glasera muggar-fingermärken?
Vill ni dela med er av tips när ni glaserar muggar/koppar/fat?
Jag glaserar först inne och sen utanpå med ett fingergrepp i fotringen, men..det är ju inte snyggt! penselmålar i det men det blir sådär.
tips någon?
Glasyrtång så kan du doppa ner den och dom små märkena går att måla igen om det nu skulle synas något.

Ja, anv. tång o dutta i med en pensel. Om du ska ha samma glasyr på in o utsida. Har du olika, så brukar jag glasera insidan först o när den torkar till stoppa i ena handen o spänna ut och doppa precis upp till kanten, då får man inga märken alls men en färg och ett dopp e mycket enklare…
Hur gör ni med överkanten? Jag tycker ofta glasyren blir för tunn där så att godset känns igenom.
När jag ska ha olika glasyrer glaserar jag invändigt först, häller ut och doppar överkanten. Sedan låter jag den torka flera timmar eller till nästa dag.
Sedan stoppar jag i båda händernas fingrar och liksom spänner ut (svårt att förklara) och doppar ner ända upp till överkanten så att glasyrerna möts eller överlappas lite.
Vävra, du skriver inget om vad du gör med kanten. Lämnar du den oglaserad?
Om man har glasyren lite tjockare så blir det ärven tjockt på kanten. Hur tjock gör du glasyren, mjölk, filmjölk eller mitt i mellan?

Jag häller ur under rotation så att insides glasyren går ut över kanten. Blir det tockt nån stans så putsar jag av lite innan jag doppar utsidan.
#4 Ja, inte är glasyren så tjock som filmjölk, snarare mjölk. Jag har haft problem med krypningar på kanten och har läst mej till att det ofta beror på för tjock glasyr, därför har jag tunnat ut den - men kanske för mycket?
Jag kanske borde hitta ett bättre recept på en vit glasyr som kan läggas tjockare?

Mjölk skulle jag säga är väldans tunt. Kanske en smaksak eller givetvis beroende på vissa glasyrer men lätt-mellan fil är nog mina.
Mina andra glasyrer är mycket tjockare. Det är min vita som har krånglat en del, och det är ju oftast den man har invändigt i muggar.
Har försökt att doppa kanten i ytterglasyren istället, men då halkar den ju ner ett par millimeter på insidan. Vet inte om det blev så bra.
Har en ny grundglasyr nu som jag tänkte färga in med zirkonsilikat och se hur det blir. Den läggs mycket tjockare. Kanske lösning på problemet.

När man glaserat insidan och det har torkat (på kanten) så kan man doppa enbart kanten en gång till för att få det tjockare där. Sen glaserar man utsidan.
Jag kanske är för snabb att doppa kanten så att den fortfarande är fukig och inte kan suga upp någon glasyr.
Tack för tipset!
tack för alla tips!
jag har nu glaserat mina muggar med 2 färger.
på torsdag får jag se om det blev som tänkt. problemet för mig är att jag sitter med näsan i glasyrkatalogerna och tycker allt är underbart vackert men sen blir det inte likadant…
#7 Ja jag håller med Petra om att mjölk är lite för tunt.

#11 Glasyrbilderna i katalogerna kan lura en rejält…

Jag har försökt få in tekniken att glasera en mugg med två olika glasyrer - en på insidan och en på utsidan. Har ni några tips om hur jag lättast glaserar insidan. När jag häller ut den överflödiga glasyren, är det så mycket som rinner på utsidan av muggen. Jag vet inte alls hur jag ska göra för att undvika detta.

#14 Jag kan inte heller glasera utan att det rinner lite utanför. Tror det kan bero flera saker, bl a avslutningen på muggen upptill, är det en lite tunnare rak kant rinner det mindre än om det är rundad tjockare kant, det här är bara min erfarenhet. Sen snurrar jag fort runt och häller ut samtidigt. Jag brukar hälla ut allt i det litermått jag först slevade upp glasyr i, då slipper man röra om hela tiden och när den börjar sina fyller man bara på. Den rör ju om sig av sig själv när man häller tillbaka.
glasyrer är kanske lite som hudcremer på salongen, man ser en massa flashiga bilder på skitsnygga människor sen köper man burken och inte blev resultatet som på bilderna.
ibland kan man nog tom vara snyggare med glasyr i fejset..:)

Om det man häller ut rinner på utsidan, torka av med en svamp innan ni glaserar utsidan.