatta fattigare, men glad för att förödelsen inte blev värre!
Jag har gjort valet att aldrig använda lergods, då jag sett en hel ugn totalförstörd efter att lergods kördes på stengodsvärme.
Väldigt fin vas och du hade väldig tur att den inte skadades, men som sagt hela ugnen kan se ut som en "vulkan-smält-degel".
//Susanne Sundström
Tack för uppskattningen av vasen! 😀 Jag har svårt att göra det valet, att utesluta lergodshantering alltså, bland annat för att jag inte huserar ensam i verkstan. Men det är jag som är ”chefen”, och att ha den här muggen att visa upp, samt den förstörda sättplattan, kan ha god pedagogisk inverkan! På det sättet var det alldeles utmärkt att misstaget gjordes av mig själv.
Vilken tur du hade att inte förödelsen blev större. Har också sett en ugn som blivit totalförstörd efter att man kört den i stengodstemperatur när den var fylld med lergods.
Vi använder enbart stengods- och porslinsleror för att inte råka ut för liknande katastrof. Har sett några leror som funkar som både och.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för att du visar! Får jag spara en kopia och visa mina kursdeltagare som gärna vill ha med egen okänd lera?
#5 Visa gärna! Ju mer nytta den här muggen gör, desto lyckosammare var misstaget! 😊
Bra inställning! Man lär sig av misstagen, och inte bara de egna. 👍
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_