nakenraku hur?
Ska bränna Raku imorgon för första gången på länge och kom på att jag tänkt jag skulle testa nakenraku, fast jag har alldrig gjort detta och jag har ingen rakubok hemma….. om jag minns rätt så ska man ha nån engobe under och en glasyr över. I receptsamlingen hittade jag nån engobe av aluminiumoxid och kaolin, är den användbar? Kan man ta vilken glasyr som hälst över? (den ska ju ändå ramla av?)

Hej,detta har jag skrivit av från forumet
Engoben:
Kaolin 50%
Kvarts 50%
Aluminiumhydroxid 5-10%
Glasyren:
Kalifältspat 6%
Bentonit 4%
Krita 16,2%
Kvarts 3,9 %
Alkalisk boraxfritta 69,9 %
Här är en annan variant som jag själv använt och som är ok
Engoben:
Kaolin 24
LR Kalifältspat 19
Bentonit 2,5
Borax 5
Ball Clay 26
Kvarts 21
(Tennoxid 2,5)
GLASYR:
Alkborfritta 80
Nefsyenit 20
Krita 10
Lycka till!
mvh Bitte
Läs också på Dan Leonette
Kan inte ngn visa en bild på nakenraku? Är nyfiken på hur det ser ut. 
käre tid! jag tyckte naken-raku lät snuskigt!
#3: Jag kollade Dan Leonettes hemsida som Vanja tipsade om, där finns jättefina bilder. Börjar bli mer och mer förtjust i färre färger och mer svart/vit …. Det blev dock inte idag, kanske imorgon eller tisdag med rakun… då hinner jag låna en rakuok och läsa på lite….. Tack för recepten Tazen!
hej pyromanen. Jag trodde jag bränt naken raku… stoppade in mina skröjbrända vita schackpjäser utan någonting…. och vid cirkus 900 ut ur ugnen och ner i sågspån…..svarta är dom men om det är nakenraku, det vet jag inte säkert, kolla i mitt fotoalbum.
#6, he he, nakna är dom ju… fast om jag förstått rätt så har man en engobe på leran och en glasyr utanpå engoben och grejen är att det ska trilla av, så att det blir vitt med svart krakelrmönster fast utan glasyr när det är klart. Det är själva leran som är vit med svart mönster på.
här kan ni se detta
kolla särskilt in slutet där de pillar av

Ser onekligen jätteläckert ut!
Lite roligt att filmaren även låter en få se lite annat än keramik såsom asfalt och grå himmel ;) Jag tror filmen säkert skulle kunna kortas ned till en minut.
Ah, det var ju läckert. Det vill jag prova ngn gång.
Jag har ett par bilder i mitt album på en ljuslampett… där jag har använt mig av nakedraku.

#7 ja, så enkelt är det. Man kan ha vilken vanlig lerengobe som helst rakt av och vilken tidigt smältande rakuglasyr som helst. Du behöver inte stå och blanda efter en massa recept. Mitt förslag är att använda en engobe av bara Porslinslera och ett väldigt tunt lager av en rakuglasyr. Du kan använda en tidigsmältande fritta, också rakt av, om du har det på hyllan. Sen kan du laborera så småningom med engoben för att genom olika partikelstorlek få fram mer eller mindre svärta och med olika frittor/glasyrer för olika mönster/genomsläpp i krackeleringen. Se till att plocka ut grejerna så fort glasyrlagret börjar se lite svettigt ut, om du väntar för länge blir det svårare att få av lagren.

Vilken guldgruva du är Lars T.
Jättetrevlig film Pluppan! /Susanne
Ja Lars T!-man kan tro du levt i tusen år och bara plockar fram den ena kunskapen efter den andra…du måste få många stjärnor i himlen för allt du delar med dig av..TAck för enkelt tips om nakenraku../C
Men naken går väl bra bara man får ha handskar på när det blir hett. 
#15 låter inte lockande nej! - 1 grad och frisk vind utom just föremålen som är 900 grader varma. :)
Tack för tipsen LarsT, gillar enkla lösningar! Hittade en burk saltengobe som består av porslinlera med en aning titan i.. den får bli försökskanin.
Du kan anv bara fritta
Men hur gör man för att styra mer eller mindre krackeleringar? När vi gjort så har det bara ramlat av, blivit vitt och små svaga svarta prickar men skulle vilja uppnå mer krackerlingar!

Det styr man alltså med vilken lera man använder till engoben, vilken fritta eller glasyr till "toppingen". Bara att labba med olika tjocklekar på de båda och olika temp vid utplockning.
Vitt med små svarta prickar lät för övrigt snyggt, tycker jag…
#19 Ja min kompis hade läst om att blåsa bubblor i engoben innan och vi tror att det är det som har hjälpt till! Men det var ju det att vi ville ha sprickor också. Tack, vi provar vidare!

Vi brände Raku igår och då testade jag nakenraku. Jättehäftigt tycker jag! Helt klart värt att laborera på.
Baksidan blev inte lika snygg, lite grå och krackeleringarna syndes inte. Vet nån vad det beror på? Av formen på den grå fläcken skulle det kunna vara ett resultat av avkylningen i vattnet eller av brännaren eftersom det är en jämn bågformad kant på de fula områdena.
#21 Det där tycker jag blev jättesnyggt!