Etikettermaterialråvarorleror
Läst 707 ggr
ikafredrika
2019-03-14, 11:58

Slamgjutningsfråga!

Halloj!

Nu har jag tittat på cirka en miljon Youtubevideor för att lära mig slip casting och ska börja med att göra en egen gipsform. Vad använder ni proffs som "demolding soap"? Alltså det man penslar med för att få gipset att släppa objektet som jag ska gjuta av?

Tacksam för svar på denna rudisfråga!

ler
ler 
2019-03-14, 12:21
#1

Tunn lervälling

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 13:09
#2

#1:   Japp,  och det har funnits många bra varianter av släppmedel:    IWÖ-verken  t.ex. gjorde en "dekokt" på Tvålflingor, Kronolja och Vatten…..den har jag tillämpat flera gånger med bra resultat.       Jag har även lyckats bra med handtvättmedlet "Raffinol"… (undrar om det finns längre..?)     Det finns även "köpesläppmedel" som är riktigt bra och inte kostar så mycket…..

ikafredrika
2019-03-14, 13:12
#3

Ah, släppmedel är den rätta termen! Tack för tips!

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 13:30
#4

Även en "småflaska" räcker länge…..släppmedlet skall ju bara bilda en tunn blank hinna….      Försök att separera delarna medan gipset fortfarande är varmt.  Väntar man längre blir det svårare….

ler
ler 
2019-03-14, 14:38
#5

Med lervälling så ser man skarven när formen är skuren ren vilket ju är en fördel när den skall skiljas. Och så spelar det ingen roll om formen blir torr när man använder lera, vattnet tränger in mellan lerpartiklarna så formen delar sig nästan av sig självt. Och billigare kan det inte bli!

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 15:33
#6

Men vissa avgjutningsobjekt / modeller kan bli svåra att begjuta med lerslam…..de kan ju vara gjorda av plast, gummi,  metall eller vad som helst…..?

ler
ler 
2019-03-14, 17:04
#7

Ja nu förstår jag att jag missat poängen med frågan. För mig är det så självklart att man gör objektet i lera och gjuter en form på det. Och så använda leran till delning av själva gipsformen.

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 18:36
#8

#7:   Vi vet ju inte vad Ikafredrikas modeller är gorda av……🙂

ler
ler 
2019-03-14, 19:15
#9

Nej det vet vi ju inte! Men det lättaste är väl att modellera i lera, finns ju egentligen ingen mening med att arbeta i andra material.

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 19:29
#10

Det har väl också med att göra om man planerar en serietillverkning, och behöver producera många formar, eller inte……    Vägen mot en hållbar moderform går ju ofta via andra material än lera, men det finns många sätt lösa sådana här problem.  

På Höganäs Keramik var plastelina ett ofta använt modelleringsmaterial  om det handlade om "icke runda" former, och den slutliga moderformen gjöts sedan i plast, om den skulle tåla att gjuta många arbetsformar i, under lång tid.

ler
ler 
2019-03-14, 20:10
#11

Nej det är ju alltsamman riktigt men jag antar att den som frågar inte har en fabrik men vill arbeta som studio keramiker och då behöver man nog inte görs det så komplicerat. Men klart skall man gjuta 100 000 saker som är helt lika så krävs det lite mera precisa formar.

Bosse Cebex Gbg
2019-03-14, 20:14
#12

Nej,  jag tror heller inte att den som frågar tänker så storskaligt,  men jag tror också att det är bra att orientera sig i alla möjligheter som finns…..en del industriella "trick"  kan ju plockas upp och nyttjas även av studiokeramiker….

ler
ler 
2019-03-14, 22:33
#13

Helt klart bra att veta så mycket som möjligt, man skall bara vara klar över nackdelarna också, tekniskt svårareoch dyrare och så kan ju olika släppmedel vara svåra att tvätta ut ur gipsen

ikafredrika
2019-03-15, 10:56
#14

Haha, tack för allt detta! Jag vill bara testa att gjuta av en vas jag gjort (bränt och glaserat) för att experimentera med att göra en gipsform och se om det är något för mig. Ingen storproduktion alltså, bara en nybörjare som är nyfiken!

Bosse Cebex Gbg
2019-03-15, 12:27
#15

Ok…ja, då blir det släppmedel…    Men om det är första gången,  "träna" gärna på något litet enkelt objekt innan det blir "skarpt läge"….

🙂

Upp till toppen